Bilar

Satsa på elbil, landsbygdsbor

51 inlägg 14040 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Satsa på elbil, landsbygdsbor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

PPA  
#408014 Jag e uppväxt i ett samhälle som har ca 3-4000 inv i kommunen, håller man sig inom samhället så skulle det väll fungera. Dock om man som far min alltid har pendlat 4.5 mil enkel resa till jobbet så blir det problem med många av dom. Min fars föräldrahem ligger ute på landet med ca milen till närmsta samhälle så visst skulle en elbil funka om man inte behöver åka längre än till ica. Dock så fort man behöver något annat och således ska ta sig in till närmsta stad så är det 5 mil enkel resa och då börjar i mina ögon problemen.

Nu är jag väldigt dåligt insatt i detta så mycket av det jag säger kan vara allmänt fel! Men vad jag vet så är det enbart Tesla som är ett alternativ om man man vill ha elbil i dagsläget. Volvo, VAG osv har sina hybrider men även dom tycker jag verkar funka lite si och så. Min farbror hämtade en volvo hybrid nu i våras och den klarar väll de 5 milen men sen e det diesel dags så vad är då meningen?

Skulle jag som bor i södra småland vilja åka upp till syrran i hufvudstaden kommer jag ens dit på en tank eller tar en resa på ca 8h med volvo 240 nu 2 dagar istället på batterier?

Hur länge håller batterierna? Hur väl håller dessa på vintern? Jag har personbil men hemma på gården använder jag mest vår pickup vilket i sin tur gör att min bil kan ibland stå stilla en vecka går en elbil igång då
med samma eller marginelt mindre "soppa" mitt i vintern? (ska fan inte behöva stå å underhålls ladda för det ser jag som fusk)

Alla vet vi att partikelfilter kan bli en dyr historia. vad borde det då inte kosta att byta batterierna när dessa är slut och hur blir det med andrahands värdet på dom när dom gått en 15-20 000 mil?

Känns som att detta mest blev ett något förvirrat inläg med en massa fråge tecken men det jag försöker få fram är att i mina ögon så är elbilen inte mogen för landsbygden ännu. En el bil är just en BIL och en bil ska fungera i ur och skur utan att man ska behöva planera annat än tankningen och för att det ska fungera för just en elbil så behöver laddningstiderna komma ner på som mest 10-15 min längre så blir man ju sönder stressad när man åker långt eller har bråttom.

Räckvidden måste öka vad ska jag med en som jag kan ta mig till jobbet med men inte hem?
Alla dessa laddstationer som poppar upp lite här och var räknas inte! Detta för att om det inte finns sådan på jobbparkeringen så tar det en sketen ende endå. Visst jag kan ställa bilen vid en sådan nere i stan men då får jag ta bussen ut till kontoret så vad blir då meningen med att ha bilen?

Jag är på intet sätt mot elbilar men för mig och mina ändamål är dom inte tillräckligt bra ännu. Så i mina ögon är elbilen nått som funkar i stan men änn sålänge så kan dom inte ta sig där ifrån.
Så det är lätt att säga satsa på el bil speciellt om man har två bilar. Men det har ju inte med saken att göra utan frågan är ju funkar en el bil i min vardag utan att jag behöver göra annat än sätta på laddning när jag kommer hem (inkl avstickare under dagen) om svaret på den frågan är ja. Kör på för fan annars hoppas på att det inte kommer nå halvkorkat förslag från politiker och vänta tills el bilen erövrat städerna så det blir vår tur som med allt annat.
När kommer det förövrigt en trevlig pick up i el? För det hade fan funkat för mig :D

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Plassarn  
#408023 Här i obygden där vi har fem och en halv mil till närmsta affär, tio till närmsta akutmottagning och 26 till närmaste laddstation så tror jag faktiskt att elbilen får vara. Kanske om man har släpvagn med elverk? Men det äter väl upp "miljövinsten" ganska kvickt skulle jag tro [emoji3]

Hybrid kanske skulle vara ett alternativ, men inte fan kan någon övertyga mig att köpa en bil för en halv miljon eller mer på något sätt kan vara en bra affär.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Simon.M  
#408024 Tror nog det kan vara ett bra alternativ kompisen har en elbil han leasar för 3000kr i månaden kommer ioförsig bara 10-15 mil på en laddning har jag för mig men han laddar gratis på jobbet o ingen skatt o skulle han ladda hemma skulle det kosta runt 2kr milen har jag för mig han sagt. Så har man mindre än 10 mil till jobbet funkar det bra då dom flesta arbetsplatserna erbjuder laddning nu för tiden

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408038 Bokade en Tesla i fredags. Får den levererad i februari. Betalar nu 2500-3000kr i månaden i bensin. Det blir 30-36.000kr per år, Att låna 2 miljoner kostar ungefär så mycket per år.
Alltså kan jag betala 2 miljoner mer för en elbil än en bensinbil.

Man laddar gratis hos Tesla i Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom Tex( vissa orter byggs nu, blir klara i år)

Valde en Tesla med 4wd och luftfjädring, går att höja vilket kan behövas under rejäla vintrar i Norrland.

Tror att elbilar blir ett rejält lyft för glesbygd, pendling in till stan och jobb, blir rejält billigare, vilket innebär att fler kan tänka sig att bo 5 mil från stan.
Dessutom med autopilot så pendlar bilen nästan sig själv :-)

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Vedproducent  
#408043
Zalman skrev:Bokade en Tesla i fredags. Får den levererad i februari. Betalar nu 2500-3000kr i månaden i bensin. Det blir 30-36.000kr per år, Att låna 2 miljoner kostar ungefär så mycket per år.
Alltså kan jag betala 2 miljoner mer för en elbil än en bensinbil.

Ja ditt resonemang stämmer nog om du räknar med att elbilen håller i 60 år utan övriga stora kostnader. :wink:
Fast jag vill också ha en Tesla i alla fall

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408047 Vad är dragvikten på tesslan?
Praktisk räckvidd på hybriderna på el kontra soppaförbrukning sen o inköpspriset så är en snåldiesel billigare att äga.
Rena elbilar är bara tesslan som skulle gå att leva med 365dagar om året fast en dansk här vågade inte köra i oplogad lössnö med sin S för han var rädd att den låga frontspoilern skulle skadas

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Vedproducent  
#408051
gnisten83 skrev:Vad är dragvikten på tesslan?
Praktisk räckvidd på hybriderna på el kontra soppaförbrukning sen o inköpspriset så är en snåldiesel billigare att äga.
Rena elbilar är bara tesslan som skulle gå att leva med 365dagar om året fast en dansk här vågade inte köra i oplogad lössnö med sin S för han var rädd att den låga frontspoilern skulle skadas

Typgodkänd dragvikt är upp till 2268 kg

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Vedproducent  
#408052
Vedproducent skrev:
gnisten83 skrev:Vad är dragvikten på tesslan?
Praktisk räckvidd på hybriderna på el kontra soppaförbrukning sen o inköpspriset så är en snåldiesel billigare att äga.
Rena elbilar är bara tesslan som skulle gå att leva med 365dagar om året fast en dansk här vågade inte köra i oplogad lössnö med sin S för han var rädd att den låga frontspoilern skulle skadas

Typgodkänd dragvikt är upp till 2268 kg

Så på de svenska bilarna bör den väl registreras som 2250 kg

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408053
gnisten83 skrev:Vad är dragvikten på tesslan?
Praktisk räckvidd på hybriderna på el kontra soppaförbrukning sen o inköpspriset så är en snåldiesel billigare att äga.
Rena elbilar är bara tesslan som skulle gå att leva med 365dagar om året fast en dansk här vågade inte köra i oplogad lössnö med sin S för han var rädd att den låga frontspoilern skulle skadas



Dragvikten för Tesla X är på 2268 kg. 1000 mil med husvagn är inga problem.
"One wild idea: Hubby Rolf and I got one of the first Model X’s delivered to Canada. We didn’t wait long to put it to a rather strenuous test. A week and a half after we took delivery, we started on our cross Canada trip of 10,000km/6,200mi with the brand new Model X towing a camping trailer."
https://teslaxcanada.com/

Räckvidden för en elbil är idag uppe i 61,3 mil.
https://www.tesla.com/sv_SE/

Priset för en VW elbil med 50 mils räckvidd blir 25.000$=212.500kr.
För en bil med Passats innerutrymmen. Kommer om några år.

Konceptbilen är mycket nära seriemässigt skick och Herbert Diess utlovar denna till 2019. Räckvidden ska ligga mellan 400-­600 kilometer på en laddning.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -pa-60-mil

Men även dagens Tesla är billigare än vad många tror.
En Tesla S kostar 22kr per mil om man kör 3000 mil per år enligt konsumentverket:
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

Riktigt billigt blir det med en CITROEN C-ZERO. Den kostar bara 10kr per mil!
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2011-6664

Minibilen CITROEN C1 som drar 0,45L/mil och kostar 57.000kr
kostar 50% mer, 15 kr per mil.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

ananders  
#408056 Brist på sällsynta metaller kan begränsa miljövänlig teknik så som elbilar och solceller. Visserligen en snart 6 år gammal artikel.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/r ... an-ta-slut

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408058 En Tesla har dessutom bra andrahandsvärde.
Tesla Model S loses 28% after 50k miles, a Mercedes S-Class will lose 38%, a BMW 7-series will lose 40%, and an Audi A8 will lose 41%.
https://twitter.com/elonmusk/status/775820980480380928

Om du leasar en Tesla så får du väldigt bra garanterat restvärde.
Upp till 57% garanterat restvärde efter 3 års leasing.
http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... hp?id=3437

Du får nu 8000kr i värvningsrabatt. 40.000kr av staten (förslag är att det ökas till 60.000kr 20180101) Om du värvar andra får du fina kickbacks, 5 st ger fina fälgar+däck värde ca 50.000kr.
Dessutom hamnar du först i kön för modell 3, säljer du den direkt går det kanske tjäna 30-50.000kr.

Tittar man på blocket så kostar en 3 år gammal Tesla 10-20% under vad den kostade ny.
Den billigaste Teslan jag hittar på Blocket kostar 749 000:- och är från 2014.
2013 kunde du köpa en ny Tesla för 650.000kr.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Fredrik Reuter  
#408060 Hej,
Ang andrahandsvärdet på Tesla så verkar det diskuteras mangrant i Norge. Enl länken nedan så har Tesla Model S tappat 55% efter tre år.
Huruvida det stämmer vet jag inte, men har hört från flera håll att just Norge verkar haft problem med detta och att "finn.no flödar över av Tesla Model S".

http://m.db.no/2014/11/05/nyheter/bil/t ... 687/?www=1

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Fredrik Reuter  
#408061 Ah, kan vara fel av mig ovan, får skylla på språket, det kan vara så att restvärdet efter 3 år är 55% enl länken ovan.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

tallen100  
#408064 Skulle större delen av befolkningen övergå till elbil så kommer det ju givetvis att bli en massa olika avgifter (skatt) på dom också, alla skattpengar dom drar in på bensin och diesel går dom miste om och skall garanterat ta igen det på annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).