Arbetskläder för skogen

Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

27 inlägg 20154 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

Fredrik Reuter  
#407832 När Husqvarna visade nya X-cut sågkedjan för några veckor sedan så fick jag även information om att deras sortiment för skyddskläder får en rejäl uppdatering med start första kvartalet 2017. Fick även med några bilder på några av de kommande plaggen, du kan se dem nedan.

Det kommer bli 21 nya modeller inom hela segmentet för skyddskläder varav 8 nya jackor. Mest intressant kanske ändå är skyddskläder för arbete med motorsåg och här kommer finnas hela fem olika serier av kläder;

- Classic, enklaste och billigaste serien.
- Functional, enklare serie fast med bättre passform än Classic.
- Technical, en mellanserie, semi-pro.
- Technical Robust, en serie med väl förstärkta semi-pro.
- Technical Extreme, proffsserie med den allra senaste tekniken och allt "lull-lull".

Det ska bli spännande att se hur den nya kollektionen tas emot i skogen samt vilken serie som blir en storsäljare. High-end modellen Technical Extreme kommer få en ny funktion på byxan som Husqvarna kallar "Tech-Knee". Det är området runt knäna som fått en helt ny utformning som ska göra rörligheten optimal samtidigt som sågkyddat ska fungera optimalt oavsett i vilket läge som knät befinner sig i.

Som ni ser på bilderna så kommer den nya kollektionen få en liten ny design där de fällt in en röd färg, främst under armarna på jackorna.

I samband med att fler och fler tagit motorsågskörkort så har kläder som uppfyller varselkraven EN471 diskuterats. Jag frågade Husqvarnas klädexpert om detta och High-end modellen Technical Extreme kommer inte att få en jacka som är godkänd enligt EN 471. Anledningarna är flera, men främst att det ska vara svårt att få ihop ekvationen med reflexer och stretch på rätt ställen. Jag vet inte om detta är ett egentligt problem idag, jag lämnar frågan öppen för diskussion här i tråden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

svampbob  
#407834 Ja jag testade technical extreme förra vintern. Vill minnas att jag även testade en tidig omgång våren 15. Jag trodde att dom skulle komma ut redan denna hösten.

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

Fredrik Reuter  
#407836 Hej,
Ja, Technical Extreme finns väl redan som modell?

http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 578166546/

Det är kanske jag som beskrev dåligt, det är delvis nya, delvis uppdaterade modeller som kommer, Technical Extreme kommer då i en uppdatering. Ni kan se skillnaderna (några) om ni jämför bilderna från länken ovan med bilderna i första inlägget.

Hela segmentet för arbetskläder kallar annars Husqvarna PPE, Personal Protection Equipment.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

svampbob  
#407840
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, Technical Extreme finns väl redan som modell?

http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 578166546/

Det är kanske jag som beskrev dåligt, det är delvis nya, delvis uppdaterade modeller som kommer, Technical Extreme kommer då i en uppdatering. Ni kan se skillnaderna (några) om ni jämför bilderna från länken ovan med bilderna i första inlägget.

Hela segmentet för arbetskläder kallar annars Husqvarna PPE, Personal Protection Equipment.


Ja det var den uppdaterade jag testade. Det var delvis därför jag köpte Pfanner i höst. Kändes konstigt att köpa en utgående modell då man redan har kört en vinter med den kommande.

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

Fredrik Reuter  
#407842 Ah, du var testförare av prototyp m.a.o!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

svampbob  
#407843
Fredrik Reuter skrev:Ah, du var testförare av prototyp m.a.o!?


Japp.

Avatar Fallback

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

80-90  
#407879 Fina kläder !! Synd att de kostar nästan lika mycket som ett ha med skog !!!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

svampbob  
#407889
80-90 skrev:Fina kläder !! Synd att de kostar nästan lika mycket som ett ha med skog !!!! :mrgreen:


Det man använder väldigt mycket tycker jag kan få kosta. Timkostnaden på mina kostymer har säkert varit 100 gånger högre.

Avatar Fallback

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

80-90  
#407890 Du har så rätt :-

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407950
Fredrik Reuter skrev:I samband med att fler och fler tagit motorsågskörkort så har kläder som uppfyller varselkraven EN471 diskuterats. Jag frågade Husqvarnas klädexpert om detta och High-end modellen Technical Extreme kommer inte att få en jacka som är godkänd enligt EN 471. Anledningarna är flera, men främst att det ska vara svårt att få ihop ekvationen med reflexer och stretch på rätt ställen. Jag vet inte om detta är ett egentligt problem idag, jag lämnar frågan öppen för diskussion här i tråden.

EN471 är inget krav. Enligt AFS 2012:01 paragraf 13.7: "varselkläder på överkroppen." EN471 nämns inte ens i föreskriften. Det är Säker Skog i http://sakerskog.se/wp-content/uploads/ ... 150420.pdf som har lagt till detta i deras tolkning.

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

T Landström  
#407964
th skrev:
Fredrik Reuter skrev:I samband med att fler och fler tagit motorsågskörkort så har kläder som uppfyller varselkraven EN471 diskuterats. Jag frågade Husqvarnas klädexpert om detta och High-end modellen Technical Extreme kommer inte att få en jacka som är godkänd enligt EN 471. Anledningarna är flera, men främst att det ska vara svårt att få ihop ekvationen med reflexer och stretch på rätt ställen. Jag vet inte om detta är ett egentligt problem idag, jag lämnar frågan öppen för diskussion här i tråden.

EN471 är inget krav. Enligt AFS 2012:01 paragraf 13.7: "varselkläder på överkroppen." EN471 nämns inte ens i föreskriften. Det är Säker Skog i http://sakerskog.se/wp-content/uploads/ ... 150420.pdf som har lagt till detta i deras tolkning.


Längre ner står det såhär
Varselkläder är sådan personlig skyddsutrustning, med reflekterande
och fluorescerande fält, som är avsedd att öka synbarheten av personer som
uppehåller sig i riskområde. Exempel på sådana kläder är varselväst, overall
och jacka. Svensk standard ger vägledning vid valet av lämplig personlig
skyddsutrustning och hur kraven som ställs på sådan kan uppfyllas. Regler
för utförande och användning av personlig skyddsutrustning finns i Arbetsmiljöverkets
föreskrifter om utförande av personlig skyddsutrustning, respektive
om användning av personlig skyddsutrustning.
Det är viktigt att varselkläder och deras klassning är valda med hänsyn
till de risker som förekommer vid varje enskilt arbete.
Det är viktigt att varselkläder är så valda att de underlättar att hitta en
skadad person under svåra förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

Nonkan  
#409776 Det där med EN471 är ju en tolkningsfråga fortfarande. Vad som är viktigare i detta fallet är att skogskläder i Tyskland inte får vara varsel (var en lång utläggning om varför, kommer inte ihåg bara..), och det är ju en betydligt större marknad för Husqvarna. Sverige är enda landet som har varselkrav på skogskläder, och så många skogshuggare finns det inte här så att det får styra hela sortimentet..

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

Fredrik Reuter  
#409797 Hej,
Jag tycker hela fenomenet med varsel är konstigt.
Det är en EU standard som då tydligen inte införlivas i varken lag eller förordning i Sverige utan i ett blad från Säker Skog.
Stihl, som ju är ett Tyskt företag verkar satsa hårdare på EN471 kläder, de har till och med 471 i produktnamnet, ex: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sky ... 20471.aspx

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

alias  
#409808
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag tycker hela fenomenet med varsel är konstigt.
Det är en EU standard som då tydligen inte införlivas i varken lag eller förordning i Sverige utan i ett blad från Säker Skog.
Stihl, som ju är ett Tyskt företag verkar satsa hårdare på EN471 kläder, de har till och med 471 i produktnamnet, ex: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sky ... 20471.aspx


Finns det inte med någonstans i arbetsmiljölagen?

Tänker att det finns ju krav på att man vid "arbete på väg" ska ha varselkläder av viss klassning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nya skyddskläder från Husqvarna 2017

Fredrik Reuter  
#409809 Hej,
Jag vet inte exakt men med tanke på vad som skrivits här ovan så verkar det vara så att lagen väljer att ålägga detta på aktörer på marknaden, ex då Säker Skog. Men jag vet inte som sagt, det vore intressant att gräva i. Men nu är det nyhetsbrev på 100% här hos mig, men någon annan kanske vet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).