Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Slitage/ålder skogsmaskiner

22 inlägg 12256 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

jannee  
#407916 Något som spelar stor roll är hur mycket föraren älskar (gillar) sin maskin, detta oberoende om det är en skotare/skördare/grävmaskin eller lastbil.
En fin maskin = bra arbetsställning (körställning) = bra ergonomi, maskin som går tyst och inte minst UTSEENDET.
En extralack för kanske 100 tkr är en piss i havet och detta kan ägaren/entreprenören ha igen många gånger.
Förare av maskiner är ibland lite knepiga, verkar som de har en större personlig relation till maskinen än till sin familj, inte sällan entreprenören utnyttjar detta :mrgreen:
För övrigt är alla maskiner gjorda för att endast hålla en viss tidslängd - vid normalt handhavande, därefter är det upp till föraren eller ägaren att förlänga detta.
En skotare lever egentligen ett väldigt hårt liv, en skördare är egentligen en ganska komplicerad maskin därav priset och hållfastheten jämfört med en grävmaskin som är betydligt mer slitstark.
Även för en lastbil är gränsen nådd vid ca eller styvt 10 000 timmar eller 80 till 100 000 mil. Därefter kan det komma större reparationer och har man inte tillgång till egen verkstad och reservbil kan det stå åkaren dyrt - väldigt dyrt.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

kungsis  
#408000 Tack för svaren. Har helt klart givit mig lite att fundera på. Fast iof så har jag fortfarande en tanke i huvudet. Hur kan man som entreprenör acceptera att något så pass "dyrt" slits så pass fort i förhållande till vad kostnad/inkomst. Det stärker en annan synsätt att utvecklingen verkar stannat upp. Visst, det förfinas, ger högre lastvikter, bättre förarmiljö och mera, men samtidigt så är ju grundkonceptet detsamma sedan 50år tillbaka. Känns som att tillverkarna skulle behöva sätta sig ned och tänka över hela konceptet, då jag tycker det verkar närma sig en gräns för hur nuvarande kan utvecklas. Eller är marknaden för konservativ?

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Seb macahan  
#408002 Igentligen inte konstigare än: o ha en hyfsad dator och ett fräscht kontor för ingenjören, eller en vettig bil o snygg kostym som utesäljare eller en bra batterimaskin och en exakt kapsåg o balanserad hammare för snickaren. Med bra och riktiga verktyg gör man lättare ett bra jobb. Mer fokus på prestation istället för o lösa problem. Sen kanske skogsmaskiner framstår som ohyggligt dyra men det rullar ju in lita stålar per dag också. Sen är det nog tufft för många i branschen just nu men det är det för åkarna också och mjölkbönderna med men de måste ändå investera för att det inte ska gå ännu sämre. Verktyg och maskininvesteringar är inget som är lika med att det är lönsamt för stunden. Ingen kan arbeta med uttjänta hjälpmedel /verktyg.

Avatar Fallback

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Hema  
#408082
Seb macahan skrev:Igentligen inte konstigare än: o ha en hyfsad dator och ett fräscht kontor för ingenjören, eller en vettig bil o snygg kostym som utesäljare eller en bra batterimaskin och en exakt kapsåg o balanserad hammare för snickaren. Med bra och riktiga verktyg gör man lättare ett bra jobb. Mer fokus på prestation istället för o lösa problem. Sen kanske skogsmaskiner framstår som ohyggligt dyra men det rullar ju in lita stålar per dag också. Sen är det nog tufft för många i branschen just nu men det är det för åkarna också och mjölkbönderna med men de måste ändå investera för att det inte ska gå ännu sämre. Verktyg och maskininvesteringar är inget som är lika med att det är lönsamt för stunden. Ingen kan arbeta med uttjänta hjälpmedel /verktyg.

Låter klokt! Sedan så är väl en anledning till de högra priserna just de så låga tillverkingsvolymerna. Det är ljusår mellan skogsmaskins- och bil-tillverkning.

Avatar Fallback

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408101 [/quote]
Låter klokt! Sedan så är väl en anledning till de högra priserna just de så låga tillverkingsvolymerna. Det är ljusår mellan skogsmaskins- och bil-tillverkning.[/quote]

Sant men det är ju inte så mycket som skogsmaskinstillverkarna bygger från noll. Man svetsar ramar, hytt och lite annat efter eget huvud. Motorer, transmisssioner, hydraulik och kranar köps från någonstans. Sett till kilopris så får man minst lika mycket järn för pengen om man köper en skotare istället för en bil.

Avatar Fallback

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Hema  
#408120 Ta t.ex. tillverkningstiden, samt bilar har många standardkomponenter de med. Små volymer blir dyrare att tillverka än större serier.

Avatar Fallback

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408178 Efter att varit uppe i västernorrland och kört stormvirke för något år sedan så fick jag tillgång till ett lite större bolags statistik på maskiner och pratade med deras verksamhetsutvecklare för entreprenörer.
Enligt dem så är byte av maskiner innan 12000h oekonomiskt och ju längre du kan köra maskinen efter det utan för stora stillestånd desto bättre, helst upp mot 18000 - 20000h om det är möjligt.
Maskiner som är sk. måndagsex och som aldrig slutar krångla förekommer (har själv haft en) förekommer och även om tillverkaren hjälper till med delar så kostar det för mkt i stillestånd som man sällan får ersättning för. Då är ett tidigt byte ofta nödvändigt, det har hänt att tillverkare tagit tillbaka maskiner som krånglat för mkt. Vet inte hur vanligt det är men det har förekommit.
Jag tar tex hellre ett pumphaveri som jag kan åtgärda på 1 till max 3 dagar och sedan vara igång igen än svårdefinierade el-fel. Har en kollega som haft el strul med div. felmeddelanden från aggregatet sista 2 veckorna, han har haft betydligt mer stillestånd än 1 -3 dagar med all felsökning och byte av olika kablar och testande av styrboxar.
Att byta redan vid 6 - 7000h är tidigt och inte så vanligt längre, men de entreprenörer som gör det har räknat på det och tycker att det är värt det. Skälet är sällan att maskinerna är utslitna och är det inget måndagsex. så bör det gå att köar relativt problemfritt till det dubbla tim antalet, då dagens maskiner har ett betydligt bättre TU (teknisk utnytjandegrad) än för 8 - 10 år sedan, dvs håller bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).