Skogsröjning

Maskinell Röjning

80 inlägg 66212 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

jmatsson  
#224187 Bra att det kommer nya innovationer inom skogsbruket.
Kanske onödigt stor basmaskin :?:.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Gidea  
#225302 Ni har inte diskuterat Brackes "nya" röjaggregat C16 alls som jag tycker verkar effektivt.

http://brackeforest.se/parser.php?did=344:2562

Produktfilm:

http://youtu.be/G0UedaRIX34

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#225336 Tack Gidea för det.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G0UedaRIX34&feature=youtu.be[/youtube]
Men, löns det att ta vara på så klen biomassa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

jmatsson  
#225341 Undrar också det. :!:
Bra mycket snabbare än en klipp. :-bd

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0TTFrOVOlyM[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

skogsbonne  
#225364 bara jag som kallar det dom röjer för röjning?

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Torbjörn Johnsen  
#397383 Tänkte lyfta upp den här gamla tråden om maskinell röjning. Min högst personliga känsla är att det inte hänt så mycket mer på fyra år. Finns det överhuvud taget någon som utför maskinell röjning någonstans i Sverige idag? Det verkar som det rör sig mer på det här området i Finland, eller har jag fel? Några olika aggregat med roterade slagor/skruvar var uppe här för en tid sedan: Esa Björn - Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Det har ju kommit fram en och annan teknisk lösning som t ex ebeaver, Usewood m fl men jag tror inte de får nån direkt ärlig chans att komma in på en marknad. Ofta är ju ny teknik dyrare än gamla lösningar innan man finslipat på maskiner och metoder...

Är det bara billig arbetskraft som gör att vi inte "behöver" mekanisera röjningen eller finns det andra förklaringar? Som t ex att det fortfarande finns många skogsägare som själva röjer sina plant- & ungskogar? Det finns det ju om inte annat åtskilliga trevliga exempel på här i forumet så här års :smile:

Jag hoppas få lite input från våra medlemmar i Finland om det är likadant där eller om det skiljer sig från hur det är i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

plutten  
#397403 Här i Finland så är min bedömning att det är främst skogsbolagen som anlitar entreprenörer som röjer maskinellt,
En orsak till det är att nu börjar de komma i röjningsstadiet de ytor där man tidigare lyft stubbar. så framkomligheten är förhållandevis bra. De privata skogsägarna som anlitar skogsvårdsföreningarna kan kanske också vara en kundkrets. Det som stökat till det nu är den nya skogsfinansieringslagen KEMERA som trädde i kraft
ifjol. En skogsägare som röjer en ha kan få 160€ i bidrag men det förutsätter att man gör upp en röjningsplan innan man påbörjar arbetet. Men nu är det stopp på ansökningar resten av året pga det stora antalet som kommit in hittills i år. Min personliga åsikt är att alla dylika bidrag skulle tas bort, nu väntar de flesta tills man får bidrag, vilket inte alltid är till skogen bästa. Vad beträffar utvecklingen på maskinella sidan får man ge sig till tåls till Metko utställningen i höst. Varför inte komma över en sväng till Finland och se hur man ordnar en riktig Skogsmässa.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Torbjörn Johnsen  
#397405 Ja, Metko brukar vara bra. Det är en intressant blandning med skogs- & entreprenadmaskiner. Absolut läge att besöka!

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

alias  
#397408
Torbjörn Johnsen skrev:Tänkte lyfta upp den här gamla tråden om maskinell röjning. Min högst personliga känsla är att det inte hänt så mycket mer på fyra år. Finns det överhuvud taget någon som utför maskinell röjning någonstans i Sverige idag? Det verkar som det rör sig mer på det här området i Finland, eller har jag fel? Några olika aggregat med roterade slagor/skruvar var uppe här för en tid sedan: Esa Björn - Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Det har ju kommit fram en och annan teknisk lösning som t ex ebeaver, Usewood m fl men jag tror inte de får nån direkt ärlig chans att komma in på en marknad. Ofta är ju ny teknik dyrare än gamla lösningar innan man finslipat på maskiner och metoder...

Är det bara billig arbetskraft som gör att vi inte "behöver" mekanisera röjningen eller finns det andra förklaringar? Som t ex att det fortfarande finns många skogsägare som själva röjer sina plant- & ungskogar? Det finns det ju om inte annat åtskilliga trevliga exempel på här i forumet så här års :smile:

Jag hoppas få lite input från våra medlemmar i Finland om det är likadant där eller om det skiljer sig från hur det är i Sverige.


Huruvida skogsbolagen gör något aktivt i dagsläget för att mekanisera röjningen vet jag inte, men jag har för mig att E.ON Elnät skulle premiera en viss arealandel maskinröjning i den senaste upphandlingen som har varit eller ska komma.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Skogstomte  
#407885 Jänkarna var först :YMSICK:


Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407887
Skogstomte skrev:Jänkarna var först :YMSICK:



Mycket styrka och lite finess där. :???:

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Skogstomte  
#407891 Amerikanskt helt enkelt...

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

JensSkoog  
#407894 Men röjning kan det väl knappast kallas :lol:

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Blivande snickare  
#407901 Alltså vad försöker man åstadkomma???

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mats_Orberga  
#407904 Vad är vitsen med en jättestor trädvältare? Att simulera en höststorm? Det måste ju vara bra mycket dyrare att ta vara på virket efter att den där gått fram än att bara avverka det som vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).