Motorsåg och handhållet

Oregon 73LPX

77 inlägg 27012 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Huggis  
#39857
Mange skrev:Finns det nån möjlighet man kan få se en bild på detta eller ännu bättre kanske få se kedjan?

Att tänder ryker är ju inget nytt...
Säjer inte mycket alls om man inte ser kedjan.



Du får helt enkelt ta mitt ord eller gå ut såga med dig.

Tänderna kröks mkt lättare och flyger av oftare. Detta sker även med gamla LP kedjan, men då oftast om man riktigt missbrukat den.

Jag har som sagt lyckats få tag på en massa gamla kedjor som jag använder nu, kommer aldrig någonsin mer använda oregons LPX kedja längre. Kommer byta märke. Ska ta mig en titt på windsor.

Kan även nämna att oregons svärd håller sämre. Kanske har vi fått en sändning med dåliga svärd eller så har dom helt enkelt blivit sämre. Går ung 1 kedja på 1 svärd numera, vilket är fruktansvärt dåligt. Förr kunde svärdet hålla 2 - 4 kedjor. Och detta är inte något som bara jag har erfarit.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39858 I Bok, Ek o Alm behöver man oftast inte röra ryttaren förrän det är nära halvslitet, förutsatt att vinklar o skärpa är rätt.

Att kolla spån o skär ytor brukar vara lärorikt.

De hårda träslagen är helt annorlunda.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39859 Oregons svärd vet jag inget om, har inte sålt många.

Jag tycker de är för dyra.

Iggessunds funkar bra till vettiga pengar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39860 "X" är här för att stanna vare sig vi vill det eller inte.

Windsor är nog det bästa du kan prova, de är samma ett tag till i alla fall..
Kom du hit o ta en av dessa "X" kedjorna med dig ska du få katalog o prov.

Avatar Fallback
Huggis  
#39865
Mange skrev:"X" är här för att stanna vare sig vi vill det eller inte.

Windsor är nog det bästa du kan prova, de är samma ett tag till i alla fall..
Kom du hit o ta en av dessa "X" kedjorna med dig ska du få katalog o prov.


Jag har redan bytat in LPX-kedjorna mot LP ditona. Oregon får använda sina blåa kedjor bäst dom vill, jag och många med mig vill inte ha med dom att göra.

Jag har kört slut 4st LPX kedjor och det räcker för min del, men tack annars Mange.

Vad vet du om windsor?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39874 Det var Windsor jag menade med katalog o prov...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#39930 Har windsor nått "LG" chassi till salu i sverige !?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39942 Japp.

.325/1,5 heter 58JL
3/8/1,5 heter 58APL

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39977 Jag var och inhandlade en 73LP-kedja idag (68 länkar till ett 18-tums svärd). Handlaren, en HVA skog & trädgård-butik som inte hade några H42-kedjor!, hade inte en aning om att Oregon höll på att byta till LPX så det kanske finns goda möjligheter att köpa båda sorterna framigenom.

Avatar Fallback
Huggis  
#39988
th skrev:Jag var och inhandlade en 73LP-kedja idag (68 länkar till ett 18-tums svärd). Handlaren, en HVA skog & trädgård-butik som inte hade några H42-kedjor!, hade inte en aning om att Oregon höll på att byta till LPX så det kanske finns goda möjligheter att köpa båda sorterna framigenom.


Nej tyvärr, LPX ska tydligen ersätta LP.


Det som jag tycker är så konstigt är att dom utan att fråga bara bestämmer att den ska upphöra. Dom beteer sig precis som om dom hade monopol på all kedjetillverkning i världen.

Det känns inte lika roligt att gå till jobbet längre, snart måste man börja laborera med olika kedjor och testa och testa. Fan så jobbigt. Men hittar jag något annat likvärdigt så ska jag aldrig mer i livet byta tillbaka till oregon, även om gamla LP börjar säljas igen. Dom tror dom kan betee sig hur som helst.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40002 Visst är 73 LP en bra kedja men jag tycker att H42 är ganska OK också. Jag kör inte professionellt och köper bara någon 3/8 kedja per år så man tänker inte så mycket på hållbarheten. Håller verkligen H42 så mycket sämre än 73LP?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40003
Huggis skrev:Det som jag tycker är så konstigt är att dom utan att fråga bara bestämmer att den ska upphöra. Dom beteer sig precis som om dom hade monopol på all kedjetillverkning i världen.


Du skulle bara veta....

PM skickat...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#40778 Nån som kan rekomendera en bra "semichisel" i 3/8, jag skulle vilja ha till min 372:a när jag fäller på och i kring gårdar det är ju titt som skit i träden då ,,,

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40787
swe#kipp skrev:Nån som kan rekomendera en bra "semichisel" i 3/8, jag skulle vilja ha till min 372:a när jag fäller på och i kring gårdar det är ju titt som skit i träden då ,,,


Har du provat Oregon 73DP?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40822 Apropå varumärken så jämförde jag en 73LP-kedja med en H42-kedja och de ser exakt likadana ut sånär som på stämpeln för varumärket (Oregon resp Husqv) samt numret (73 resp. 42). Kollar man på HVAs kartong står det också mycket riktigt R73LP068E i liten stil på kartongen :!:

Jag har inte funderat så mycket på det här med varumärken för kedjor och svärd tidigare men undrat över varför Oregon och Windsor sett så lika ut. Det visar ju sig mycket riktigt att Oregon äger varumärket Windsor. Kollar man på websidorna hamnar man i samma applikationsguide, skillnaden är att man får ett lite större urval på sågar, och kedjor om man använder Oregons hemsida i.s.f. Windsors.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).