Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120214 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388102 Ser fint ut. :-BD

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15

stektlök  
#388119 Tack @jensskoog !
Det ser riktigt fint ut och vattenytan ska upp ca 20-30 cm till. Blir ännu finare tror jag och det ska bli roligt att följa våren.... när den nu kommer? :shock:
Nya arter för året ser jag varje dag. Välinvesterade slantar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15

JensSkoog  
#404986
stektlök skrev:Tack @jensskoog !
Det ser riktigt fint ut och vattenytan ska upp ca 20-30 cm till. Blir ännu finare tror jag och det ska bli roligt att följa våren.... när den nu kommer? :shock:
Nya arter för året ser jag varje dag. Välinvesterade slantar.

Nu undrar jag hur det ser ut på eftersommaren. Hade varit intressant
med några bilder på den här tiden om du har tid och ork @stektlök :wink:

Gillar din projekt starkt. :-BD

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15

stektlök  
#405169 Tjena @jensskoog
Vår och sommar har paserat med högvatten och ett enormt fågelliv ink barnkammare har passerat. Vattnet är nu sänkt och nötdjur är inne och betar. Dåligt med regn har gjort att ytan nu ligger lite lägre än det är tänkt men det är fint ändå. Foton kommer imorgon hoppas jag :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15

stektlök  
#405191 Jahapp :) fotobombning på g !

Väldigt torrt och lite vatten i omkringliggande vattendrag så det rinner inte in mkt vatten nu.
Men fint är det.
Och bra ekonomiskt har det också blivit även om det inte är det viktigaste.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#407690 Idag var jag och provkörde den här lilla pjäsen. Ägare var samma som grävde hos mig.
Här hålls de på med ett nytt trevligt våtmarksbygge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

åberg  
#407731 Man lär ha kikare för att se hela vägen bort till skopan. :lol:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#419732 Jahapp nu ska denna nivån hållas till juli. Massor av vatten bromsas upp här :)
Nu hoppas vi på barmarksvinter i starten iaf så blire lite skriskoåkning :)
Längtar till fåglarna kommer till våren.
Alla fyra öar är nu öar på riktigt. I våras var en avcdom en halvö och då kommer räven ut där.
Räven/rävarna var förövrigt flitiga besökare under sommaren. Antar det finns många lätta byten runt dammen. Men när rävjakten drog igång så gjorde jag vad jag kunde !
Har även monterat i stege i munken och det kanske syns på en av bilderna. Jag tröttna på att släpa stege fram å tebax hele tin.
Blev även andjakt denna höst. Mkt roligt.
Nästa år ska ja nog sälja andjakt :)
Nu hoppas vi på en lång å kall vinter med noll körskador och spår efter att vi kört ut finveden !
Kram på er alla sosse moderat sdare vp mp elle trumpfän !
Gonatt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Umea  
#419744 Ett sånt fantastiskt fint och imponerande projekt !!!

Hoppas ni till våren får njuta av många vackra skådespel.

Håll oss gärna uppdaterade.

Ha det så Bra och Varmt Lycka Till !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

eqlazer  
#419836
stektlök skrev:Alla fyra öar är nu öar på riktigt. I våras var en avcdom en halvö och då kommer räven ut där.
Räven/rävarna var förövrigt flitiga besökare under sommaren. Antar det finns många lätta byten runt dammen. Men när rävjakten drog igång så gjorde jag vad jag kunde !

Några andra predatorer än räv? Kanske kan vara bra med nån mink-fälla i förebyggande syfte :)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#419854 Sant eqlazer minken har varit lite bortglömd av mig. Någon enstaka har gått i rävfallan. Blir till att köpa en minkfälla nu :) tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

eqlazer  
#419986 Vore ju tråkigt om en liten gynnare skulle fördärva allt det arbete som du lagt ned. Och alltid spännande att vittja en fälla :)
Har själv fått mig tre minkar nu i höst :)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

häsmyra  
#460880 Hur utvecklas detta?

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#460905 Tjena @häsmyra
Vad beträffar minken så skulle jag säkert kunna åberopa skyddsjakt och jaga dom året runt. Men jag väntar lite för även dom har ungar nu.

Förövrigt så är våtmarken jättefin med mkt fågel som häckar och besöker. Snart påbörjas sänkning av vattenytan och sedan ska det in nötdjur och beta av helt enligt skötselråd av LST.

Glad sommar :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

JensSkoog  
#460945
stektlök skrev:Vad beträffar minken så skulle jag säkert kunna åberopa skyddsjakt och jaga dom året runt. Men jag väntar lite för även dom har ungar nu.

Så har du strax ett helt gäng mink som kan ställa till :-o

En av dom bästa dagslöner jag har fått var när jag och min svager upptäckte ett minkbo under en stabel med brädor när vi var på snickarjobb i 1966. Kommer inte i håg hur många vi sköt, men det var 50 kr. i skottpremie för stora och små, så det blev lite i fickan. Timpenningen i jobbet var ju mellan 7 och 8 kroner. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).