Trädfällning (arborist)

Vinscha tillbaka rotvälta

36 inlägg 18111 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#407407
tallen100 skrev:Ja det bästa är att ha båda fötterna på jorden :wink: , särskilt om man är en aning höjdrädd :oops:


Klättra i träd är en vanesak. En stor fördel är att man alltid får opp ett rep... sen att trädet är mer eller mindre färdigkvistat när det kommer ner är oxå skönt :grin:
Nu har ju Kalle provat att klättra med lite modernare utrustning så snart sitter han oxå i trädtopparna :wink:
För min egen del är det aldrig höjden som är ngt prob. Trädets kondition/hållfasthet är väl det som man funderar mest på.
Att klättra opp för att fästa linor i det trädet var lika lätt för mig som det var för Röjarkalle att precisionsfälla tallen vi tog utan att ngt annat träd skadades....

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Hema  
#407410 Men blev det inte lite hjärtat i halsgropen, när du efter fällning fick se hur mycket röta det var i trädet?

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Göt  
#407425 Måste säga att det där gjorde ni bra :-BD

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

röjar kalle  
#407546 Det är det värsta med klättring en felbedömning eller en dålig dag kan få ödesdigra konsekvenser.Där kan man snacka om säkerhets tänk är viktigt Jag sågar hellre mig tio ggr i benet än ramlar ner från ett träd som är 20 meter högt. :sad:

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

tallen100  
#407550
röjar kalle skrev:Det är det värsta med klättring en felbedömning eller en dålig dag kan få ödesdigra konsekvenser.Där kan man snacka om säkerhets tänk är viktigt Jag sågar hellre mig tio ggr i benet än ramlar ner från ett träd som är 20 meter högt. :sad:

Ja jag är inne på samma spår, lurigt sånt där :geek:

Nog för att en riktig karl ska klara ett fall på några meter, men inte vad högt som helst :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

röjar kalle  
#407553 Nähä det finns gränser för oss riktiga karlar trots allt eller så har vi en liten kärring inom oss trots allt. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).