Gallring

Tid för avveckling av fröträd?

7 inlägg 3898 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tid för avveckling av fröträd?

lundqvist.r  
#407351 Vi har en mindre yta med ett tjugotal fröträd. Ett förslag har varit att låta de träden stå kvar, ett annat att fälla dem rätt snart. För det är lite glest runtomkring fröträden. Om jag väljer att ta ner dem, när är bästa tiden? Innan det blivit kallgrader, eller när det lagt sig ett förhoppningsvis hyfsat lager med snö?

Kanske någon har synpunkter på om de ska tas ner överhuvudtaget?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tid för avveckling av fröträd?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407373 Jag brukar gå efter att det skall vara plusgrader. Så grenarna på plantorna har större chans att klara sig när man fäller. :smile:

Visst är det trevligt att spara lite gamla tallar. Att titta på om dom är fina och man inte behöver pengarna. Men dom konkurrerar med den nya skogen.

Men det är roligt att hugga frötallar. :grin:

Sen beror det förstås vad man har för grejer till det. Samt hur tillgängligheten är för det man har.

Avatar Fallback

Re: Tid för avveckling av fröträd?

Flax12  
#407393 Hugga på senvinter när det mildar och är gott om snö......
Antingen får man vänta länge eller får man vara väldigt snabb! I alla fall här i södra sverige. :grin:
Bara det inte är hårt fruset så kan du ta dom.

Avatar Fallback

Re: Tid för avveckling av fröträd?

alias  
#407397
Flax12 skrev:Hugga på senvinter när det mildar och är gott om snö......
Antingen får man vänta länge eller får man vara väldigt snabb! I alla fall här i södra sverige. :grin:
Bara det inte är hårt fruset så kan du ta dom.


Skulle vilja formulera om det till att först får man vänta väldigt länge på att dessa väderförhållanden skall uppstå och sedan får man vara snabb om man skall hinna avverka fröträden innan vädret har skiftat igen... :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tid för avveckling av fröträd?

åberg  
#407476 Jo, då ska man vara lika snabb som en pizzabagare, det behöver vara klart på femton minuter en kvart. :grin:

Användarvisningsbild

Tid för avveckling av fröträd?

Torbjörn Johnsen  
#407483 Jag högg ihop med en gubbe en gång och hans filosofi var att fälla tallarna så att topparna hamnade där det var som mest med plantor. "Då är det alltid tillräckligt många som klarar sig..." Jag vet inte om det är en bra filosofi eller ej?
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 14 sep 2016, 12:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tid för avveckling av fröträd?

Peteflamingstar  
#407485 Utan att veta några detaljer om förutsättningarna skulle jag säga att man kan ta dem nästan när som helst, mest beroende på hur ungskogen runt omkring ser ut. Hur hög och stamtät är den? Hur bärig är marken, hur planerar ni hugga/köra ut virket, vad ska ske med virket och hur länge kommer det ligga vid väg (samt om virket säljs, kan virkesbilen hämta året runt?).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).