Motorsåg och handhållet

Vilka av dessa sågar är bäst?

10 inlägg 4295 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka av dessa sågar är bäst?

niklosia  
#407475 Hejsan.
Är nybliven hus och motorsågsägare och av någon anledning har jag flera motorsågar ☺️
Så frågan vilka två är de bästa sågarna av dessa modeller förutsatt att alla funkar som de ska?
Husqvarna
444SG
44
242G
42
Jonsered 2045
Partner 1618 Deluxe ☺️



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

Vardon  
#407487 Du får nog stolpa upp vad du föredrar. Jag har flera sågar för att ibland vill jag ha en lätt såg, ibland en stark, ibland nånting annat och ibland ge mig vilken såg som helst så jag kan såga loss den jag nyss sågade fast.

Användarvisningsbild

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

niklosia  
#407489 Ja de mest önskvärda egenskaperna är nog driftsäker/pålitlig och stark
Två av dem har tydligen värmehandtag vilket jag tänker kan vara skönt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

jannee  
#407491 Ta med dig sågarna till något halvstort träd och börja där såg skivor.
Du märker snart vilken såg som inte ens startade
Av de andra märker du också vilket värmehandtag som är ur funktion
Vilken av resterande sågar känns bäst att jobba med?
Den behåller du, sedan bör du nog behålla en om inte två till.
De andra lurar du på en god" vän. :mrgreen:

För övrigt är en lätt, något svagare såg många gånger bättre att jobba med än en tung men stark.
I min ungdom slet jag upp 2 små men lätt sågar (Jonsered 420 och 435) Jag klarade av alla förekommande träd med mina 13 tum, gäller bara att hålla vasst.
Jag hade nog behållit Jonsered och Hwa 42, kanske Partner som kuriosa - är inget att jobba med :mrgreen: ,

Användarvisningsbild

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407510 Beror givetvis på skick...
men om skick och funktioner är likvärdiga så...

som följer:

Jag skulle välja först = HVA 242G (Generator=värme i handtag och en proffssåg)
Som nummer två = HVA 42 Farmarsågen av 242 ovan, utan värme med lite mindre effekt men kanske håller längre.
Jonny 2045 känner jag inte till så mycket men kan vara ett alternativ förstås om man gillar deras rakare handtag..

Avatar Fallback

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

SawTroll  
#407523 Du kan I hvert fall trygt plassere Partner 1618 og Jonsered 2045 på bunnen av listen, og glemme de - det er sager av lavere kvalitet enn de andre.

Dersom tilstanden på de andre er noenlunde lik, så havner nok 242G på toppen av listen foran 444SG, men det blir mest en smaksak. Om mulig, prøv disse med samme sverd og kjede i noe som er typisk for det du vil sage, og se hva du liker best. Max hp er høyest for 242, men det er ikke alltid avgjørende. Den er også nyere, og erstattet vel i praksis 444 som toppmodell blant de små sagene.

Avatar Fallback

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

tallen100  
#407544 Underskatta inte 2045:an och 242g är en bra såg om den går som den ska, men behåll allihop dom kostar väl inte så mycket där dom står :wink:
Sågar kan man inte ha för många av.

Användarvisningsbild

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

traktorz  
#407606 Husqvarna 345 & ekvivalenten Jonsered CS2145, var båda på topp i prestanda, med klassisk spolteknik för tvåtaktare.

45-kubikare från Husqvarna-gruppen har alltid varit små, starka, driftsäkra och populära, så förmodligen hade generationen tidigare, CS20xx, även samma DNA-element.

Dagens 45cc-sågar, CS2245 & 445 rekommenderas förstås, då de fortsätter med traditionen av smidiga och driftsäkra all round sågar.

Användarvisningsbild

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407657 242 klar topp och 1618 i botten. Sedan blir det svårare att välja om man inte känner till skicket.

Avatar Fallback

Re: Vilka av dessa sågar är bäst?

SawTroll  
#407751
traktorz skrev:Husqvarna 345 & ekvivalenten Jonsered CS2145, var båda på topp i prestanda, med klassisk spolteknik för tvåtaktare.

45-kubikare från Husqvarna-gruppen har alltid varit små, starka, driftsäkra och populära, så förmodligen hade generationen tidigare, CS20xx, även samma DNA-element.

Dagens 45cc-sågar, CS2245 & 445 rekommenderas förstås, då de fortsätter med traditionen av smidiga och driftsäkra all round sågar.


Uansett er det snakk om sager med veivhus i plast og "clamshell" type motor.

Her er det heller ikke snakk om noen av disse, men forgjengeren 2045. Den er omlag samme sag som P450/460 og HVA 45 - og basert på P400.

Dette er allikevel greie sager til sitt bruk, men kvalitetsmessig et vesentlig steg ned i forhold til HVA sagene som er listet som alternativer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).