Motorsåg och handhållet

Mäta svärdlängd?

29 inlägg 40306 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mäta svärdlängd?

Pan  
#407344 Ska köpa en ny kedja till en partner 500, men stötte på problem: Hur mäter jag svärdlängden? Jag mätte hela svärdet vilket var ca 39 cm från "rot till spets" så att säga, så jag antog att det var frågan om 15 tum, men när jag köpte en 15 tums-kedja så var den för lång. Så varifrån ska jag mäta? Det är nog stämplat på svärdet, men åren har slitit bort det, och allt jag kan utläsa är att spårvidden är 1,5.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

lidköping  
#407345 Mät längden på den gamla kedjan!

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Ferguson system  
#407347 Jeg vil tro at det er et 13" sverd du har. Å måle hele sverdet blir feil, sverdfestet teller ikke som effektiv skjærelengde. Mål fra framkant av saga når sverdet sitter på og til tuppen av ei tann på trinsa. Målet kan variere litt fra sagmodell til sagmodell og fra forskjellige typer sverd.

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407348 Och måttet jag är ute efter är samma som halva omkretsen, eller? Alltså längden på kedjan "dubbelvikt"?
Det måttet borde ju rimligtvis vara längre än 15 tum eftersom svärdet är 15 tum. Fan vad korkad jag känner mig. Nån som kan förklara så att min 4-åringshjärna fattar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407349
Ferguson system skrev:Jeg vil tro at det er et 13" sverd du har. Å måle hele sverdet blir feil, sverdfestet teller ikke som effektiv skjærelengde. Mål fra framkant av saga når sverdet sitter på og til tuppen av ei tann på trinsa. Målet kan variere litt fra sagmodell til sagmodell og fra forskjellige typer sverd.


Ok! Det lät logiskt. Jag får väl prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407355 Räkna tänderna på den gamla kedjan. Så dubblar du antalet så får du antalet länkar. Kedjor säljs efter länkantal. Om det anges vilken svärdslängd de kan tänkas passa till så är det bara en extra bonus.

Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407356 Svärdets längd är olika på olika sågars svärdsfäste och avstånd till drev.
Mått anvisningar är ungefärligt. Man mäter längd säkrast med antal Drivlänkar (DL).
Drivlänken är den del på kedjan undertill som drevet drar.
På 500/5000/540 var det vanligast med .325 delning och då 13" (56DL) eller 15" (64DL).

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407369 Tack för svar alla! Nu börjar till och med min tröga hjärna fatta. Det blir till att räkna länkar i kväll. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407376 Kom o tänka på en sak.. Är din 500 den äldre varianten från tidigt 80'tal eller den nyare gjord efter 2000?
De är helt olika.
500 Äldre: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =20&t=2124

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407378 Det är den äldre. Jag köpte den av en granne för 300 spänn. Jag har förstått i efterhand att jag gjorde ett klipp. Grannen tyckte att den var svårstartad och gick dåligt, så han köpte en ny motorsåg. Jag gav den här lite kärlek och smek, tvättade den ömt och kärleksfullt samt lät den sova i min säng några nätter. Nu går den som en klocka! Kedjan var lite sliten efter alla år, så nu är det nog dags för en ny.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407379 Det var mycket riktigt 56 länkar. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407382 Då har du 13" troligen. Är det nån märkning på kedjan? Oregon på sidolänk tex och på drivlänk ett nummer?

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407383 Det står EM eller bara M på sidolänkarna. På drivlänkarna står det 25 och på ryttarna står det LV. Ska kolla ordentligt sen när inte barnen står och skriker mig i öronen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Hema  
#407385 Det borde väl gå att använda sig av snöre om gamla kedjan saknas? Alltså lägga snöret längs med svärdsspåret och runt drevet, o slurligen mäta snörlängden.

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407411 Hur långt snöret eller kedjan är i centimeter eller tum har han inte minsta nytta av att veta. :lol:
Vet han hur många länkar han har så får han rätt kedja. Vet han hur långt svärd han har kan han möjligen få rätt kedja på chans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).