Traktorer och processorer

Extern hydralpump JD 2450

6 inlägg 4149 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extern hydralpump JD 2450

simon  
#40655 Tänkte sätta på en hydralpump på kraftuttaget på min John Deere då denna inte mår bra av att köra skogskranen på det befintliga systemet. Funderingen är om det går att använda traktorns egen hydraltank (gemansam för växellåda,bromsar,hydralsystem tror jag :roll: )för att slippa att montera en extern tank som tar en massa plats. Någon som vet eller har en annan lösning. Ett plus är att man får oljekylning om man gör som jag tänkt. Tacksam för ideér.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40656 Varför tycker inte din JD om skogskranen? Kan du inte bygga om ventilen så den funkar med konstanttryck?
MVH
MN

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40657 Nog borde det ju funka, kanske bra med ett filter före det går in i traktorn?
Om kylningen känns viktig kanske åxå en extra kylare eller byta befintlig till större.

Avatar Fallback
simon  
#40719 Det blir slag (VARFÖR??)i slangar och ventilpaket efter en stund och oljan blir varm. Har kollat oljlenivån och det är ok.
Skulle tro att pumpen kaviterar på något sätt. Finns kanske en lösning på det utan behöva sätta dit en extern pump. Ventilpaketet är ett öppet med ständigt flöde. Flöde o tryck räcker till med råge för att driva kranen.

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40981 Ganska säker på att du upplever ett klassiskt JD problem. När du kör rundpumpning släpps returoljan tillbaka på "fel" ställe i traktorn så pumpen inte får tillräcklig matning.

Alt 1 Gå till din JD handlare och beskriv problematiken så får du en sats för modifiering till en billig peng.

Alt 2 Sätt i en pluggad serienippel i din kranventil.

MVH
MN

Avatar Fallback
Griffin  
#40983 En annan sak som är, vad jag förstår, ganska vanlig sak på JD är att trycket är för hög så överströmningsventilen i ventilpaketet till kranen löser ut och då går pumpen hela tiden även när inte kranen används. Vi har det probemet på vår maskin. Den ger 190 bar och jag tror att överströmningen i ventilpaketet går vid 180 eller något sådant. Vi kommer förmodligen sänka trycket på pumpen till ca 175 bar.

Men som sagts innan, på en JD måste du ha en så kallad fri retur för att det skall fungera med kran. Du kan inte använda dig av "returen" i dubbeluttaget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar