Skogsröjning

Muntligt avtal?

12 inlägg 4992 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Muntligt avtal?

forest.  
#406957 Skriver ni något avtalt med uppdragsgivaren eller gör ni ett muntligt avtal när det gäller ungskogsröjning



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Muntligt avtal?

jannee  
#406960 Har egentligen inte med detta att göra men ett muntligt avtal är INGET avtal. På sin höjd en överenskommelse som inte är ett vitten värt.

Avatar Fallback

Re: Muntligt avtal?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406962 Ett muntligt avtal gäller lika väl som ett skriftligt. Lite svårare att styrka men lika giltigt. Endast fastighetsaffärer kräver skriftliga avtal.

Avatar Fallback

Re: Muntligt avtal?

röjar kalle  
#406963 Man skall hålla vad som är sagt annars är man inte mycket att hänga i julgranen. 😡

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406966 Visst, men frågan är ju bara vad man egentligen har kommit överens om och till vilket pris...

Sålunda skriftligt avtal.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Muntligt avtal?

rikard_e  
#406968 Aldrig muntliga avtal. Känner du personen, visst. Men aldrig annars.

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

sundelius  
#406990
röjar kalle skrev:Man skall hålla vad som är sagt annars är man inte mycket att hänga i julgranen. 😡

Håller med dig Kalle, ska man kunna titta sig själv i spegeln på kvällen så sviker man inte sitt ord. Min erfarenhet av det är att om man själv följer det så får man relationer som agerar likadant
Visst kan man gå på någon mina ibland men då brukar jag tänka att det är deras problem och jag överlever (detta gäller vanliga överenskommelser och självklart inte några stora affärer och liknande)

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

hlb  
#406995 Den som inte håller muntliga avtal får dåligt rykte via skogsforum och förlorar affärer.

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

T Landström  
#407013 Jag har fått lära mig den hårda vägen att man ska nog ha skriftliga avtal...iaf mellan företag och privatpersoner...

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407023 Jo, mellan vissa företag och kunder önskar man hett efteråt att avtalet funnits på papper.
Men klarar man inte muntliga avtal så ska man nog inte hålla på och deala i längden.
Krångligast är ju sånt som inte går att mäta, hektar och antal röjstammar går ju faktiskt
att gå efteråt och kontrollräkna någorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407097
forest. skrev:Skriver ni något avtalt med uppdragsgivaren eller gör ni ett muntligt avtal när det gäller ungskogsröjning


Självklart ska du ha skriftliga kontrakt med kund.
Om du ska röja åt privatkund så rekommenderar jag att du skriver en offert med det som ni har kommit överens om, tex stamantal och pris. Röjer du åt bolag så har de färdiga instruktioner och de skriver in att du ska följa dessa i kontraktet.

sundelius skrev:
röjar kalle skrev:Man skall hålla vad som är sagt annars är man inte mycket att hänga i julgranen. 😡

Håller med dig Kalle, ska man kunna titta sig själv i spegeln på kvällen så sviker man inte sitt ord. Min erfarenhet av det är att om man själv följer det så får man relationer som agerar likadant
Visst kan man gå på någon mina ibland men då brukar jag tänka att det är deras problem och jag överlever (detta gäller vanliga överenskommelser och självklart inte några stora affärer och liknande)


Ja det funkar i teorin och i de bästa av världar men verkligheten ser ibland annorlunda ut och om man styr sitt levebröd med så lösa tyglar så kan det bli besvärligt när räkningar ska betalas. Tyvärr så har en del folk en tendens att bestrida arbetet i efterhand i förhoppning om att få det billigare eller gratis. Detta oavsett om det utförts som man kom överens om eller inte.
Skriftligt avtal är en trygghet för båda parter, inget utrymme för missförstånd eller fult spel.


Edit: sen händer det ju att folk dör, vad gör man som företagare om man gjort ett stort jobb och har kanske 100k kr att få betalt men så dör kunden och man har bara haft ett muntligt avtal?

Användarvisningsbild

Re: Muntligt avtal?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407101 Har kört muntligta avtal några ggr med personer man känner väl.. Största problemet är att komma ihåg alla detaljer, oftast blir det att man skickar ett mejl om t ex pris/ha och sedan att man får en bekräftelse. Vet inte hur väl en mejlkonsveration håller i rätten. Men är ju bättre än ett muntligt avtal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).