Motorsåg och handhållet

byta till aspen i husqvarna 162 och 266

12 inlägg 6241 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Hepo  
#406688 hej har husqvarna 162 266 motorsåg och tänkte byta till aspen. Har kört 98 och aspen olja.
tänkte ta lös ljuddämparen och rengöra kolv och cylinder.
kommer sågarna gå lika bra och med samma vrid.
Hållbarheten på motorn försämras inte? är det bara en myt?
Vill köra aspen för att den kan lagras längre i vanlig jeepdunk än 98. jag kör inte så ofta och hur mycket längre går det att lagra i jeppdunken.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Göt  
#406689 Det här är ju ett ständigt diskussionsämne men aspen står sig enligt min erfarenhet i flera år. Det är väl kanske membran och slangar du får byta. Har fungerat bra för mej på mina sågar.

Avatar Fallback

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Hepo  
#406693 har nyss bytt slangar och memberan så det borde gå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

JensSkoog  
#406698
Göt skrev:Det här är ju ett ständigt diskussionsämne men aspen står sig enligt min erfarenhet i flera år. Det är väl kanske membran och slangar du får byta. Har fungerat bra för mej på mina sågar.

Aspen holler sig länge - känner dom som har haft en dunk på sommarstugan
och körd en tank i året i många år utan problem.

Det som kan ge lite svårigheter är att alkylaten rensar ur gammal skit i
slangar så man får skruva upp förgasaren och göra ren den efter en tid, men
om du nyss bytt slangar och membran skulle inte det vara något problem.

Körer mina sågar på Stihl Motomix eller Aspen efter vad jag får
tag i, och sågarna går så det fräser :wink:
Körde på egenblandat tidigare, och hade mera problem
då, och jag gick ofta i en rus efter en dag i avgaserna :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Elfving  
#406709 Det finns åtskilliga inlägg om riskerna med att byta. Den dagen jag gick över till färdigblandad alkylat gjorde jag det enkelt för mig, jag gjorde inte ett smack mer än bytet av dunk att tanka ur! Med facit i hand hände inget alls med sågarna men det rapporteras att avlagringar kan ställa till det i förgasaren.

Hållbarhet för motorn är rimligen densamma med alkylat eller mackbensin. Undvik jeepdunken helt och hållet! De gånger jag använt sådana har man fått färgflagor som bonus när man häller ut innehållet. Moderna plastdunkar är betydligt bättre!
Jag inbillar mig att sågarna går en liten gnutta sämre på alkylaten, i praktiken saknar detta betydelse och fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall.
Jag tror att alkylatbensin fortfarande är användbar efter tio år i dunken.

Avatar Fallback

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

tallen100  
#406718 Jag har bytt bränsle lite som det passat och har aldrig haft några bekymmer, men tycker sågen går bättre på macksoppa, möjligt att du får göra en förgasarjustering när du byter.

Vad gäller jeepdunken så skär upp eländet och ha som förvaringslåda, alternativt om den är fin kan du ha den som prydnadssak, eller bara kasta bort :wink: Det är det sämsta man kan ha att tanka ur, så fort du stöter den mot något så får du ett litet släpp invändigt med flagor som följer med och ställer till bekymmer.
Plastdunkar är det fina :smile:

Användarvisningsbild

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

halvproffs  
#406733 Använder alltid tratt med finmaskig sil i om jag använder jeepdunk. Hade inga problem med mina 3 sågar när jag på 80-talet? gick över till Aspen. Undrar om man då var lite avgasberoende för när man gick över till Aspen tyckte jag att jag saknade avgaslukten. Gjorde en nostalgiblandning för några år sedan med mackbensin, aldrig mer.

Användarvisningsbild

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406738 Har sett rätt många bränslebyten. Ibland går det bra, ibland inte.
Du har haft Aspen olja så det är kanske lite större risk det går bra eftersom oljan inte byts.
Jag får oftare se de som inte går bra av naturlig anledning...

Jag tycker det är dumt att riskera nåt och har sett för mycket krångel för att råda det. Det blir onödig kostnad i min värld.
Kommer de hit o säger de ska byta bränsle så utöver vanlig rengöring/kontroll så tvättas tank, motor rengörs (kolv cylinder/vevhus), stift, bränsle slang, pickup/filter i tank och membran byts.
Ljuddämpare kontrolleras innan montering, sågen justeras, körs en tank under kontroll.

Det är lite förebyggande service och minimerar risken så gått det går.

Avatar Fallback

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Hepo  
#407034 Detta är julas alkylat 2t och så här står det på deras hemsida

Produktinfo

Miljövänligare tvåtaktsbensin för luft-/vattenkylda motorsågar, trimmers och andra trädgårdsmaskiner. Innehåller 2 % helsyntetisk TC-W3-godkänd tvåtaktsolja som är i stort sett är fri från bly, svavel, bensen och aromater. Kan säsongsförvaras, om den lagras svalt och i jämn temperatur.
Och detta står på Husqvarnas hemsida om man läser instruktionsboken använd aldrig tvåtaktsolja avsedd för vattenkylda utombordsmotorer, s.k. outboardoil så det borde ju vara lika på julas sågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408193
Hepo skrev:Detta är julas alkylat 2t och så här står det på deras hemsida

Produktinfo

Miljövänligare tvåtaktsbensin för luft-/vattenkylda motorsågar, trimmers och andra trädgårdsmaskiner. Innehåller 2 % helsyntetisk TC-W3-godkänd tvåtaktsolja som är i stort sett är fri från bly, svavel, bensen och aromater. Kan säsongsförvaras, om den lagras svalt och i jämn temperatur.
Och detta står på Husqvarnas hemsida om man läser instruktionsboken använd aldrig tvåtaktsolja avsedd för vattenkylda utombordsmotorer, s.k. outboardoil så det borde ju vara lika på julas sågar.

Allt handlar om värmen en motor utvecklar, en tc-w3 olja klarar inte den värmen som en luftkyld 2taktare utvecklar.

Avatar Fallback

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

axwell  
#408211
Hepo skrev:Detta är julas alkylat 2t och så här står det på deras hemsida

Produktinfo

Miljövänligare tvåtaktsbensin för luft-/vattenkylda motorsågar, trimmers och andra trädgårdsmaskiner. Innehåller 2 % helsyntetisk TC-W3-godkänd tvåtaktsolja som är i stort sett är fri från bly, svavel, bensen och aromater. Kan säsongsförvaras, om den lagras svalt och i jämn temperatur.
Och detta står på Husqvarnas hemsida om man läser instruktionsboken använd aldrig tvåtaktsolja avsedd för vattenkylda utombordsmotorer, s.k. outboardoil så det borde ju vara lika på julas sågar.


Jula har ingen koll på det här med 2-taktoljor.
Det är samma text som för flera år sedan, kolla på deras Starta-dunk, där framgår det att 2T alkylaten även är avsedd för luftkylda motorer.

Samma sak med Biltema, ingen koll.
"Vadå för märkning, det står ju att alkylaten är avsedd för alla våra 2T-maskiner".

Användarvisningsbild

Re: byta till aspen i husqvarna 162 och 266

Stefan_B  
#408442 Både Starta (som säljs på jula) och Q8 har jag sett har vissa tvåtaktsoljor som är BÅDE api TC (landgång maskiner) och api TC-W3 (outboard) specade. Hur detta är möjligt vet jag inte, men det blir ju en kompromiss förstås. Jag föredrar separata oljor som är bra på respektive område, då kan de bli riktigt bra! Sen är jag lite konservativ på detta område, köper vilken 4t alkylat som helst och blandar själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).