Traktorer och processorer

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

167 inlägg 74807 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#406786 Just det, har glömt att rapportera om en sak. Skruvade fast en bräda på flaket som får agera ny framstam. Annars ville det som ligger på flaket leta sig in under utbygget och ställa till problem, bland annat kläms det när hytten rör sig och för då ett hemskt oväsen.
1473441075_jg_124012975.jpg

Längst till höger kan jag skjuta in svärdet på en av sågarna. Kan nog vara 346:an som pinkat revir på flaket.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Bax  
#406789 Stänklapp till lastbil som regnskydd?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#406823
Bax skrev:Stänklapp till lastbil som regnskydd?

Nej. Vill ha en mycket tätare variant. Men tack ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#408743 Sådär, nu finns det ett väderskydd för när det körs med skogsvagnen också. Prov-monterat, och det verkar funka bra. :grin: Skall sitta ett spännband som håller fast plasten på ramen också. Helst skulle jag ha något annat än byggplast, men det var det jag hade hemma som var mest lämpligt, och huvudsaken är att det fungerar. Kollade på Vaxduk i en butik, men det var inget som passade ändamålet.

Har även monterat LGF-skylten, bra att ha... Skruvade fast den på en Plywoodskiva för att slippa skav och skrammel, samt minska risken för att någon skadar sig på skylten eller böjer den.

1474560287_jg_144344481.jpg
1474560291_jg_144434026.jpg
1474560291_jg_162859798.jpg
1474560283_jg_162822672.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408744 Ser ju bra ut :-BD
En liten pressening hade gått offra o klippa sönder med

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409185 Ja, en presenning hade också funkat, men hade ingen lämplig liggandes, och då var det billigare och snabbare att ta byggplast när jag inte visste säkert om det skulle funka. Inte alls omöjligt att det blir en lättvikts-presenning i framtiden när byggplasten gett upp.

Har gått vilse i djungeln av tätningsmassa. Jag har tänkt att när tid finns flytta infästningen av kilen från bakrutan till hytten, kilen blir lite i vägen när rutan är öppen... Och då behöver jag täta med mot hytten med silikon, eller NEJ det är ju det som är problemet, jag har fått lära mig att silikon skall man absolut inte använda i närheten av lack. Så vilken tätningsmassa rekommenderar ni, gärna elastisk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409488 En till fråga:
Jag har tänkt montera en annan ratt, men hittar inte något rattnav med passande splines. Hur är säkraste och billigaste sättet att göra någon adapter? Rattaxeln är ihålig och med utvändig gänga samt splines och kona under gängan. Funderar på att gänga ett vänstergängat hål i rattaxeln som en skruv på adaptern skruvas ner i, sedan dras den yttre muttern åt som en låsning. till sist tänkte jag att man kan skruvar ihop skruven och muttern med varandra, då vill alltid skruven och muttern åt olika håll men kan inte eftersom de sitter ihop. Hade detta funkat eller tänker jag helt galet och kanske rentav farligt?

Hur hade ni gjort?

Jag vill bevara befintliga splines! Annars hade det varit lät att bara svetsa i axeln, men det vill jag inte. Axeln har splines i båda ändar, så inte helt lätt att bara göra en egen axel :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#409562 Hur mycket har du letat efter ett nav som passar? Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas nåt som passar, jag ska själv leta men har inte prioriterat det än. Har du något mått på axeln, och hur många splines är det?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409580 Har googlat både på Svenska, Engelska och Tyska men inte hittat något som lett någon stans. Har förvisso bara googlat på traktorns märke och modell samt ratt-nav och inte splines mått och antal. Vill köpa eller bygga ett ratt-nav där jag kan skruva fast valfri ratt, jag vill ha en sån där vikbar ratt, om inte priset blir för högt.

Axeln är 20,4mm mätt utanpå splinesen och det är 36 stycken splines.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

alias  
#409581
JohannesG skrev:Har googlat både på Svenska, Engelska och Tyska men inte hittat något som lett någon stans. Har förvisso bara googlat på traktorns märke och modell samt ratt-nav och inte splines mått och antal. Vill köpa eller bygga ett ratt-nav där jag kan skruva fast valfri ratt, jag vill ha en sån där vikbar ratt, om inte priset blir för högt.

Axeln är 20,4mm mätt utanpå splinesen och det är 36 stycken splines.


Den kan inte dela delar med någon MB-lastbil eller en Unimog?

Bara en tanke som dök upp...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409583
alias skrev:
JohannesG skrev:Har googlat både på Svenska, Engelska och Tyska men inte hittat något som lett någon stans. Har förvisso bara googlat på traktorns märke och modell samt ratt-nav och inte splines mått och antal. Vill köpa eller bygga ett ratt-nav där jag kan skruva fast valfri ratt, jag vill ha en sån där vikbar ratt, om inte priset blir för högt.

Axeln är 20,4mm mätt utanpå splinesen och det är 36 stycken splines.


Den kan inte dela delar med någon MB-lastbil eller en Unimog?

Bara en tanke som dök upp...

MVH
Alias


Låter ju inte helt osannolikt, men jag har sökt lite åt det hållet också men inte riktigt hittat något där heller :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Robertberg  
#409584 Ett mail till Signalen i Mönsterås kanske kan ge något?

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

alias  
#409589
JohannesG skrev:
alias skrev:
JohannesG skrev:Har googlat både på Svenska, Engelska och Tyska men inte hittat något som lett någon stans. Har förvisso bara googlat på traktorns märke och modell samt ratt-nav och inte splines mått och antal. Vill köpa eller bygga ett ratt-nav där jag kan skruva fast valfri ratt, jag vill ha en sån där vikbar ratt, om inte priset blir för högt.

Axeln är 20,4mm mätt utanpå splinesen och det är 36 stycken splines.


Den kan inte dela delar med någon MB-lastbil eller en Unimog?

Bara en tanke som dök upp...

MVH
Alias


Låter ju inte helt osannolikt, men jag har sökt lite åt det hållet också men inte riktigt hittat något där heller :sad:


Och samtal till Swedmog AB har inte heller gett något?

http://www.swedmog.se/service/

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409592 Skickade ett mail till dom för ett tag sedan, men har inte fått något svar. Sist jag mejlade dom svarade de snabbt, men inte denna gång. Får väl ta och ringa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#409630 http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... _200353372
Det här var det första som dök upp när jag googlade på måtten, ganska nära och kanske till och med rätt passning. Jag ska söka lite till....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).