lör 16 jul 2016, 08:41#399669
Motorn går bra när den väl startat, borde bevisa att pumpen är ok.
Tidigare har ju du Nils funnit att cylindertopparna blir blöta, bör bevisa att insprutningen fungerar.
Även om inte insprutningen fungerat på någon cylinder borde motorn ändå starta.
Motorn tänder inte på din diesel men väl på eter, däri ligger skillnaden.
Jag som gräsrot tänker då i första hand på just kompet.
Kan berätta något som verkligen hänt när det gäller just detta med startgas.
Jobbade på 70 talet på ett åkeri där det inte fanns några motorvärmare.
Det första vi fick göra riktigt kalla Söndagseftermiddagar när vi skulle starta våra bilar var att tände en brasa under oljesumpen. Efter 20 till 30 minuter gick det senare att starta dieselmotorn.
En yngre och lite bekvämare kollega men samtidigt full av idéer kom på att med startgas kunde han tvinga igång sin motor, trots att startmotorn knappt orkade dra runt.
Det gick så långt att han borrade ett litet hål i röret efter luftrenaren där han kunde spruta in startgas och gjorde sedan så regelbundet.
Vintern och våren gick, Scanian fick sig en dusch vid varje kallstart. Ja ända fram till sommaren tills den ordinarie chauffören tog semester, då kom det en extrakille och bilen gick INTE att starta. Inte ens mitt i sommaren gick bilen att starta UTAN startgas. För övrigt gick motorn helt ok bara den kom igång, kanske lite trött men det är något man vänjer sig vid när man kör samma bil hela tiden.
Skillnaden är dock att den motorn startade utan eter när den väl var varm
Det är inte så enkelt att just stoppen hoppar rätt exakt i samma sekund motorn hostar igång
men då borde inte insprutarna ger någon diesel under startförsöket