Jakt och Fiske

Hundförare älgjakt

10 inlägg 4324 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hundförare älgjakt

husqvarna_med_sthil  
#406440 Sedan ifjol har jag gått med hund på älgjakten. En blandning av en karelare och gråhund som jag fick ta till låns ifjol. Det sköts älg för honom redan när han var 6 månader men han jagar allt från grävling till Järv och björn, detta kan vara en nackdel på älgjakten. Nu i sommar blev han fem år och jag fick äran att skjuta två älgar för honom förra hösten, de bägge är spännande jakthistorier och väl nedtecknade i jaktdagboken. Nu har jag köpt honom !

I år är det dags igen, vi är lite dåligt tränade. Har simmat lite runt sjön med honom samt han har fått skälla en del grävling. Till helgen blir det kalvjakt på egen hand (vi har så för hundförarna för att träna hundarna) sedan blir det jakthelg med laget i slutet av september. Hade tänkt att hugga dessa helger fram till älgjakten men vädret är så varmt så det får ta start i oktober istället. Ska jag inte fälla är det inga problem att ha med vovven i skogen vid huggning, dessutom har han inget emot att åka traktor när han tydligen gjort det väldigt mycket under sin uppväxt, han ligger på innerskärmen och tittar, verkar helnöjd att få vara med.

Finns fler hundförare på sf som vill dela med sig av sina bilder under hösten kan vi väl posta dem här, alltid kul att se hur andra gör och tänker. Delar en par bilder från sommarens övningar och träning. Dessa var i samband med att jag tittade på ett hygge mor och far hade gjort 15 år tidigare.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hundförare älgjakt

Vardon  
#406441 Kompisen jag brukar tvångsarbeta åt, de hade hund. Han var med i skogen både när det fälldes och kördes. Ibland tappade man honom under skotaren eller så. Sen kom han fram nånstans. Körde man efter deras lilla väg med stora traktorn så brukade han försvinna ur synfältet pga framhjulet sen skuttade han åt ett annat håll. Att den hunden överlevde.

Fin hund :)

Avatar Fallback

Re: Hundförare älgjakt

husqvarna_med_sthil  
#406444
Vardon skrev:Kompisen jag brukar tvångsarbeta åt, de hade hund. Han var med i skogen både när det fälldes och kördes. Ibland tappade man honom under skotaren eller så. Sen kom han fram nånstans. Körde man efter deras lilla väg med stora traktorn så brukade han försvinna ur synfältet pga framhjulet sen skuttade han åt ett annat håll. Att den hunden överlevde.

Fin hund :)


Haha, ja de lär sig nog om de får vara med från början :grin: Sedan kan jag tycka att hunden kan vara med när de i övrigt är lämpligt, då får man bättre kontakt med varandra och svetsar bättre team.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hundförare älgjakt

tallen100  
#406492 Vilka fina bilder! Du är en riktig mästerfotograf!

Avatar Fallback

Re: Hundförare älgjakt

husqvarna_med_sthil  
#406509 Tack ! Mästerfotograf vet jag väl inte direkt. Det är ett intresse sedan unga år samt att jag livnärde mig som fotograf och redigerare under en par år, jag har väl fått min övning inrotat :smile: Hur som bara för skoj nu, det är roligare att fotografera utan pressen på kvalité och leverans osv. Det tog nästan ett helt år innan jag ville fotografera igen efter att jag lade ned mitt dagliga fotograferande till livs. Fick ren avsmak i munnen bara jag såg kameran men nu har det gått över helt och hållet, roligt igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hundförare älgjakt

Erre  
#406527 Ställer mig i raden av dom som beundrar dina bilder. ^:)^
Den tredje bilden, sjön.
Den var riktigt suverän!
Senast redigerad av Erre ons 07 sep 2016, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hundförare älgjakt

husqvarna_med_sthil  
#406533 Vad kul ! Tack ! Jag delar ut en till från samma afton,en bäver som hölls sig runt båten, lyckades av ren tur att få honom precis i "plasket" när han dök.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hundförare älgjakt

80-90  
#406537 Kan bara hålla med ang bilderna !!! Super fina !!! Kom med mera sådana !!

Användarvisningsbild

Re: Hundförare älgjakt

sundelius  
#406547 Ja jädrar va fina bilder du tar.

Du är härmed utnämnd till Skogsforums officiella fotograf :YMPARTY: (vi har ju redan två duktiga grävande murvlar :smile: )

Avatar Fallback

Re: Hundförare älgjakt

husqvarna_med_sthil  
#406606 ojojoj, tackar för äran ! Det finns nog inget annat forum där jag så länge och upprepat studerat bilder och trådar som just på skogsforum så det viktiga tycker jag är att vi alla fortsätter dela bilder och erfarenheter så mycket vi bara orkar. Det är mångfalden av olika vinklar och kunskaper som gör sf så intressant för en skogstok... men glad blir jag, tusen tack !

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).