Gallring

Hypro 300 i tät gallring?

30 inlägg 25456 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 i tät gallring?

hlb  
#406531 Har över 8 års erfarenhet av Hypro 450 XL med 6 m kran och 50 m wire på valtra 565. Ganska optimalt för gallring och vindfällor. Det höga inköpspriset kan fördelas på många år, då den verkar vara outslitlig.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

källefall8  
#406535 Hej hlb ! Trevligt med svar!
Klart det skulle va fint med kran, (de är väl som när man vant sig vid grävmaskin, man kan inte tänka sig vara utan) men skulle du klara dig utan kran i gallring?
När har du mest nytta av kranen? Är det för vägträd och att sprida ris? Eller vinschar du flera mindre träd på en gång å lyfter i dom med kranen sedan? De större träd som ändå måste vinschas drar du dom hela vägen in i maskinen? Jag har en IH 585XL, den är något mindre än valtran... Lyfter 2000kg i lyftarmarna, men är ganska kort. Antar att det blir ganska tungt över bakhjulen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 i tät gallring?

hlb  
#406539 Mest nytta av kranen har jag med att placera ris, styra träd nära stickvägen vid fällning i "djungel", winscha många träd till närheten av processorn och sedan upparbeta på en gång. T ex behöver man inte hoppa över ett dike för varje träd. Stötta traktorn vid winschning, Lyfta fram träd som halkat under processorn i nedförsbacke. Styra wiren med "kranspetsstyrningen",m.m. Tyckte kranen var dyr, men blev som väl var övertalad av Tommy på Hypro.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

källefall8  
#406549 Det är just detta med att sprida ris och rätta till träd som inte riktigt gick dit man tänkt som jag tänker att jag kommer sakna lyfthjälp till. Hade man inte behövt tänka på storleken på investeringen så hade valet varit enkelt. Men med 80ha är det svårt att motivera 395 000 på en maskin som används så liten del av året.... Så frågan är om en vinchmatad hypro 300 har fördel mot niab och patu stegmatare trots avsaknad av kran. Kommer till 90% köra grangallringar. De vindfällen jag fått hittills med undantag för de stora stormarna klarar jag normalt med motorsåg och huggarvagn, de är ändå så utspridda.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Fredrik N  
#406619 HEJ. Jag har inte någon lång erfarenhet av min Hypro 500, med 4m kran.
Men (nu kommer det) jag skulle inte vilja vara utan. Som hlb skrev, man flyttar på ris, lägger det i kör vägen, lyfter undan det från traktorn och aggregatet när man har kört igenom några träd. Mycket ris blir det. Jag vinchar fram ett antal träd åt gången, det sista tar jag och kör in i Hypron direkt, sen plockar jag in träd efter träd med kranen i Hypron.
MVH Fredrik N

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

källefall8  
#406642 Misstänkte det, på filmerna visar dom aldrig den stora rishögen som måste bli. Man vill ju helst köra på riset. Vad kör du med för traktor till den? Bra att man får reda på vad ni verkligen tycker! Sedan kanske jag får kompromissa iaf mellan kostnad och allt man helst vill ha men då är det ett medvetet beslut. Mitt alternativ är ju annars (om jag inte lyckas hitta nåt beg) en stegmatare men det känns inte jämförbart i grangallring.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Fredrik N  
#406769 Jag kör med en BLÅ NH 5040 framför Hypron.
Jag har en tråd där det finns några bilder på hur det kan se ut.
Hypro 500 LS
MVH Fredrik

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

BESS  
#408330 Kul att få så många synpunkter och erfarenheter från många användare. Jag väntar fortfarande på min 300 från Hypro som tyvärr är redan tre veckor försenad. Jag har tänkt att åka på gallringsdagarna till helgen för att se lite olika konsept. Är det fler som ska dit?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Fredrik N  
#408355 Jag kan tyvärr inte, det hade varit väldigt roligt. Särskilt att få träffa så många från forumet.
Fredrik N

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

källefall8  
#412172 Har du fått din maskin ännu Bess?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

BESS  
#412946 Nu har jag fått min 300 men jag har inte haft möjlighet at testa den i skogen än. Det har varit lite anpassning av pumpenheten vid kraft uttaget då det visade sig att den inte gick dit för den tog i både hitchkrok och tryckstångsfästet så jag blev tvungen att köpa en liten förlängningsaxel. Så det blir lite svetsarbeten för att få till mothållet.
Men jag hoppas hinna ut i skogen före snön kommer så jag kan testa lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Fredrik N  
#413075
1476634316_dsc_0050.jpg
1476634312_dsc_0052.jpg
1476634307_dsc_0051.jpg
Hej. Här kommer några bilder på kvistknivarna.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414120 Hur har det gått med Hypron? Vad fick du ge för den? Köpte en sån 1989 men sålde den efter ett par år. Hade så många andra projekt så den blev inte fullt använd. Men är lite sugen på att ha en igen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Vardon  
#414122 Enligt prislistan 2015-01-01 en hypro 300 på 225 000 + moms. "Komplett maskin inkl hypro längdmätdator C373, vinsch med radio" Jag antar det är med hydraulpump och tanken med.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Hema  
#414197 För att få ned vikten, kanske man skulle kunna välja en klenare kran för just rishanteringen. Felplacerade träd borde väl med linblock kunna gå och vinschas tillbaka några meter (sedan så lär man sig väl att inte vinscha fram dem för långt)? Visst det blir stor förlust i effektivitet men traktorn (om man nu inte vill byta) kanske klarar av processorvikten ist.

Samt istf skopa i lastaren, så ett passande redskapsfäste med frontviktsfäste som någon var inne på, låter inte helt fel. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).