Föryngring

planterings mönster?

37 inlägg 27226 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: planterings mönster?

molnia  
#406335 tyngden tror jag du inte behöver, tank dig en spårlina för hund...

Arevo
Användarvisningsbild

Re: planterings mönster?

Seb macahan  
#406399 Det var den jag var inne på o kapa. Med tanke på hur kul mina hundar tycker det är o spåra vilt jämfört med köttbullar gör nog spårlinan mer nytta i planterings sammanhang......

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Sune_  
#427875 Lyfter en äldre tråd istället för att skapa en ny.
Ja håller just nu på att avverka ett för mig lite större skifte, så redan nu börjar ju funderingarna angående plantering.
Tidigare har jag planterat ganska basic, (runt 2500 plant / hektar i relativt raka förband) men har blivit lite nyfiken på att försöka få till lite mer åt blandskogshållet men med inriktning på gran.
Lite såsom de självföryngrade skogar ja just nu hugger.
Främst för att det faktiskt ä betydligt trevligare men även för att förhoppningsvis få ett mer stormfast bestånd samt att ja själv sköter gallring med små maskiner så ja har inget behov av att maxa utbytet vid gallring för att få ett positivt netto.
En tanke är att som ni tidigare varit inne på, gå ner på antalet plant och helt sonika plantera lite hur som helst men försöka ha någorlunda samma avstånd mellan.

Tankar om detta?

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Blivande snickare  
#427879 Jag tycker det låter vettigt, hellre välja de bästa planteringspunkterna än att stirra sig blind på avståndet emellan plantorna å bara slå ner dem på en semibra punkt.
Men vilka trädslag hade du tänkt blanda med?

Förutom att öka på avståndet så tror jag på ett gammalt uttryck jag hörde att "det ska alltid finnas ris på backen i skogen".
Nu är ju alltid lite diffust å kanske inte helt optimalt att gå efter men i stort åt det hållet :)

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

isteskog  
#427889 Grönrisplantera ca 1500-2000 behandlade granplantor/ha. Tids nog kommer löv, självsådd gran och kanske tall om det finns torrare partier. Brukar bli en bra mix att jobba med i första röjningen .... :smile:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Sune_  
#428002 Tanken är väl igentligen att låta det blanda sig själv, där det blir luckor eller liknande får tex nån björk eller asp smyga upp.
Ja vill ju ha en säker återbeskogning med främst gran men vill undvika den klassiska granplanteringslooken, för att uttrycka sig lite konstigt :lol:

Men det verkar som vi har samma tankebanor :grin:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

jannee  
#428037 Du vill ha granskog/blandskog, sätt då INTE tätare än 3 meter mellan varje granplanta. Bortkastad tid och pengar på att sätta fler plantor.
Markbereder du inte får du ett litet inslag av löv, tvärtom om du markbereder + även en del självföryngring av gran.
Nackdel med att lämna allt ris kvar är att det göder bräken/ormbunkar plus diverse annat otyg. Stora barrotsplantor brukar dock med lite hjälp klara det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).