Jakt och Fiske

Trofé-bilder stoppas i dagspressen

20 inlägg 6340 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trofé-bilder stoppas i dagspressen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

rikard_e  
#406300 Man vill äta kött, men man vill inte se vad det kommer ifrån...

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

Blivande snickare  
#406303 Förstår dom lite faktiskt.
Morgontidningen är inte rätt plats att visa sitt senaste byte.
Och nej, jag har inget emot såna bilder annars.

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

husqvarna_med_sthil  
#406306 Man kan reagera men samtidigt spelar det inte mig någon större roll om inte min eller någon annans trofébild visas i tidningen. Det som är oroande är att man vill göra jakten till något konstigt som ska gömmas undan men i det här fallet tror jag faktiskt att det är en annan diskussion.

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

axwell  
#406315 Jag saknar nog någon sympatisk gen som inte känner något obehag vare sig morgon eller kväll.
Jag slipper ju uppleva stanken av inälvorna.

Fiskpinnar rekommenderas till kräsmagade. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

Ängagärdet  
#406316 Det borde ingå i grundskolan att få vara med om en riktig hemmaslakt, det skulle normalisera många disneyfierade ungar i tid!

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

isteskog  
#406320 Det är de disneyfixerade ungarna som nu börjar bli vuxna och ställer krav .... Hua....... :???:

Användarvisningsbild

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406330
isteskog skrev:Det är de disneyfixerade ungarna som nu börjar bli vuxna och ställer krav .... Hua....... :???:


Öp öp. Dra inte alla över en kam. :mrgreen:

Jag har blivigt rätt redig även jag tittade på disneyklubben. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

isteskog  
#406336 Undantag finns...... :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

husqvarna_med_sthil  
#406339 Tydligen finns begreppet "disneyfiering" som en verklig term för läkarkåren. Jag tror det står för att man har blivit ledd från en verklighet in i en bild som skapats av tex Disneys påhittade världar. Det handlar inte om Disneys påhittade djur osv utan är en term för fenomenet när man blir påverkad av science fiction i så hög grad att verklighetsuppfattningen blir lidande. Kan alltså gälla allt möjligt från inte minst jakt till vad som helst där det finns en falsk bild uppmålad och som man blir utsatt för i så hög grad att man tappar den verkliga bilden hur saker och ting egentligen förhåller sig.

Googlade lite men hittade inget vettigt men jag har det beskrivet i någonstans mellan pärmarna i bokhyllan men jag kommer inte säkert ihåg vart.

(är hemma med en förskylning från gomorra, blir så jädra tråkigt ! )

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

teinarsson  
#406352 Delvis beror det på vad man lägger in i ordet trofé. En bild som uttrycker titta vad jag är duktig som har dödat det här djuret tycker jag man ska hålla för sig själv liksom de fysiska troféerna många hänger upp hemma på väggen. Men om vi har en tidningsartikel som säger att årets älgjakt har börjat, xxx-tusen människor jagar varje år och det ger yyy-ton kött så tycker jag inte att det är fel med en bild där man ser en nyligen nedlagd älg så länge det inte arrangeras som en trofé alltså (givetvis kan det bli lite gränsdragningsproblem).

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

tallen100  
#406372 Jakt är väl det naturligaste som finns, hur skulle folk ha klarat sej utan kött.
Men dom där j#vlarna som däremot bara dödar ett djur tar hornen och slänger resten är fördävligt, men det ska inte förknippas med vanlig svenk jakt som är en fin tradition och har mättat många magar.
Tål inte folk att se en fälld älg i tidningen så får dom väl helt enkelt bläddra förbi.

Användarvisningsbild

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

JensSkoog  
#406394 Påminner mig om Alan Ginsburg som skrev i
diktet "A Supermarket in California":
.......Who killed the porkchops?

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

stektlök  
#406438 Jag jagar också. Men jag lägger inte ut massa bilder på skjutna djur.

Avatar Fallback

Re: Trofé-bilder stoppas i dagspressen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406510 De som ogillar jakt brukar ju gilla vargar. Är det ok att visa vargrivna får?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).