Vedmaskiner, flishuggar

PW-klippen eller Bonnet?

14 inlägg 16208 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

PW-klippen eller Bonnet?

Ent  
#406302 Någon som testat, sett eller hört ifall Bonnets vedklipp är likvärdig PW, eller finns det några avgörande skillnader? Har skott på en Bonnet 2012 i nyskick till hyfsad kurs, men PW marknadsförs som mycket robust etc men kostar ju mer. Bonneten ser inte ut som de som säljs idag utan så här tex
1473130344_3588845414.jpg


https://www.google.se/search?q=vedklipp ... zHGm4kM%3A



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

axwell  
#406313 PW-klyven vågar jag inte uttala mig alltför tydligt om, andra saker dom säljer brukar hålla hög kvalitet.

Kellfri och Bonnet spelar i samma division, mest kinaprylar med få undantag.

Valet är självklart, PW :!:

Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Ent  
#406366 Tack för infon! Jag insåg inte att Bonnet var Kina-tillverkad men med tanke på nypriset borde man väl förstått det. Men, då kan jag omformulera frågan till " är Bonnet alls nåt att ha"? De verkar ju ha sålts under ett antal år så det bör finnas ganska många i omlopp. Håller de ihop eller säckar de ihop, och vad går i så fall sönder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Göt  
#406375 sämre stål

Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

mooos73  
#406380 Har en PW-klipp, kört 40 kbm/år i 5 år utan strul. Jag är nöjd.

Användarvisningsbild

Re: PW-klippen eller Bonnet?

totte  
#406384 PW före Bonnet i alla lägen, sju dagar i veckan, året runt. Med Bonnet kan du aldrig vara säker på vad det är för stålkvalitet, PW lär inte pruta på det.

Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

r93  
#406400 Köpte en pw tillsammans med två grannar för några år sedan, och vi kör väl en 30-40 meter var med den varje vår, speciellt försiktiga är vi nog inte heller. Men det enda man kan klaga på är att ventilpaketet har rostat lite, annars ser den fortfarande ny ut! Stark rekommendation!!

Användarvisningsbild

Re: PW-klippen eller Bonnet?

MrStraightpull  
#406409 Köpte en PW för 2 år sedan. Detta då det var svårt att låna/hyra vedmaskin till de helger som passade mig (ca 25 kbm/år, 50 cm, i princip bara lövträd). Nu kan jag köra då och då. Om man är 4 (dvs hela familjen) går det att klara 3 kbm (travat på griplastarvagnen) per timma (om det inte är för grovt). Det som slagit mig mest är hur otroligt få avbrott det blir med denna maskin jämfört med de vedmaskiner jag lånat. Inga bitar som sätter sig på tvären när de faller ned till klyven etc etc.

PW klarar de 29 cm diameter man kan stoppa in men helt klart går det bäst kring 20 cm som max. Om det är grövre kapar jag gärna i 1,5 m bit först så blir det lite lättare att hålls med. Tycker också att veden verkar få sprickor överallt vilket verkar påskynda torkningen - speciellt bra om det är klent - behöver då inte klyvas = går fort med flera bitar på en gång. En annan fördel är att man orkar flytta klyven för hand (kör med 5 m transportör in under snedtak och får ju då och då backa PWn och transportören för att få en tom yta för veden att falla ned på.

Saknar: Centrering av stocken - nu blir det en del siktande och justerande för att träffa rätt med klyvdelen. Borde vara lätt att ordna med tex två fjäderstål i v-form på inbanan till klyvdelen.

Överlag extremt nöjd. Andas kvalitet och om man jämför med de som kostar hälften så får man nog dubbelt så mycket stål lol

Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Stenmark  
#406416 Har en PW köpt för ca 8år sedan det som strulat är en motor som blev kortis i och packning på sugsidan från tank så den drog luft i år var det automatiken som inte kom till skott att börja nån gång "frugan" men till slut så ;-)

Användarvisningsbild

Re: PW-klippen eller Bonnet?

sundelius  
#424845 Funderar på att investera i en PW-klipp inför nästa vedsäsong men har ett orosmoln som jag undrar om ni med vedklipp kan bekräfta eller förkasta.
Tycker när jag kollar på video att det blir mycket småflis. Är inte dummare att jag begriper att det blir mer flis än med en traditionell vedmaskin men det får ju inte bara bli "bös" kvar

Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Stenmark  
#424857 Tror inte det blir mer flis från PW klipp än från en hydraulklyv och sen får du lägga till spån från klinga eller kedja

Användarvisningsbild

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Göt  
#424863 Jag hyrde klipp under flera år och det blir mycket skräp, vore nog bra med någon form av rensgaller före bandet

Avatar Fallback

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Stenmark  
#424867 Visst blir det skräp ju torrare ved desto mer spill helst ska veden komma direkt från skogen

Användarvisningsbild

Re: PW-klippen eller Bonnet?

Nalle907  
#425497 Som så många andra måste jag säga: PW-klippen alla gånger. Sedan, visst blir det en del "boss" av den, men det mesta brukar hamna på marken mellan klippen och transportbandet. Antingen slänger jag det på komposten eller också får det torka och sedan går det som tändved.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).