Avverkning (slutavverkning)

Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

37 inlägg 20061 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Wenjad  
#406149 Gokväll, har varit uppe på skogen åt farfar och kikat över en ca 2 hektar stor granskog som är avverkningsklar, ett blandat bestånd med både klent och grovt och lite tall. för att komma åt allt blir man tvungen att dra en basväg i en myrkant neranför en brant så det blir vinteravverkning. Det jag funderar är om det är lönsamt att avverka allt själv eller att leja in en grupp, det jag själv har är motorsåg och 868a. problemet jag har är två 1. jag har sett ut iallafall 10 tallar som det är stamblocks ämne i så törs man averka själv med risk för felapptering? 2. med motorsåg så får jag ju inte riktigt virket vid branten och myrkanten uppsamlat vid basvägen och med väldigt begränsad räckvidd på kranen så blir ju detta ett problem, så en ganska långsiktig fundering är ju om man skulle skaffat sig en gammal skördare? men då är ju problemet det att jag har ju inte tillräckligt med körning åt den, har bara en till mindre gallring att köra, lite vindfällen och lite ved huggning isåfall. värt att komma ihåg är att jag egentligen ser detta som en hobby, det är farfar som ska tjäna pengar inte jag. men å andra sidan ska jag ju inte ruinera mig själv när jag håller på. satsa på traktor med skogsvagn kanske hade varit nått istället? men somsagt, vad tror ni, avverka själv eller leja bort? Mvh



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406151 Billigare att leja än att stå och skruva i en gammal skördare, stamblock kommer de väl och synar och markerar själva de som köper

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Göt  
#406152 Helt klart genomförbart men fråga är om du kan konkurrera med maskinkostnaden om du ska ha betalt för arbetet.

Troligen apterar du stamblocken lika bra eller bättre om du hugger för hand.

Kan inte du be någon om hjälp med traktor och vinsch och dra in träden som du inte når åt.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Göt  
#406153 Personligen skulle jag ha lejt bort. Beror ju på vad du jobbar med annars.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Wenjad  
#406157 ja det är ju dedär med maskin kostnaden, man kan ju egentligen inte köpa en maskin och köra gratis med den, men är det åt farfar så kan man ju reducera priset, man skulle ju kunnat skaffa f-skatt och kört nån mindre gallring, vindfällen vedhuggning osv. åt folk i byn men frågan är ju om det är lönsamt för oavsett hur mycket hobby man tycker det är så måste det ju betala sig. ja det är ju också ett alternativ att wincha, då skulle jag ju kunnat skaffa en orginal winch till 868an. jag kör just nu väg slåtter men ska inom en månad börja köra timmerbil, innan har jag skotat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Göt  
#406160 Det tar ju ett bra tag att hugga 2 hektar för hand och har du ett arbete blir det på helgerna. Maskinkostnaden lär du ha betalt för men jag tänkte mer på arbetskostnaden om du skall vara ledig från ditt ordinarie arbete.

Om man skulle leja för att få det handhugget och utkört så blir ju det dyrare an att slutavverka med maskin.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Vardon  
#406162 Som nöje och göra det själv - visst men räkna inte med någon timpeng. Apteringsmässigt löser du det på kvalitetsstockarna precis som göt säger. Räkna i inte med några glädjetjut när du dividerat inkomst med antalet timmar.

På så grov gran och självverksam hade jag övervägt en stegmatare, typ svart niab 1501. Då får du winsch, kvistning och stammar i en hög. Andrahandsvärde så pass högt att du kan sälja den efteråt.

Personligen är det bara markskador som skulle få mig att överväga att göra det själv, annars hade jag lejt.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#406184 För mig låter det som ett styvt jobb att göra själv en och samma vinter plus att du är ensam under de förutsättningar du beskriver. Kan du inte dela upp det på två eller tre vintrar ? Då har du alltid möjligheten att ta lite första vintern samt att du får reda på om det "går bra". Sedan kan du ju köra på sedan alt leja bort resten.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Elfving  
#406269 Ta kontakt med två skogsuppköpare, och be dem beskriva vilken peng du får för aktuella sortiment på skiftet, förutsatt att de håller avverkningen.
Be sedan samma personer offerera vad de betalar för dessa sortiment om de ligger vid väg.

Skillnaden här emellan bör vara den peng du har att tjäna på att göra jobbet själv.
Vill inte vara uppkäftig nu, men med en 868, motorsåg samt kanske en Niab på två hektar så är det tveksamt om du får någon timpenning. Enda sättet att veta är att fråga vad de betalar!
En slutavverkningsgrupp som inte gör något annat på dagarna är proffs, har moderna maskiner och gör klart jobbet på några dagar. Visst är de dyra i timmen men det händer saker på de timmarna också!

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

jannee  
#406308 Hur många M3sk finns det på dessa 2 ha. Är det 200 eller 600, spelar en viss betydelse :mrgreen:
Annars har det för mig varit olönsamt att ta ledigt från jobbet för att slutavverka skog.
Lönar sig inte ens att röja ännu mindre gallra om man ska ta ledigt från ordinarie lönearbete.
Allt skogsarbete måste ske på lediga stunder om det ska bli något över i plånboken. Att det många gånger blir bättre när man själv gör det är en helt annan sak :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Mowi850  
#406314 Beroende på hur terängen ser ut, grov eller klen skog, mycket kvist, grov eller klen kvist. Och din egen kompitens med motorsåg så gör en bedömning om du vill lägga din tid på att manuell avverka 2ha. Det går ju säkert inte räkna med en bra timpeng. Men tycker du det är roligt att göra det själv så gör det. Det finns inget som är så kul som att slutavverka med motorsåg och har man ett bra arbetssätt ochså så det flyter på så är det förbannat kul. Och sen köra ut med en 868 ser jag heller inga problem med. Men detta är bara mina egna tankar och ideer:cool:

Avatar Fallback

Re: Sv: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#406327
Mowi850 skrev:Beroende på hur terängen ser ut, grov eller klen skog, mycket kvist, grov eller klen kvist. Och din egen kompitens med motorsåg så gör en bedömning om du vill lägga din tid på att manuell avverka 2ha. Det går ju säkert inte räkna med en bra timpeng. Men tycker du det är roligt att göra det själv så gör det. Det finns inget som är så kul som att slutavverka med motorsåg och har man ett bra arbetssätt ochså så det flyter på så är det förbannat kul. Och sen köra ut med en 868 ser jag heller inga problem med. Men detta är bara mina egna tankar och ideer:cool:


Du skriver vad jag tänker :grin: Om kompetensen med huggningen finns där, inräknat en bra kondition som gör att man orkar igenom ordentliga dagar samt kan strukturera upp dem på ett vettigt sätt.... vilket projekt ! .. fan vad roligt det hade varit !

Hur mycket hugger en bra huggare om dagen i slutavverkning ? Jag har aldrig gjort det så jag vet inte.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406337 De tråkiga med manellhugga ligger desutom i att brossla ihop massaveden/ ligga o plocka med kranen i riset.
En variant är att leja skördarn o skota själv...

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#406341 Idag är jag aktiv skogsforumist :grin: ... be mig vara tyst om det blir för mycket :lol:

Det jag tänker i taktik vid manuellhuggning, slutavverkning är att jag skulle nog fälla och kvista lämpligt antal sedan dra ihop helstammarna mot traktorn och aptera. Fortsätta framåt osv. Då får man det mesta samlat i samlingar och det borde gå enklare vid skotningen likväl när man får virket samlat mot körvägarna. Tror det nästan skulle gå snabbare än att fara runt och plocka bit för bit med kranen.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#406342 ...En riktigt stark trepunktsvinch på en 5-7 ton och koppla i en par tre helstammar på en enda gång att dra till sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).