Avverkning (slutavverkning)

Skapa timmerställning?

51 inlägg 19416 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Anse  
#406094
haggloader skrev:Brand skulle jag aldrig ge mig in på med tanke på spridningsfaran.
Jag håller med inköparen, slutavverka och se ett fint nytt tallbestånd växa fram.



Problemet med plantering av tall är att det ger sämre timmerkvalitet i jämförelse med självföryngrat.
Ett alternativ kan väl vara att plantera tätare bestånd men känns onödigt om man ändå måste röja bort en del av plantorna.

Vad tror ni om att ställa fröställning, ev. markbereda och sedan plantera? Då säkrar man åtminstone de satta plantornas överlevnad mot örnbräken samt att man ev. får upp en del självföryngrat som hjälper till att dana god kvalitet. Ett annat plus är att man har kvar ett antal fina tallar som växer till sig ytterligare några år. (Manuellt huggna frötallar ger ett helt annat pris än de tallar som följer med i en slutavverkning via skördare.) Nackdelen är förstås att man får räkna med en del svinn av plantor när man måste in och fälla och köra i beståndet.

Någon som har erfarenhet av detta?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skapa timmerställning?

Vardon  
#406099 Har gjort så på ett hygge ofrivilligt. En ganska tät fröställning som blåste omkull större delen innan de hade föryngrat sig ordentligt. Det var väl ungefär 20 år sedan och nyligen gjorde vi en alldels för sen röjning, det var tätt och såg väl okej ut.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

isteskog  
#406107 Det har jag gjort i många år tidigare. Brukar bli fina föryngringar på detta vis. Många tallar kryper in i stamblockskvalitet efter några år. Gäller bara att inte vänta för länge med att ta bort frötallarna! :smile:

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Anse  
#406271
isteskog skrev:Det har jag gjort i många år tidigare. Brukar bli fina föryngringar på detta vis. Många tallar kryper in i stamblockskvalitet efter några år. Gäller bara att inte vänta för länge med att ta bort frötallarna! :smile:


Ok, tack för svaret. Blir nog att göra så. Får hoppas att priserna på talltimmer blir bättre tills dess !

Användarvisningsbild

Re: Skapa timmerställning?

Torbjörn Johnsen  
#406273 Jag håller med @isteskog m fl om att det är en bra idé att spara fröträd/skärm. Det håller tillbaka växtligheten jmf med om du tar bort allt. Det gäller bara att det kommer ner tillräckligt med ljus så att nya tallplantor gror. Beroende på hur lättföryngrat det är (kolla i gläntor/öppningar om det kommer småplantor) så kan det behövas markberedning för att få tillräcklig planterablering. Hellre få upp för många plantor och få röja lite än att det blir för glest. En möjlighet är att avveckla skärmen i två etapper. Det ger hög tillväxt på de tallar som får stå kvar längst samtidigt som man ändå kan släppa ner mer ljus till plantorna och minska konkurrensen. Lycka till och mata oss med bilder @Anse!

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Anse  
#406288
Torbjörn Johnsen skrev:Jag håller med @isteskog m fl om att det är en bra idé att spara fröträd/skärm. Det håller tillbaka växtligheten jmf med om du tar bort allt. Det gäller bara att det kommer ner tillräckligt med ljus så att nya tallplantor gror. Beroende på hur lättföryngrat det är (kolla i gläntor/öppningar om det kommer småplantor) så kan det behövas markberedning för att få tillräcklig planterablering. Hellre få upp för många plantor och få röja lite än att det blir för glest. En möjlighet är att avveckla skärmen i två etapper. Det ger hög tillväxt på de tallar som får stå kvar längst samtidigt som man ändå kan släppa ner mer ljus till plantorna och minska konkurrensen. Lycka till och mata oss med bilder @Anse!


Hej Torbjörn och tack för utförligt svar. Jag anser att förutsättningarna i området är goda för självföryngring. Vi har bl.a. lyckats tidigare med en mindre fröställning inne i området men är lite orolig för just örnbräken, som börjat etablera sig alldeles i närheten. Detta syns främst vid en lyslinje, och härifrån har bräken potential att sprida sig så fort tillfälle ges. Så nuvarande plan är som sagt att ställa en fröställning, fläckmarkbereda och plantera. Då har man i alla fall garanterat ett nödvändigt antal plantors överlevnad, och kommer det sedan självföryngrade plantor i konkurrensen så är det en ren bonus. Bra med tips om att avveckla skärm i två etapper. Antar att du menar en tät fröställning till att börja med, eller kanske rentav timmerställning? Åker till fastigheten under helgen, kan knäppa lite bilder då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).