Socialt (mer om oss)

Nu jävlar ska ja ner några kilo...

190 inlägg 68921 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Knegarn  
#38015 jag blev trött på att magen hängde över skärpet när man satt i maskin för ca 2 år sen, då tänkte jag att nu ska jag testa nått! då blev det till att jag börja löpa o cyckla lite på en sån jäkla träningscyckel, och skippa allt socker och största delen av snabba kolhydrater. jag som är uppväxt bondpojk och alltid haft stor aptit hade ju ingen aning om hur olika saker påverkade ölmagen men syrran hade koll så hon hjälpte mig.
efter ca 2 veckors pina och 0,5 kilos nedgång tänkte jag NÄ FAN nu skiter jag i dethär! Men syrran sa till mig att jag ska försöka en vecka till att det brukar börja märkas först efter 3 veckor.
Jäklar va förvånad jag blev när jag vägde mig den tredje tisdan, -4,7 kilo!
Det funka ju i sin tur som en morot då och efter 5 o en halv månad hade jag gått ner från 122 till 78! Jag är 1,81 lång.
Nu två år senare har jag gått upp en 8 kilo about men började löpa lite nu igen o tänkte ta bort det lilla början jag har nu igen.
Jävlar va enkelt det blev föresten att hoppa upp i maskin när man är en 40 kilo lättare :)

Elmia
Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38042 Ska du promenera så ta med stavarna, ty stavgång bränner mer fett än en motsvarande promenad.

Med tanke på att det börjar bli mörkt nu, så rekommenderas en bra pannlampa om du inte har detta redan. Då kan du ju gå på obelysta stigar istället för att hålla dig till vägar och elljusspår.

Appropå pannlampa så kan det löna sig att se över belysningen hemma om det ska bantas under höst och vinter. Det är generellt för låg färgtemperatur på belysningen (ca 3000 K), vilket gör att kroppen bunkrar upp med fett under vintern. Dessutom blir vi slöare av en för låg färgtemperatur.

Om belysningens färgtemperatur däremot höjs till ca 6000 K, så blir färgspektrat mer likt solljusets färgspektrum. Vi blir ju generellt piggare av solljus, vilket bl.a. resulterar i en bättre fettförbränning. Under vinterhalvåret kan då detta åstadkommas genom en kraftig hemmabelysning med rätt färgtemperatur och rätt spektrum (alternativt en semesterresa söderut). Detta har framgångsrikt testats på elever med

Receptorerna för färgtemperaturen finns tydligen i näthinnan.

/Niklas

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38189 Ett annat tips kan vara att äta långsamma måltider. Snabbätande personer löper 84% högre risk att bli överviktiga, enligt en japansk studie som refereras i Svenska Dagbladet http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1923765.svd
/Niklas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38192
Niking skrev:Ska du promenera så ta med stavarna, ty stavgång bränner mer fett än en motsvarande promenad.

Med tanke på att det börjar bli mörkt nu, så rekommenderas en bra pannlampa om du inte har detta redan. Då kan du ju gå på obelysta stigar istället för att hålla dig till vägar och elljusspår.

Appropå pannlampa så kan det löna sig att se över belysningen hemma om det ska bantas under höst och vinter. Det är generellt för låg färgtemperatur på belysningen (ca 3000 K), vilket gör att kroppen bunkrar upp med fett under vintern. Dessutom blir vi slöare av en för låg färgtemperatur.

Om belysningens färgtemperatur däremot höjs till ca 6000 K, så blir färgspektrat mer likt solljusets färgspektrum. Vi blir ju generellt piggare av solljus, vilket bl.a. resulterar i en bättre fettförbränning. Under vinterhalvåret kan då detta åstadkommas genom en kraftig hemmabelysning med rätt färgtemperatur och rätt spektrum (alternativt en semesterresa söderut). Detta har framgångsrikt testats på elever med

Receptorerna för färgtemperaturen finns tydligen i näthinnan.

/Niklas


Hur höjer man enklast färgtemperaturen och hur vet man vad den är nu?

/Nisse

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38233 hehe! som sagt är nog att vårda kroppen en välgjord investering :wink: ... vilket man inte gjort på 10 år ?? .. men har man full snurr så går det hyfsat ändå.. nog har man fått "traktormage" .. ölmage känns ju antikt i dessa dagar :lol: .. och min vikt går som sagt upp och ner , beroende på sysslor ,
det värsta är nog att äta sent "och brinna av i soffan" ... vilket är något man man ofta gör , förr när man åkte mycket cross/enduro .. var man ju verkligen på bettet . och lyckades med 100 armhävningar varje kväll före sova :?: ..styrkan finns kvar , och mycket av konditionen .. men kroppen förfaller , i takt med att man alltmer sitter i en hytt .. och jag är väldigt sugen att köpa en cross igen ... mit mål var ju att åka gotland grand national .. men tiderna förändras med småbarn o.s.v ... men något lokalt helgspass bör kunna genomföras .. men det är inte populärt i hemmet :wink: .. men man bränner massor av energi om du provocerar och verkligen utnyttjar grejerna till max :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38289
nisse skrev:
Niking skrev:Ska du promenera så ta med stavarna, ty stavgång bränner mer fett än en motsvarande promenad.

Med tanke på att det börjar bli mörkt nu, så rekommenderas en bra pannlampa om du inte har detta redan. Då kan du ju gå på obelysta stigar istället för att hålla dig till vägar och elljusspår.

Appropå pannlampa så kan det löna sig att se över belysningen hemma om det ska bantas under höst och vinter. Det är generellt för låg färgtemperatur på belysningen (ca 3000 K), vilket gör att kroppen bunkrar upp med fett under vintern. Dessutom blir vi slöare av en för låg färgtemperatur.

Om belysningens färgtemperatur däremot höjs till ca 6000 K, så blir färgspektrat mer likt solljusets färgspektrum. Vi blir ju generellt piggare av solljus, vilket bl.a. resulterar i en bättre fettförbränning. Under vinterhalvåret kan då detta åstadkommas genom en kraftig hemmabelysning med rätt färgtemperatur och rätt spektrum (alternativt en semesterresa söderut). Detta har framgångsrikt testats på elever med

Receptorerna för färgtemperaturen finns tydligen i näthinnan.

/Niklas


Hur höjer man enklast färgtemperaturen och hur vet man vad den är nu?

/Nisse


Om du kollar på modena lampförpackningar så brukar färgtemperaturen anges. Man byter helt enkelt ut glöglampan/lysröret mot en med högre färgtemperatur. Fast ibland måste kanske själva armaturen bytas ut. Snacka med en bra belysningsbutik så kan du få mer tips.
/Niklas

Användarvisningsbild
totte  
#38290 Lysrör har generellt högre färgtemperatur = vitare ljus, än glödlampor. Själv har jag min ljusterapi i garaget/verkstan, 5 armaturer med sammanlagt 8 st 52 W rör, man blir nästan solbränd av att jobba där några timmar då och då 8) 8) 8)

Om tar en bild med kameran i glödjus, utan att använda blixt, så ser man hurpass mycket rött det finns i ljuset, medan en bild tagen i lysrörsbelysning ofta drar mot det gröna hållet.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#38686 Har ännu ej gjort, men borde.. 180 å 115 tung. Gör jag så blir det dock ej bantning. Ska det brännas så ska det brännas fett...

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39906 kan erkänna mina synder nu direkt :wink: hela min dag har varit ett enda kaos :wink: så jag måste tyvärr säga att jag som är 1,78 - 94 kg äter en sen måltid IGEN :? ...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39911 funbeat.se
en bra sida å registrera sig på så kan man hålla kolla på sin träning.
Likaså så får man ju en liten inställning att det är roligt med å fylla på i tränings kalendern med nya aktiviteter.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39914 Själv har jag gått ner ungefär 4 kg på en månad utan att förändra så väldans mycket, lite bättre kostvanor bara och kilona försvann av sig själv.

Nu var det visserligen ingen kris innan. Vägde 94 kg och är 192cm lång. Nu väger jag 90 kg. Men lite skönt är det att tappa lite runt magen, för där började det växa lite. Träna är inget för mig, men vi får se, känner att man börjar bli lite gubbsjuk så man kanske skall göra några pass för att bevara den ungdomliga formen lite längre :)

Avatar Fallback
nexon  
#40454 Det där med att gå ut och motionera innan frukost är bara bluff. Du tappar inte mer kg för att du gör det. Kroppen behöver energi för att klara fysisk aktvitet.

Jag gick ner från ca 116 kg till 93 på 1 år. Det ända jag gjorde var att äta minder och regelbundare, godis och dyl är inget som jag har behov av då jag slutade äta det när jag var 8-9 år. Klart att man äter en godis bit då och då men inte så att jag känner att jag behöver en massa snask.

Äta regelbundet och inte så stora portioner, vatten, mjölk eller en god öl.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40492
nexon skrev:Det där med att gå ut och motionera innan frukost är bara bluff. Du tappar inte mer kg för att du gör det. Kroppen behöver energi för att klara fysisk aktvitet.

Jag gick ner från ca 116 kg till 93 på 1 år. Det ända jag gjorde var att äta minder och regelbundare, godis och dyl är inget som jag har behov av då jag slutade äta det när jag var 8-9 år. Klart att man äter en godis bit då och då men inte så att jag känner att jag behöver en massa snask.

Äta regelbundet och inte så stora portioner, vatten, mjölk eller en god öl.


Vad grundar du det på? Har vetenskapen så fel?
Anledningen till att detta funkar är att kroppen på natten ställer om sig från att ta energi från födan till att ta den från fettdepåerna.
När man motionerar på morgonen så utnyttjar man detta genom att höja energiförbrukningen i denna fas.
Du har rätt i att kroppen behöver energi för att klara fysisk aktivitet.
Skillnaden är att om du motionerar före frukost så tar kroppen sin energi ifrån fettdepåerna istället för från tillförd energi i form av just frukost.

Mycket bra jobbat, och som du skriver är detta också en viktig del i en sund livsstil.
Det finns inget mirakelmedel för att gå ner i vikt, det enda som fungerar är att förbruka mer energi än man stoppar i sig.
Detta i kombination med fysisk aktivitet.

Detta stämmer också, man behöver hålla en jämn blodsockerkurva för att kroppen skall fungera optimalt. Äta var 3:e timme är en bra tumregel.
Öl vet jag inte om jag skulle rekommendera om det är viktminskning man är ute efter...

Avatar Fallback
Lantisen  
#40591 Läste någonstans att det mest effektiva sättet att bränna fett var att ha kul i sängen med frun/flickvännen :lol: Lät för bra för att vara sant

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40593
Lantisen skrev:Läste någonstans att det mest effektiva sättet att bränna fett var att ha kul i sängen med frun/flickvännen :lol: Lät för bra för att vara sant

Frun & flickvännen? Det lär vara säkrast att hålla dem långt isär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).