Jakt och Fiske

Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

36 inlägg 10961 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

mrlindell  
#398414 Älgskötselområdet är litet och tillåter en tjur. Förra året blev det inte någon stöddig älg men vi tog en i alla fall. Här går det dov och planen är att ta 4 st dov (spets alt stång).
Håller på med en vildsvinsåtel på platser där det inte går elstängsel. Man vill ju inte ha gris på markerna samtidigt som man är jägare och gärna tar en rödgris.
Vi har höns och gäss som går fritt i hage och har ett och annat destruktivt grävling och rävbesök under sommaren som vi plockar bort.

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

JensSkoog  
#405870 Älgjakt kan vara lite jobbigt och det kan bli mycket väder och vind, men här finns en model
för jakttorn som skulle göra jakten till en lyxresa :mrgreen: :mrgreen:

https://www.nrk.no/ho/dette-tarnet-blir ... 1.13118403

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Älgfoderodlare  
#405899 Som många säger, jakt o övrigt brukande av den mark man äger. Går hand i hand. Men älgjakten har en alldeles speciell plats. Då jag jagar ensam på egen mark i SV norrland, blir det som oftast inget. Mest för att älgstammen ligger på endast ca. 1,5-3 djur/ 1000 ha i vinterstam. Så jaktvecka ägnar jag mest åt skogsarbete, och jakt endast morgon o kväll. Oftast smyger jag ut på kvällen till något av mina torn. Sitter där över natten o inväntar morgonen. Lite frukost, någon timmes sömn o sen arbete. En tupplur på em. o sen ut till kvällen igen. Det brukar bli någon Råbock samt en o annan skogsfågel. Men i år, tänker jag varje år. Då ska det hända ! Det blir 27;de året i år. De 26 första utan en enda älg. Men skam den som ger sig. Nu har älgjakt på andra marker, gjort att jag skjutit en bra bit över 100 älgar under mina 40 år som jägare. Så inga ledsna miner här !

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

T Landström  
#405909 Här ligger nog förväntningarna på nästa jakt år och då främst älgjakten...
Vi har jagat älg på StoraEnsos licens de senaste åren och fått tilldelningen av dom...men nu när det är nya markägare så vet vi inte hur det kommer att bli med älgjakten...
Ska man se det rent krasst skulle vi nog ha 2-3 älgar varje år med tanke på att älgen har sitt vinterbete på våran mark...

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

mooos73  
#406665 Imorgon börjar älgjakten för våren del, årets höjdpunkt. Blir dock lite vemodigt då jag fick ta bort min älghund i höstas.
Hoppas på en smidig jakt utan större missöden då jag är jaktledare.
Rådjursjakt med drivande hund är också trevligt samt ripjakt med skidor och 22a på fjället.

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Älgfoderodlare  
#406830 Vaknatten blev ingen höjdare. -2 på måndag morgon o förkyld resten av veckan. Bilden är från ca. kl. 01.30 månd. morgon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).