Uppvärmning

Värma upp verkstad med spillolja.

43 inlägg 73446 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
kjell62  
#26215
hogge skrev:Tror alla som INTE reser till Thailand kan elda lite olja för vi smutsar inte ner lika mycket :D
För det är ok för alla att bla åka V8 båt + vattenskoter i Thailand + övriga världen men i sverige ska alla cykla till jobbet å äta nudlar.



Läste Anders Isakssons artikel i DN igår. Klokt och tänkvärt.

Om inte Miljöpartiet med stollan Wetterberg i spetsen lagt " grön växlingsskatt" på el-energien kanske den kostat 35 öre/kWh idag. Nu kostar elen med Maria's tok-skatt en dryg krona och det innebär att vi installerar massvis med värmepumpar för att få en faktisk uppvärmningskostnad på cirka 35öre /kWh. (COP3)

Istället för vanliga el-element tvingas vi nu investera i tex importerade L/L värmepumpar som kostar tjugo gånger mer. Och har en mycket kortare livslängd. Kanske 6 år istället för 26 år. Allt för att Maria anser att vi skall minska det globala utsläppet av CO2.

Hur mycket minskar vi utsläppen då??

Sannolikt inte ett dugg. De Importerade L/L pumparna har ett stort energi-innehåll vid tillverkningen i Kina eller Malaysia. Hur många tror att den energin för tillverkningen kommer från vindkraft eller vattenkraft?? Hand upp! Nej den kommer naturligtvis från kol eller olja.

Den el som vi bränner för uppvärmning här hemma i Sverige kommer mestadels från vatten, kärn eller vindkraft (= ingen CO2).

Maria -Stolla- vill du verkligen göra något åt den globala CO2 utsläppet måste du tänka helt annorlunda. Skatteväxlingen på el -energi leder helt fel och tvingar hela Sverige till idiotsatsningar. Ännu värre är hotet mot våra företag - och i förlängningen våra jobb.

Avatar Fallback
Olle45  
#39519 Hej
Spillolja skvätt ? när ett flygplan har problem är det vanligt att flygbränsle dumpas ??? eller ???
Miljö eller inte ??
Vart räknas gatuköks rapsoljan, det är också spillolja ??
Mvh
Ruben

Avatar Fallback
Fisketorp  
#39723 Det är väl som det alltid har varit kära fosterland ska se så redigt och bra ut.

Vara noga med miljökrav och pressar landet hårdare än många andra länder.

Sedan att det köps in kolkraft och annat skit från utlandet spelar ingen roll, det ser bra ut hemma i sverige.

Visserligen tror jag att ökat El-pris inte är så dumt för vi svenskar slösar något välldigt med el(jag gör det själv). lampor tända i alla fönster så det ser fint ut från vägen, dator,tv osv på standby mm mm mm.

Men jag tror att om vi så vore det mest energisnåla landet i världen hade elen inte blivit billigare. vart tusan skulle staten få in sina summor ifrån då om dem sänkte skatterna på skatterna på skatterna osv.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40349 Hej!

Vad har jag har förstått så har förbudet mot att elda spillolja miljömässigt inte något att göra med om oljan är använd eller ej.
Problemet är att modern olja innehåller massor av tungmetaller och annat som förbättrar dess smörjande och renande egenskaper.
Visst blir oljan skitig när den är använd och dessa föroreningar är säkert hälsofarliga, men vid förbränning borde det spela mindre roll om man eldar ny eller använd olja.
Varken motorn eller motorbränslet innehåller ju tungmetaller, så det är ologiskt att det skulle vara mer tungmetaller i spillolja än i ny olja. Men det höga priset på ny olja jämfört med tex diesel gör att ingen skulle komma på idén elda med oanvänd olja.

Min uppfattning är att det är här SAKAB skiljer sig från alloljekaminen. SAKAB tar hand om tungmetallerna medan alloljekaminen skickar ut dom i naturen.
Tungmetaller är stygga mot oss och mot naturen, så ni som eldar stora mängder spillolja kanske bör ta er en funderare..

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40394 Fantastiskt att det finns människor som på fullt allvar överväger att elda med spillolja och ännu mer intressant är det att läsa ATL där det annonseras om kaminer som förespeglar möjligheten. Det hade jag stoppat som ansv utgivare.

Spillolja innehåller visst tungmetaller (lagermetall består av bly, tenn mm) men det större problemet är övriga spännade föreningar som bildats i oljan under användandet och som ger bl a dioxiner vid dålig förbränning. Polyetenplast skall ju vid "perfekt förbränning" bara bilda vatten och CO2 - prova att fjutta fyr på en hög plastpåsar, dra in svartröken i snoken och fundera på om det är så :D

MVH
MN

Avatar Fallback
kjell62  
#40560
Morgan Nordin skrev:Fantastiskt att det finns människor som på fullt allvar överväger att elda med spillolja och ännu mer intressant är det att läsa ATL där det annonseras om kaminer som förespeglar möjligheten. Det hade jag stoppat som ansv utgivare.

Spillolja innehåller visst tungmetaller (lagermetall består av bly, tenn mm) men det större problemet är övriga spännade föreningar som bildats i oljan under användandet och som ger bl a dioxiner vid dålig förbränning. Polyetenplast skall ju vid "perfekt förbränning" bara bilda vatten och CO2 - prova att fjutta fyr på en hög plastpåsar, dra in svartröken i snoken och fundera på om det är så :D

MVH
MN


många eldar med beg frityrolja
men det kanske är tungmetaller i potatis
åxå om miljö mupparna får analysera ?
kjell

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40584 Spillolja för mig är olja använd i maskiner. https://lagen.nu/1993:1268

MVH
MN

Avatar Fallback
Olle45  
#40586 Hej
Har en undran i ämnet.
Ämnet är spillolja...
Om nu en bilmotor förbränner en del av motor oljan och vi behöver fylla på ny olja detta måste väl vara likvärdigt som att elda motorolja ?

Hur många tusentals m³ bränns ute längs våra vägar ?
Var går gränsen om vad som är tillåtet ?

mvh
Ruben

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40590 Olle45: VAG tycker ju att 1 l olja på 100 mil är OK :shock: Själv skulle jag anse sådan motor färdig för skroten. Har på de bilar jag haft aldrig behövt fylla på mellan servicetillfällena. Gör ett överslag med 3 miljoner bilar, varje bil körs 1000 mil/år och kanske 1 l olja /1000 mil = 3000 m3

Det är ju alltid bekvämt att skylla på andra stora utsläpp för att ursäkta sina "egna små utsläpp". Som att strunta helt i bilismens miljöpåverkan med motiveringen att Maersk släpper ut mer SOx än all världen bilar...

MVH
MN

Avatar Fallback
Olle45  
#41089 Hej Morgan
Du säger att om en bil slukar 1 liter motor olja per 100 mil är det skrot
mmmmmmmmm med mycket stort resursslöseri att skrota nya bilar....
Bara för att de är olje törstiga.

vilket är mycket vanligt att en bil motor vill ha

Vanligaste felet är inte att motorn är slut !
utan att ventilstyrningarna blivit lite otäta, undertrycket är störst i motorn
vidlåga varv, vid högre varvtal blir lägre undetryck och förbrukar mindre olja.

Hur mycket olja slukar alla tvåtaktare ? med oljeblandad bensin ...
Kan inte se direkt någon skillnade om vi eldar oljan i motorn eller i pannan.

Det säljs alloljebrännare sådan s..
Titta in på dessa länkar...
http://www.alloljekaminen.se/
http://www.cleanburn.nu/

Mvh
Ruben

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41116 är miljömupp ett skällsord? vi borde nog alla ha en miljömupp i oss om
vi skall ro iland det här. ctat människan är det enda varelse som försöker
förgöra sig själv. det är bara frågan om det tar 100 el 200 år. håller med
morgan där. en bil som tar 1l på 100 mil är alldeles för mycke. min gamla
n volvo hade gått 42000 mil och krävde ingen påfyllning mellan bytena
har vag så dåliga motorer?

Avatar Fallback

Re: Värma upp verkstad med spillolja.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43497 saxat från DI idag ang dioxin i irländskt griskött: "Enligt irländska och nordirländska medier kan dioxinskandalen bero på att spillolja använts i produktionen hos Co Carlow, företaget som tillverkat det smittade fodret.

Ägarna har uppgett att de köpt oljan på laglig väg och att de trodde att oljan kunde användas när grismaten torkades."

MVH
MN

Användarvisningsbild

Re:

Torparn79  
#43498
Olle45 skrev:Hej Morgan
Du säger att om en bil slukar 1 liter motor olja per 100 mil är det skrot
mmmmmmmmm med mycket stort resursslöseri att skrota nya bilar....
Bara för att de är olje törstiga.

vilket är mycket vanligt att en bil motor vill ha

Vanligaste felet är inte att motorn är slut !
utan att ventilstyrningarna blivit lite otäta, undertrycket är störst i motorn
vidlåga varv, vid högre varvtal blir lägre undetryck och förbrukar mindre olja.

Hur mycket olja slukar alla tvåtaktare ? med oljeblandad bensin ...
Kan inte se direkt någon skillnade om vi eldar oljan i motorn eller i pannan.

Det säljs alloljebrännare sådan s..
Titta in på dessa länkar...
http://www.alloljekaminen.se/
http://www.cleanburn.nu/

Mvh
Ruben


det här är klippt ifrån cleanburn.se, startsidan, längst ner...

"*Med alloljebrännare menar vi en brännare som klarar att elda nästan alla förekommande oljor. I andra länder används de som spilloljebrännare men med rådande lagstiftning i Sverige är det förbjudet. Vi riktar oss därför till kunder som vill kunna värma lokalen/huset med biologiska oljor (t.ex. rapsolja, linolja, beg frityrolja), animaliska oljor (t.ex. smält fett från nötkött, gris, kyckling mm), eller andra oljor som är lagliga att elda."

det är väl svar nog när till och med återförsäljaren hänvisar till lagar och dylikt....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).