Öppna kategorin

Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

9 inlägg 2883 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

Tosca  
#405698 Det finns nog flera ganska kraftfulla motståndare till den förändringen inom politiken, så även om föresatsen är god känns det tveksamt om det kommer att lyckas.

Användarvisningsbild

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

Sunilorblede  
#405704 Jag funderar på om det är bidragen eller frihandeln, och därmed prissättningen, som gör att den där miljonen ha ligger i träda?
Det är väl inte mycket som talar för att priserna på produkterna skulle gå upp om mer mark togs i bruk.

Användarvisningsbild

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405732 Tja, det är ju EU-bidrag på grönträda, så...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

teinarsson  
#405737 Med aktuella marknadspriser kommer nog inte mycket av den miljonen ha sättas i aktiv produktion bara för att bidragen försvinner. Snarare kommer jordbruksmarken växa igen eller aktivt beskogas vilket gör det mycket jobbigt den dagen då jordbruksmarken faktiskt kommer att behövas för att folk är hungriga.

Användarvisningsbild

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405739 Inte otänkbart att avräkningspriserna kommer att stiga om EU-bidragen försvinner. Om jag inte missminner mig, så sjönk avräkningspriserna rejält vid EU-inträdet, just med hänvisning just till EU-bidragen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

röjar kalle  
#405792 Tar man bort bidragen blir det mycket gårdar till salu. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

Sunilorblede  
#405811
Niking skrev:Inte otänkbart att avräkningspriserna kommer att stiga om EU-bidragen försvinner. Om jag inte missminner mig, så sjönk avräkningspriserna rejält vid EU-inträdet, just med hänvisning just till EU-bidragen.
/Niklas


Okej. Ja jag är dåligt insatt men tänkte rent intiutivt att priserna sjunkit i och med EU-samarbetet på grund av skillnaderna i förutsättningar och regelverk i olika länder. Alltså att länder nere i centraleuropa med lägre produktionskostnader sänkte priserna svenska bönder fick då handelshinder togs bort. Men som sagt, jag är väldigt dåligt insatt i mer konkret hur bidragssystemet ser ut..

Avatar Fallback

Re: Bönder ska vara företagare och inte bidragstagare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406328
Niking skrev:Inte otänkbart att avräkningspriserna kommer att stiga om EU-bidragen försvinner. Om jag inte missminner mig, så sjönk avräkningspriserna rejält vid EU-inträdet, just med hänvisning just till EU-bidragen.
/Niklas


Sent inhopp men priserna sänktes för att staten tog bort direktstöden samtidigt som importtullarna slopades.
Bidragen finns för att kompensera för världsmarknadspriser europa inte kan hantera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).