Skogsmiljö och Trädlära

Påbörja timmerhuggning i värmen

5 inlägg 2829 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Påbörja timmerhuggning i värmen

husqvarna_med_sthil  
#405750 Ska till skogen, timmer ska huggas. Enligt Sca´s prislista är det vinteravverkat i medelpad from 1 sep. När jag tänker själv är det väldigt varmt med temperaturer upp emot 20 grader mitt på dagen. Det är både tall och gran som är aktuellt. Jag har även lite "städning att göra" vindfällen av grövre björk ett tiotal osv.

Hur bör man tänka och göra ? Är det någon risk för virket om jag hugger det nu, stående frisk skog. Är det inte det vill jag förstås börja med det. Alternativet blir att påbörja städning som blir ved alt leveransbränsle.

Hur skulle ni andra gjort ?

Är jag i rätt forumdel, osäker, kanske mod kan hjälpa mig med flytt om det är fel kategori.



   TS
Avatar Fallback

Re: Påbörja timmerhuggning i värmen

isteskog  
#405752 Jag skulle inte hugga sågbart om det inte blir bortkört inom 2 veckor! Risken för blånad är för stor ännu. Där jag bor (mellersta Hälsingland) brukar man räkna vinteravverkat från oktober.

Avatar Fallback

Re: Påbörja timmerhuggning i värmen

husqvarna_med_sthil  
#405754 Tack för snabbt svar, jag väntar... hugger ved så länge. Det vore synd om man lägger ner jobbet för att sedan få virket förstört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Påbörja timmerhuggning i värmen

Blivande snickare  
#405764 Jag skulle inte hugga gran ännu heller.
Egen ved av övriga trädslag men inte till leverans :)

Dessutom är man ohjälpligt lite ringrostig efter sommaren så en mjuk start är inte dåligt! :-bd

Avatar Fallback

Re: Påbörja timmerhuggning i värmen

husqvarna_med_sthil  
#405772 Det blir till att städa av lite övrigt. Såg att det fallit en gran tidigare som mer eller mindre torkat samt en fem till tio grova björkar, dessutom behöver jag hugga bort lite höga stubbar efter skördaren för att komma fram så jag har att göra. Det får bli det nu i september så får jag ta det som står senare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).