Trädfällning (arborist)

Vinscha tillbaka rotvälta

36 inlägg 18103 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#405228 Har stött på ett problem. En gran står och lutar mot 2 andra granar som kunden inte vill ha ner/skadade. Den har ca 20 graders lutning, det skulle blivit en hel rotvälta om den inte lagt sig mot de andra träden. Kapa av vid roten och vinscha rotänden bakåt blir svårt, det är sten i vägen och det finns risk att den isf kan rulla åt sidan och gå mot huset. Jag har funderat på 2 olika lösningar och är väldigt mottaglig för synpunkter .. Klättra upp och fästa 1 vajer och 2 rep på olika höjder av stammen för att sen vinscha tbx hela trädet och fälla den åt motsatt hållet.
Klättra upp, säkra trädet på flera olika fästpunkter och försöka ta ner grenar och topp utan att skada de andra träden (det blir trassligt där uppe) och sen ta ner stammen i sektioner. Väldigt tacksam för synpunkter då jag är tveksam till att ens ge mig på detta. Granen är inte så jättestor typ 15 m hög o stamdia på 30 cm, helt frisk i övrigt och har stått så i minst 6 månader.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Hema  
#405229
Tjommen1966 skrev:Har stött på ett problem. En gran står och lutar mot 2 andra granar som kunden inte vill ha ner/skadade. Den har ca 20 graders lutning, det skulle blivit en hel rotvälta om den inte lagt sig mot de andra träden. Kapa av vid roten och vinscha rotänden bakåt blir svårt, det är sten i vägen och det finns risk att den isf kan rulla åt sidan och gå mot huset. Jag har funderat på 2 olika lösningar och är väldigt mottaglig för synpunkter .. Klättra upp och fästa 1 vajer och 2 rep på olika höjder av stammen för att sen vinscha tbx hela trädet och fälla den åt motsatt hållet.
Klättra upp, säkra trädet på flera olika fästpunkter och försöka ta ner grenar och topp utan att skada de andra träden (det blir trassligt där uppe) och sen ta ner stammen i sektioner. Väldigt tacksam för synpunkter då jag är tveksam till att ens ge mig på detta. Granen är inte så jättestor typ 15 m hög o stamdia på 30 cm, helt frisk i övrigt och har stått så i minst 6 månader.

Skulle det funka med att hyra en skylift?

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Peteflamingstar  
#405234 Jag tänker spontant på att lumpa ner trädet, alltså såga av det i lumpar (korta bitar) från rotänden och uppåt. Till slut hänger det en toppbit kvar i de två granarna som bara är att dra omkull. Detta förutsätter att trädet verkligen sitter fast i toppen, vilket ju verkar vara fallet om den suttit så länge.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

JensSkoog  
#405260 I mina unga dar hade jag nog provat " Peteflamingstar's" metod, men i dag ville jag nog stuckit en wire upp med min teleskopstång som jag når tio meter med för att dra trädet upp och senn fälld det i den riktning du vil ha det. Men, man måste akta sig för spjälkning eftersom det står drag på det. :wink:

Klättra upp i det skulle jag definitivt inte göra!

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Göt  
#405261 Försök att göra en kälke, det är nog det säkraste

http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... allt-trad/

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

tallen100  
#405264 Lumpa ner trädet eller kana på slana är nog det bästa.

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

husqvarna_med_sthil  
#405267 Går det inte att rulla i sidled skulle jag försöka göra ett spår bakåt och trä en slana. Fast å andra sidan, tar du av en bit kan du ju sedan dra det motsvarande bit baklänges.

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

jannee  
#405271 Även jag hade följt Peteflamingstars ide
Ligger toppen dikt an mot två andra granar och inte kan glida åt något håll hade jag också bara lumpat av meter för meter. Efter att du 5 till 7 gånger står granen mer eller mindre rakt upp och kan då med hjälp av en stång lätt knuffas åt valfritt håll.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Göt  
#405536 vore intressant att veta hur du faktiskt gjorde och om det gick bra :?:

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

JensSkoog  
#405547
Göt skrev:vore intressant att veta hur du faktiskt gjorde och om det gick bra :?:

Ja, hur blev det @Tjommen1966 :?:

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#405720 Får tacka för alla tips!
Skylift funkar inte då det är ute på en ö.
Att såga av den vid roten och lumpa ner den känns lite vanskligt då trädet isf kommer att stå nästan helt rakt och kan om det lossnar ramla mot huset. Samma sak att vrida ner den då kan den rulla mot huset.
Såga av det o vinscha bakåt är inte helt problemfritt heller då det är en stor sten i vägen och om det rullar åt sidan så kan det nå huset.
Har tyvärr inga bilder, tyckte inte jag behövde ta det när jag hade gått och blängt på den i en 1/2 dag medans jag högg annat. Kan nog få lite foton skickade från fast. ägaren.
Har inte åtagit mig uppdraget men sagt att jag ska kolla upp o fundra lite men han vill ha bort det, så om det finns ngn i Mälardalen som känner sig manad så får ni gärna ta det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

husqvarna_med_sthil  
#405724 En tanke som slog mig är en kombination av lumpning och spelning bakåt. Då slipper du både ha ett träd som står löst rakt upp men får ett visst utrymme att dra det någon meter bakåt. Hur som kan det ju bli dyrt om det går åt pipan.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Peteflamingstar  
#405727 Jag skulle ju ändå tro att toppen på trädet sitter såpass hårt fast att den inte kommer ramla okontrollerbart efter lumpning, i och med att trädet hängt så länge. Ungefär var i Mälardalen är det?

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#405743 Ska försöka fixa bilder under helgen så blir det lättare att förstå. Jag har aldrig gjort ngt liknande jobb och tvekar mkt.... Det står på en ö i Mälaren, går att nå enkelt med hans båt från Eskilstuna sidan (Torshälla) eller Västerås sidan, Tidö hållet. Om det är ngn som är sugen så kan jag förmedla kontakten, följer gärna med ut och hjälper till utan betalning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

åberg  
#405745
Tjommen1966 skrev:Jag har aldrig gjort ngt liknande jobb och tvekar mkt...

Man ska tänka efter före. :-BD

Tjommen1966 skrev:Ska försöka fixa bilder under helgen så blir det lättare att förstå.

Bra där, vi gillar bilder. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).