Jakt och Fiske

Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

14 inlägg 5357 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405680 Polisen i Norrbotten har gripit fem män som misstänks i inblandning av grovt jaktbrott. Det handlar om illegal jakt på björn och järv. Polisrazzian genomfördes i Norrbotten av totalt 45 poliser och de gripna männen kommer nu anhållas på synnerliga skäl.

http://www.atl.nu/nyheter-fran-tt/flera ... jaktbrott/
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Vardon  
#405689 Björn och järv. Der måste vara för att minska risken för bjärv....

Avatar Fallback

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

isteskog  
#405691 Bjulven då? ........ :lol:

Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405845 Alla fem gripna begärs häktade http://hbwebben.se/de-fem-gripna-missta ... s-haktade/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

surjämten  
#406749 45 poliser o helikopter !!!???
Runt där jag bor förekommer dieselstölder, båt o båtmotorstölder, inbrott i fritidshus.
Sällan prioriteras detta trots att det finns bra tips om fordon mm.
Är det någon mer än jag som reagerar över prioriteringen ?

Avatar Fallback

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

jannee  
#406758 Varför? Självklart att polisen använder sig av en lagom tilltagen styrka . Handlar ju om grov brottslighet, brottslingar som är utrustade med livsfarliga vapen, dessutom har de bevisligen avrättat oskyddade/obeväpnade varelser.
Det handlar nämligen om den grövsta sortens brottslighet/brottslingar som tänkas kan 😡 .
Du surjämte ska inte hänga upp dig på att vissa sämre bemedlade personer "lånar" lite diesel/redskap eller ta sig friheten att gästa andras obebodda bostäder. Kanske något försvinner men det är ju detta vi har försäkringsbolagen till för, m.a.o. skapar det sysselsättning/arbetstillfällen :mrgreen:
För övrigt sade avgående statsminister att vi ska öppna våra sinnen (plånböcker) och var beredda på att dela med oss :?:
Passa dig noga så det inte står en varghona bakom knuten nästa gång du går ut och häller av potatisen (kvällspinket) :grin:

Avatar Fallback

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

tallen100  
#406764 Underbara landet det här, där rovdjur som ständigt ställer till det för dom som vill leva på landsbygden är värda hur mycket pengar som helst. Gamla och sjuka finns det inte pengar till men alla söta snälla rovdjur som t.e.x vargen finns det obegränsade resurser till.
Inbrott och stöld är inget som prioriteras, det är väl mycket roligare att vara ute i helikopter.

Avatar Fallback

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

axwell  
#406772 Tur att det finns ironi som säkerhetsventil, annars skulle hjärtat brista istf. sucka. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

husqvarna_med_sthil  
#406777 Inget fel med att man beivrar om det förekommer jaktbrottslighet, dock är prioriteringen käpprätt. Jag har sett min mormor riktigt arg vid ett enda tillfälle och det var när polismannen hånlog och talade om för oss att vi fick skylla oss själva när vi hade stugan så ensligt. Enda gången förövrigt de alls kommit ut och tittat.

Denna åklagaren har dessutom gjort en riktig tavla tidigare då vare sig den ene eller andre visste vad man såg men eftersom det är jaktbrott man söker så är det ju det man ser. Om detta går på samma sätt bör rimligen dessa syssla med andra arbetsuppgifter än jaktbrott.

Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407295 Nu är en av de gripna släppt http://www.atl.nu/lantbruk/en-i-jaktbro ... fri-fot-2/
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409985 Nu är alla misstänkta släppta, men brottsmisstanken kvarstår http://www.atl.nu/lantbruk/alla-jaktbro ... slappta-2/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410003 Bland de misstänkta finns en man som har koppling till länsstyrelsen och rovdjursfrågor.
– Jag är mycket förvånad, vi har haft ett starkt förtroende för honom på länsstyrelsen, sa landshövding Sven-Erik Österberg till Expressen i samband med gripandet.

Åklagaren hoppas att utredningen är klar innan jul. Blir männen dömda riskerar de fyra års fängelse, vilket är maxstraffet för grovt jaktbrott. Det skulle också vara en närmast unik dom. Det är ovanligt att tjuvjägare blir upptäckta.
– Tjuvjägare lever normalt i laglöst land. Min bild, efter att ha jobbat som jaktåklagare i fem år, är att det är otroligt sällan man ens lyckas upptäcka denna typ av brott, säger Åse Schoultz.
Utredningen har kritiserats för att sluka stor del av polisens resurser. De 45 poliserna som deltog i tillslaget i augusti grep de misstänkta tjuvjägarna på fem olika orter. Den situationen krävde en större personalstyrka, förklarar åklagaren.

citat från aftonpressen

Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418794 Nu är myndighetspersonen avskriven från jaktbrottet http://www.lantbruk.com/lantbruk/tillsy ... jakt-frias
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera tjuvjägare gripna i norrbottninsk polisrazzia

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418831
Niking skrev:Nu är myndighetspersonen avskriven från jaktbrottet http://www.lantbruk.com/lantbruk/tillsy ... jakt-frias
/Niklas


Samtidigt fortsätter utredningen mot mannen när det gäller misstankar om grovt jakthäleri.

👎 👎

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).