Skogsnyheter

Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är trams!

9 inlägg 3583 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är trams!

Fredrik Reuter  
#405561 Har du följt debatten om Jokkmokkupproret? I urbaniseringens spår verkar det blivit en debatt mellan Norrland och Stockholm och att storstäderna utarmar Norrland. Dan Persson kommer från Kiruna men bor numer i Stockholm och tycker på DT.se att upproret, som bl a föreslår en folkomröstning om Norrlands självständighet och också en mur längs Dalälven, är trams och att storstadsborna årligen skickar miljarder i stöd till småkommuner;
storstadens många människor skickar väsentliga bidrag per invånare i de små kommunerna.


Skogen kommer också in i debattinlägget. Persson skriver att 400.000 skogsarbetare har ersatts av 5.000 skogsmaskiner och att maskinerna gör ett mycket bättre jobb.

Vad tycker du om debatten?

http://www.dt.se/opinion/debatt/debatt- ... -egen-hand



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

fretchi  
#405562 Om vi är en sådan belastning för Stockholm borde han väl bli glad om vi lämnade Sverige?

Han medger ju att folk flyttar för att få det bättre. Men varför är det så? Beror det på naturlagar, eller är det pga storstadsorienterad politik? Och nästa fråga då, är det helt i sin ordning, eller något vi ska försöka motverka?

Jag bor i jokkmokk, så debatten har inte undgått mig direkt.

Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

Bax  
#405568 Varken storstaden eller landsbygden klarar sig utan den andre, när ska folk inse det?

Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

JörgenO  
#405570 När man/vi väl blivit av med allt söder om dalälven så kommer kanske frågan om kusten som suger ut inlandet, tar bort ambulanser et.c.

Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

Göt  
#405571 Jag läste det där när det stod i Falu kuriren. Jag tycker att det är sorgligt att man kan ösa ur sig så mycket elände om landsbygden. Har människor verkligen så illa, inte i min värld i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

Vardon  
#405573 Nej detta har jag missat totalt, då har jag ändå skog 5 mil norr om dalälven och är inte intresserad av en ny gräns. Helt enkelt för jag ser inte vad som är bättre. Avstånden kommer vara desamma, utmaningarna de samma. Visst Jokkmokk klarar sig nog med så mycket vattenkraft som kan subventionera ett samhälle men andra då, finns många kommuner i det området som inte har stora naturresurser att sälja.

Och vara beroende av beslut från Stockholm, EU eller Jokkmokk jag tror det går på ett ut. Här är jag lite fördomsfull och förutsätter att Jokkmokk upproret tänker sig maktcentra ungefär i Jokkmokk och inte i Gävle.

Sen är jag lite emot att bygga ett samhälle på en produkt, eller ändliga naturtillgångar. Det kan ändra sig fort.
Sen hindrar det inte att staten bör ändra lite av sin politik mot glesbygd till för glesbygd eller iallafall neutral. Vattenfall borde kanske sluta göra affärer eller mer rimliga...

Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

Vardon  
#405574 Oavsett vilket känns det som börjar bli läge att köpa aktier i betong och taggtrådstillverkare så populärt det börjar bli att bygga murar.

Användarvisningsbild

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

fretchi  
#405576 Jokkmokksupproret gick inte ut på någon självständighet. Från början handlade det om att göra gemensam sak och få Vattenfall att låta dess faktureringsavdelning stanna kvar i Jokkmokk.

Att en del sedan började prata självständighet tyder nog mer på det allmänna missnöjet och maktlösheten folk känner inför det.

Att en av sveriges största vattenkraftskommuner plockar ner gatlyktor i byarna och släcker dem på nätterna i tätorterna tycker jag talar sitt tydliga språk.

Avatar Fallback

Re: Norrland klarar sig inte själva - Jokkmokkupproret är tr

Bosse1  
#405579 Det är komiskt när staten och Vattenfall skatteplanerar.
Ungefär som kommunerna som föredrar billig importmat.
Ställa krav hemma i korrekta sverige går ju bra,renast i orden skitigast på jorden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).