Traktorer och processorer

startproblem sedan 2012

111 inlägg 47611 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#399612 Jag tycker startmotorn går väl lätt, verkar inte finnas någon större komp i den traktorn - bara min vilda ide :oops:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

machonisti  
#399613 Kan det bero på ett samband mellan svagare kompression och startmotors sviktande ork.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399663 Hade två nyladdade batteri ihopkopplade men kompet är kanske för svagt, men väl igång, känns den råstark ändå men tack för tipsen. Får försöka mäta kompet det blir väl att dra väck spridarna igen. Där är ju inga glödstift.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#399669 Motorn går bra när den väl startat, borde bevisa att pumpen är ok.
Tidigare har ju du Nils funnit att cylindertopparna blir blöta, bör bevisa att insprutningen fungerar.
Även om inte insprutningen fungerat på någon cylinder borde motorn ändå starta.
Motorn tänder inte på din diesel men väl på eter, däri ligger skillnaden.
Jag som gräsrot tänker då i första hand på just kompet.
Kan berätta något som verkligen hänt när det gäller just detta med startgas.
Jobbade på 70 talet på ett åkeri där det inte fanns några motorvärmare.
Det första vi fick göra riktigt kalla Söndagseftermiddagar när vi skulle starta våra bilar var att tände en brasa under oljesumpen. Efter 20 till 30 minuter gick det senare att starta dieselmotorn.
En yngre och lite bekvämare kollega men samtidigt full av idéer kom på att med startgas kunde han tvinga igång sin motor, trots att startmotorn knappt orkade dra runt.
Det gick så långt att han borrade ett litet hål i röret efter luftrenaren där han kunde spruta in startgas och gjorde sedan så regelbundet.
Vintern och våren gick, Scanian fick sig en dusch vid varje kallstart. Ja ända fram till sommaren tills den ordinarie chauffören tog semester, då kom det en extrakille och bilen gick INTE att starta. Inte ens mitt i sommaren gick bilen att starta UTAN startgas. För övrigt gick motorn helt ok bara den kom igång, kanske lite trött men det är något man vänjer sig vid när man kör samma bil hela tiden.
Skillnaden är dock att den motorn startade utan eter när den väl var varm :?:


Det är inte så enkelt att just stoppen hoppar rätt exakt i samma sekund motorn hostar igång :mrgreen:
men då borde inte insprutarna ger någon diesel under startförsöket :?:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399696 Nej jag avskyr allt vad startgas heter, tog endast med detta för att visa att motorn verka fungera normalt då den går. Stoppreglaget fungarar så att den pinne som går till handtaget, sitter ju på en ett runt stycke inne i pumpens sida som vrides ner vid stopp har haft loss och kollat att den följer med. Så stoppet fungerar utan glapp. Men det är en gåta medoviljan att starta. en diesel som får soppa SKALL tända vid startvarv. Ska byta ut alla slangar mellan tank o pump för att utesluta tjuvluft i nästa vecka. Men tack så länge jag återkommer i veckan. mvh Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#405462 Har lyckats få fatt på en annan insprutningspump som jag ska byta den närmaste vecka mycket jobb får ta väck kylare då det blir för trångt annars, har påbörjat nermonteringen av denna.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#405463 Du må allt vara en envis rackare :mrgreen: :grin:
Lycka till :!:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#405464 Tack jo jag är nybliven pensionär och har som livsuppgift att lösa startproblemet annars får jag inte ut veden nere i Sösdala 6,5 mil enkel resa då måste jag veta att den startar när man är ute på långtur. Var tidigare inne på fyrhjuling men då är mina traktorredskap oanvändbara, därav min envishet. Med vänlig hälsning Nils

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Vardon  
#405465 Tror inte du kommer ångra traktor framför atv. Och du har säkert lärt dig något. Och maskiner ska starta när man ska ha dem. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405502 Spännande!
Kul med film och ljud, det ger oss tangentbordsriddare betydligt bättre
möjligheter till vilda gissningar.
Jag skulle gärna se ett komptest utan och sen med en skvätt olja i cylindern.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#405557 Skulle nog börjat med komptest men trodde problemet var bränslerelaterat, tycker knappt att kompet skulle utebli över några månaders stillestånd 2012. Startproblemet finns ju även när den har varit igång och är driftsvarm, det verkar vara en svårlöst gåta som troligen får sitt svar inom någon vecka då jag bytt pump. Sen hjälper inte detta blir det att plocka ut kolvarna och byta kolvringar i bästa fall men det blir inte i år.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#406211 Finnes det någon på forumet som vet när man justerar ventilerna på kall motor vilket avstånd som är det rätta? Skall t.ex vara 0.30mm på avgas varm motor, skall man beräkna att stötstängerna utvidgar sig på längden?

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#406529 Idag har jag satt dit den "nya" insprutningspumpen men inte fått upp trycket i densamma ännu, har ej spridarrören på för att se att dieseln kommer fram och att ev damm åker ut. Verkar var mycket luft i systemet nu då pumpen legat på hylla något år. Återkommer när motorn går att få igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#406655 Idag är jag lycklig efter att luftat ett spridarrör gick traktorn igång detta har inte hänt utan startgas efter 2012 då problemet uppstod. Den utbytespump från Tyskland verkar helt ok, som kom i augusti. Kanske det vore läge att skaffa sk blankdiesel utan de frätande rostbildande tillsats som mackarna säljer i sin diesel. Tittar man i den gamla utbytta pump så syns det tydligt att där är rostangrepp. Med vänlig hälsning Nils.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406656
treveslin skrev:Idag är jag lycklig efter att luftat ett spridarrör gick traktorn igång detta har inte hänt utan startgas efter 2012 då problemet uppstod. Den utbytespump från Tyskland verkar helt ok, som kom i augusti. Kanske det vore läge att skaffa sk blankdiesel utan de frätande rostbildande tillsats som mackarna säljer i sin diesel. Tittar man i den gamla utbytta pump så syns det tydligt att där är rostangrepp. Med vänlig hälsning Nils.

Pröva de gamla klassiska knepen först.
1. Tanka fullt på kvällen 2. Dränera tanken regelbundet. Detta var väldigt viktigt förr men verkar ha fallit i glömska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).