Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

54 inlägg 30240 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405434 Jim: Det var en fin maskin. Det finns en del nedlagda minkfarmer i mina trakter. Kanske står det en gammal Mikomatic i en lada nånstans. Tror jag ska lägga ut en efterlysning på Blocket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405436 Jag har tittat på fyrhjulingar men det passar inte mig. Har aldrig varit nån motorcykelentusiast. Är mer för det långsamgående segdragande och helst med liten vältningsrisk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

axwell  
#405438 Tycker mig ha provat på flera varianter av hjälpmedel för att få hem veden.

En Honda jordfräs med tillhörande vagn fungerade under några år. Den blir jobbig att styra vid backning med last på vagnen trots att jordfräsen har styrreglage som frikopplar valfri drivsida.
Behöver last på vagnen med framvikt annars slirar jordfräsen i motluten. Hondan F560 har sex växlar framåt så motorstyrkan räcker för knappt 1 kubik på vagnen. Finns ofta beg. för några tusen.

Älg/veddragare var lite effektivare och kunde utan vagn ta större lass av 2-2,5 metersbitar. Hade handvinsch med liten kranarm som underlättade lastningen. Den jag hade förde ett förskräckligt oväsen från framdrivningen av den 80 cm breda stålmattan.

ATV hoppar jag över här.

Optimala lösningen blev en minitraktor med tillkopplad vagn, första åren med samma vagn som tidigare använts till jordfräsen. Traktorerna brukar oftast vara 108-112 cm breda så du kommer över på stenbron.
Dom riktiga japanska minitraktorerna har små dieselmotorer som bara går och går, bättre dragare är mångdubbelt motorstarkare ATV.

Här en nödlösning med bara 2wd utan diffspärr som även den kan fungera, vagnen får nog modifieras.
https://www.blocket.se/stockholm/John_d ... w=3&last=1

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

Jim_90  
#405440 Ursäkta mig men jag måste bara visa nått jag hitta då jag googlade jordfräs som skotare :lol: byggd av en honda jordfräs f800 tror jag det var

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405442 axwell: En japansk minitraktor skulle kunna vara en fin lösning på problemet. Med en rejäl kärra skulle jag kunna köra hela vägen hem och hoppa över omlastningen till bilsläpkärra. Men de är väldigt smala, hur ser du på vältningsrisken när man kör i terräng?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

bgl  
#405461 Begagnad järnhäst går att skaffa, sänd i så fall PM!

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

axwell  
#405473
DanBorje skrev:axwell: En japansk minitraktor skulle kunna vara en fin lösning på problemet. Med en rejäl kärra skulle jag kunna köra hela vägen hem och hoppa över omlastningen till bilsläpkärra. Men de är väldigt smala, hur ser du på vältningsrisken när man kör i terräng?


Min Yanmar 186D -86 är i original försedd med 9.5-16 bakhjul, då är minsta bredd 108 cm.
Bakaxeltappen är sexkantig med 2 hål, fälgnavet har även det 2 hål för genomgående bult.
Bredden kan då relativt enkelt justeras i fyra steg på båda sidorna.
Uppskattar att den kan bli 20 bredare med den förändringen.

Alla Yanmarmodeller har inte den finessen.

Nu har jag inte originalhjulen på min utan 16" breda bakdäck för att kunna bära ett grävaggregat när så behövs.

Min har aldrig tippat och jag kommer inte ihåg att jag hört om någon som har råkat ut för det.

"Rejäl kärra", menar du en enkelaxlad, boggiekärra med eller utan kran eller rentav en hydraulisk griplastarvagn.

Mät stenbron mer i detalj, dom flesta "rejäla kärror" är några cm bredare än 120 cm.

Dom går inte speciellt fort minitraktorerna, du skall förhoppningsvis inte ut på större europaväg. :mrgreen:

Här ett klipp på mitt ekipage, 135 cm bred, vagnen 130 cm brukar lasta drygt 4 travkubik.

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405746 Ett försök till sammanfattning av vart vi har kommit i tråden ”Eldriven skottkärra”.

Vi har fått många tips om hur man på ett småskaligt sätt kan köra ut sin ved ur skogen. Särskilt uppskattar jag Axwells redogörelse för sin karriär som skogskörare, från jordfräs till ett komplett, men småskaligt, skogsekipage med traktor, boggievagn och hydraulkran. Filmerna som Jim och Axwell lagt ut är också mycket intressanta.

Samtidigt är det en tanke som tränger sig på när jag ser bilder på diverse hemmabyggen eller läser om alla olika norska ”järnhästar” som har tillverkats. Alla dessa maskiner samt de svenska Oxarna och Järnhästarna har alltså tagits fram för att ersätta de arbetshästar som fram till 1960-talet fanns överallt på landsbygden. Arbetshästar som oftast gjorde jobbet både snabbare och smidigare än dessa ”järnhästar”.

De bensin- eller dieseldrivna dragarna har emellertid en stor fördel. Det är att man enkelt kan komplettera dem med en hydraulkran. Därmed slipper man de tunga lyften och gör det möjligt för oss som inte har varken styrka eller lyftteknik som de gamla skogskörarna att hantera både ved och timmer på ett säkert sätt. Om man sedan har andra arbetsuppgifter för en fyrhjuling eller minitraktor under de elva månader på året då man inte kör ut ved eller vindfällen kan inköpet av ett ekipage med kärra och hydraulkran vara en god idé.

Själv kan jag inte sysselsätta en ATV eller minitraktor så många timmar att det motiverar ett inköp. Men hade jag lite större areal att sköta om så skulle jag sikta på att basera skogsekipaget på en eldriven dragare. Kanske en Polaris el-ATV ? Eller en kinesisk elminitraktor?

Fortsätt gärna att skriva kommentarer på denna tråd. Men vi kanske borde döpa om den till exempelvis ”Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen”. Administratören kanske kan hjälpa till att byta rubrik?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

totte  
#405777 Rubriken fixad. Mycket intressant tråd, berör nog många som inte har plats/behov/ekonomi för ett fullutrustat skogsekipage.

Kan ju visa min lilla lunnare som jag byggde för en hel del år sen.
Bild

Bild


Halade hem några kubikmeter med den. Numera skrotad, sen vi flyttade har jag inget behov av den.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

DanBorje  
#405780 Tack för snabb hjälp med rubrikändring. Jag tycker också att inläggen är värda att läsas av fler än de som är intresserade av skottkärror. Verkligen en elegant jordfräslunningskärra du byggde. Det kanske finns någon fabrikant som vill vidareutveckla idén?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

totte  
#405781 Tack! Tro det finns en del såna till t ex ATV. Störst problemet med min är att eftersom hjulen sitter rätt långt bak så vill virket gärna ta i däcken vid lite snävare svängar. Men det var nödvändigt för att få så mycket vikt som möjligt överförd till drivhjulen. Blev inte att jag provkörde den med tvåhjulstraktorn som jag skaffade sen, hade troligen gått betydligt effektivare. Jordfräsen fick man lirka rätt mycket med den var lite för lätt.
1472830792_100402_01.jpg

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

skogshasse  
#405782 en del av svaren i tråden handlar om att det ena eller det andra inte går att räkna hem så då undrar jag hur man räknar hem rökning och snusning. 60x365 blir nästan 22000 och tar man det gånger 3 år så får man en fin maskin för dom pengarna.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405820 Synd att man inte rökte, då kunde man varit rik bara genom att sluta.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405830 Summan av laster är ju konstant, påstås det! :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Eldriven skottkärra

Vedproducent  
#405834
DanBorje skrev:Halvproffs, du har naturligtvis alldeles rätt. Jag fyllde sjuttiotvå i år och har börjat märka av en del krämpor. Men för den skull vill jag inte flytta in till en servicelägenhet i stan. Jag trivs med att bo på landet och odla min egen potatis och hugga min egen ved. Så jag försöker hitta hitta redskap och maskiner som ska göra att jag kan bo kvar på mitt ställe i skogen ytterligare några år. För femton år sedan trivdes jag när jag stod på vedbacken och klöv ved med stora klyvyxan. Idag mår jag bra när jag står vid Faxes-klyven en solig marsdag. Så personligen är jag beredd att betala en hel del för att kunna fortsätt min livsstil.
Men eftersom ingen tycks ha någon erfarenhet av elskottkärror kanske vi ska omformulera frågan: Vad finns det för enkla hjälpmedel för att få ut några kubikmeter ved ur skogen och fram till bilsläpkärran? Hanteringen från släpkärran till färdigklyvd ved under tak har redan en bra lösning på.

Lej in någon en dag med en Alstor så har du din ved klar i flera år. Betalade en gubbe 550 kr Tim plus moms för sin Alstor i 3 dagar med vindfällen. Det blev dyrt per kubik men otroligt mycket billigare än om jag skulle haft liknande maskin. Men har jag pengar så det räcker när jag är 72 år så skiter jag nog i att räkna alls....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).