Skogsvagn (Huggarvagnar)

Extern Hydraulpump

44 inlägg 56509 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Ingoberra  
#231557 Orkade inte traktorn driva den riktigt?

FTG
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#231569 Kanske går lite tungt, ligger jag på 800varv och lyfter i tomme, så sjunker den till 600 varv.

Saknas inte effekt eller så. Men verkar som pumpen trycker mer än vad ventilpaketet klarar av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Picus  
#236079 Har du fått till drivningen av pumpen? Har också en Ford 4000 som jag funderar på sätta en PTO pump med växellåda. Är de växellådan som inte får plats eller är det ditt val av pump som är för stor. Själv tänkte jag använda Weimers pump på 25 eller 38 cc . Tror du att det fungerar?

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#236087 Nej växellådan får tyvärr inte plats. Hitchen sitter för nära. Iaf för den växellådan jag fick.

25cc pumpen var slut på lager och hos deras underleverantör hade pumpen utgått.

Vet detta eftersom jag fick byta 38cc pumpen till en 28cc -pump.

38cc-pumpen blev på tok för snabbt för min kran. 28cc som Urban på Wiemer rekomenderade passar perfekt för min vagn.

Detta gick dock att lösa lätt då jag monderade pumpen på dragbommen på kärran och en med en kraftöverföringsaxel så går allt riktigt fint!

frågan är vad har du för vagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Picus  
#236092 Mowi 9 ton och 2453 kran. Mowi rekommenderar 25 - 30 liter. Så 28 cc blir bra. Har du möjlighet att lägga upp en bild på mottaget?

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#236154 självklart fixar jag det. Blir senare ikväll när jag fått hem bärbara datorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Picus  
#236181 Har du en vanlig kraftöverföringsaxel eller en vidvinkel?

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#236182 Får ursäkta, men bärbara datorn verkar inte vara hemma just nu.
så bilderna blir lite försenade.

Körde med vidvinkel. Men eftersom vidvinkeln inte passade mot traktorn pga hitchen så var det bättre att köra med vanlig, har provkört med vanlig axel och det fungerar kanon

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Magnuc  
#405207 Hej!
Gammal tråd men jag tänkte rekommendera en pump jag har köpt och installerat på traktorn
för min skogskran.( Valmet 655 -91 Kesla 203T 9T ).
Pumpen är från http://i-power.fi/ ( Finland )
och behöver ingen extra tank utan arbetar parallellt med traktorns egna
hydraulpump. Pumpen installeras på kraftöverföringsuttaget som vanligt.
Om jag hade ett arbetsvarv på 1300-1400rpm så behöver jag endast 800-900rpm i dagsläget.
Har inte hunnit köra mera en ett par lass men är nog nöjd, betydligt mera fart på kranen.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

svenssons  
#405233 Vad kostade den? Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#405265 Bra lösning! Sitter det sugfilter på ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#405266
Picus skrev:Har du en vanlig kraftöverföringsaxel eller en vidvinkel?

Ber om ursäkt för ett väldigt sent svart. Såg aldrig detta inlägget.

Jag Startade med vidvinkel. Tyvärr gav den sig i ena knutkorset och fick byta till en annan.
Problemet med att köra med vanlig kraftöverföringsaxel är att om du inte står 100 % rakt så kan man få pulseringar i systemet pga olika utväxling beroende på vilken vinkel du står i. Jag ska bygga om nu när jag skaffat annan traktor och sätta pumpen direkt på kraftuttaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Picus  
#405312 Ingen fara rikard_e. Jag skaffade också en annan traktor (Valmet 505) och den ger tillräckligt med flöde på lågt varv för min Mowivagn.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Magnuc  
#405334
rikard_e skrev:Bra lösning! Sitter det sugfilter på ?

Nej, inget sugfilter.

svenssons skrev:Vad kostade den? Mvh Björn

För mig som bor i Finland 990€ plus lite hydraulikdelar som jag behövde 50€.

Det som kanske är nackdelen med direktinstallerade PTO-pumpar är just att den sitter nära dragbommen
men på min Valmet finns ett 540 och ett 1000 rpm PTO-uttag det senare sitter högre upp så det finns mera
utrymme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).