Traktorer och processorer

Ford eller Zetor?

32 inlägg 22739 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford eller Zetor?

Finnveding  
#40518 Jag är småbrukare (skog) och väljer nu mellan två traktorer. Vilken skall jag välja (efter den knapphändiga information ni får här)?
1. Zetor 5011, 1984, 2500 timmar. 35000 kronor
2. Ford 2600, 1977, 2800 timmar, 38000 kronor



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40520 zetor är väl ingen maskin som är känd för att hålla i evighet, ganska låg kvalitet på grejorna. har den 4wd så skulle jag nog säga att den är bättre för forden kan väl vara riktigt bökig att ha och göra med.. reservdelar mm. säger väl inte spec mycket. men men

Avatar Fallback
Finnveding  
#40523 Ok. Jag kan också välja en MF 575, 1979, 2700 timmar. 35000 kronor.

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40528 jag skulle välja den som hade 4wd. 4wd är det som är viktigast på en traktor för skogen.. är väl bara zetorn som har det va?

Avatar Fallback
Finnveding  
#40536 Även Zetorn är 2wd.

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40537
Bild

http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor5011.htm
Bild

http://www.konedata.net/Traktorit/MF550.htm
Bild

http://www.konedata.net/Traktorit/ford2600.htm

Valet till din gård, en stabil och stilig Ford!

Edit, bättre bild på MF.
Senast redigerad av Slurfi ons 12 nov 2008, 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
ptorparn  
#40541 Välja traktor är alltid svårt jag skulle välja mf 575 den är en enkel traktor att hålla igång den finns med både enkel pump o dubbel något att tänka på för
ev hydralkran .

Avatar Fallback
Finnveding  
#40548 Jag såg att Forden endast hade ett hydrauluttag. Vad krävs för en enkel huggarvagn med gripklo?

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#40550 Hej Finnveding, välkommen till forumet! Är själv från de trakterna ursprungligen, uppfödd i Forsheda men har bott i Umeåtrakten sen 1981.

Avatar Fallback
Finnveding  
#40551
totte skrev:Hej Finnveding, välkommen till forumet! Är själv från de trakterna ursprungligen, uppfödd i Forsheda men har bott i Umeåtrakten sen 1981.


Bredaryd här... Hur kunde du lämna denna trakt? Det doftar kärlek. :)

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#40552 Jomen, rätt gissat, det var sånt inblandat, fast det hela gick via ett par år i Blekinge och sen upp hit pga studier och så. Sen blev vi fast här. Så du är Bredarydsbo, då borde vi slåss :lol: :lol: . Berättade min far som var inföding i Forsheda att det gjorde man på den tiden. Nä men va kul att höra av nån från de gamla hemtrakterna.

(för de oinvigda, Forsheda och Bredaryd är grannsamhällen strax väster om Värnamo, och det har genom tiderna rått en viss bykonkurrens däremellan)

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40553
Finnveding skrev:Jag såg att Forden endast hade ett hydrauluttag. Vad krävs för en enkel huggarvagn med gripklo?

Det krävs just exakt ett hydrauluttag.
Man får göra en adapter för oljereturen i påfyllningslocket, simpel grej.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40562 Vill man ha ramstyrning, vilket jag skulle rekommendera, så krävs 2 hydrauluttag.
Ett dubbelverkande och ett enkelverkande med fri retur.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40565 Det kan man isf koppla på vagnens ventilpaket så behövs inget extra på traktorn.
Men TS diskuterar ju mkt enkla och billiga grejer så vagnsstyrning är nog
kanske mer på framtiden, efter att han skaffat 4wd osv.

Avatar Fallback
Finnveding  
#40567 Ja. Enkla och fungerande till ett lågt pris. Jag siktade på nyare prylar men en maskinhandlare rådde mig till 70-talare om jag ville ha något som inte krånglade. Handlaren sade "Det blir inte så många fel på ett järnspett".

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).