Motorsåg och handhållet

Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

30 inlägg 16052 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

lars11  
#405093 Funderar på att skaffa en kompis till gamla 140R som börjar kännas vek i reglagen. Vad ska man sikta på? Gillar 140r men lite vassare och bättre ergonomi kan inte skada. Det skulle vara bra att kunna köpa reservdelar också, börjar bli glest för 140r. Kör inte så mycket, håller uppe ett par tre hektar strandsly och lite tung grästrimning.
Ser en del 245 rx på tradera tex. Hur går det att få tag på reservdelar till 245rx?
Eller finns det någon annan speciell såg att leta efter, typ röjsågarnas "legend"? Stark, hållbar, lättservad, typ så.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Blivande snickare  
#405096 250 rx eller 252 rx är riktigt bra sågar om du har tung röjning :-bd

Har en 250 rx själv och det är en riktig slitvarg :)

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405103 Stihl 480 har ett gott rykte, även om min numera går som trimmer, efter att jag införskaffat en Stihl 490.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

JensSkoog  
#405583
Niking skrev:Stihl 480 har ett gott rykte, även om min numera går som trimmer, efter att jag införskaffat en Stihl 490.
/Niklas

Holler med Niking i det.
Om jag skulle komma över en begagnad 480 skulle jag köpa den
som reservsåg på fläcken, eftersom den 480 jag har bara går
och går och aldrig lagar strul. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405584 Husqvarna 245 RX. Har jag själv 2st av, ca 20-25 år gamla som fått bekänna färg.
Men bägge går bra, det enda jag gjort är att jag bytt gasvajer på den ena och rengöring.

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

jannee  
#405606 Jonsered RS 45 eller 51, två kvalitetsmaskiner. Sådana finns säkert undanhängda lite varstans, dock är Jonsereds plastsele HELT värdelös :oops:

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405608
jannee skrev:Jonsered RS 45 eller 51, två kvalitetsmaskiner. Sådana finns säkert undanhängda lite varstans, dock är Jonsereds plastsele HELT värdelös :oops:


Jonsereds röjsågar är ju oftast samma som Husqvarna.

Mina Husqvarna 245RX heter hos Jonsered RS44. Det enda som skiljer är färgen på maskinerna, gasreglaget och selen.
Jag har faktiskt en plastsele från Jonsered, som jag använder. Har Husqvarnas orginal också men upplever den för mjuk.
Har även nyare Husqvarna sele typ Balance men upplever den som tyngre och klumpigare.

Jag för min del kör därför mina Husqvarnor 245RX med Jonsereds plastsele...

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

JensSkoog  
#405619 Jonsered RS44 måste väl kallas en trotjänare. Solde min begagnade till en kompis som
inte behandlar sina prylar bra, och efter två år har han inte maktat köra sönder den. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Brumsten  
#405637 Begagnat, något som någon annan redan ledsnat på!?. :sad:
Köp ny maskin så blir du nöjd!

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

JensSkoog  
#405660
Brumsten skrev:Begagnat, något som någon annan redan ledsnat på!?. :sad:
Köp ny maskin så blir du nöjd!

Nu finns det ju många skäl till att dammsuga marknaden efter begagnat, och jag vet
inte varför "lars11" letar där, men jag vet att jag själv i många år fick prioritera ner
nyköp och handla där plånboken gav tillstånd :lol:

Vet inte om jag hade tur eller ej, men de sågar jag köpte
genom åren fungerade bra endå med undantag för en
nästan ny Jonsered :wink:

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Elfving  
#405670 Köpte en "andrasåg" på tradera för 1100 kr häromåret. Det var ett fynd, en tanaka tbc 430 nånting. Säljs ny med Hitachidekaler idag, otroligt lättstartad och går som en klocka.
Räds inte Tanaka/Hitachi! Lite udda på den svenska marknaden men av otroligt god kvalitet.

Har även ett exemplar av "evighetssågen" stihl fs480. Den borde vara relativt enkel att hitta begagnad (troligen sålts relativt många) och min har aldrig strulat trots åtskilliga driftstimmar!
Jag vill påstå att denna är en god kandidat till röjsågarnas legend.

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

lars11  
#405703 Klart man kan köpa ny, men körtimmarna motiverar mer en beggad. Betänk att en 140r varit tillräcklig i typ 25 år.
Men ok, legendmaterial:
FS480
245rx

Nya då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

JensSkoog  
#405710 Beror ju lite på hur mycket du ska använda den, vad du ska använda
den i, och vilken vikt du skulle känna dig bekväm med.

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405734 Nya: Stihl 460/490 med X-fit sele.

Åtminstone 490 har både autotune och förseglad vinkelväxel. Dessutom är det väldigt lätt att komma åt tändstiftet på den, utan att behöva ta loss den stora kåpan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

lars11  
#406083 Är autotune stabilt och långlivat? Billigt om det pajar? Om inte, föredrar jag gamla förgasare på sällankörningsmaskiner

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).