Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fylla däck på skogsvagnen

15 inlägg 9876 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fylla däck på skogsvagnen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404945 Less på att tippa. Vart hittar man en sån däringa nippel för att fylla däcken? Tänkte en saltlösning men hur mycket salt ska det vara? Mättad lösning?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

martiniholma  
#404946 Jag fick gjort det på min vagn för 4-5 år sedan. Kommer inte ihåg vad det kostade, men Vianor gjorde det åt mej och jag kommer ihåg att jag tyckte det inte var farligt dyrt. Taget ur minnet har jag för mej att på ett 500-17 hjul gjorde det ca 90 kg.

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

Ferguson system  
#404973 Et annet alternativ til salt er frostvæske. Det er også lurt å få lagt i nye slanger og ventiler hvis du skal fylle de med væske.

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405036 Tänkte alltså göra det själv och letar efter den ventil man använder för att fylla vätskan med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

Ferguson system  
#405048 Link til to produkter som kan brukes for å fylle vann i dekk:
https://www.amazon.com/Slime-20073-Air- ... B003V9T6YI
https://www.amazon.com/Milton-S-466-Tir ... apter+tire

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

RolfNilsson  
#405073 Det ska vara saltlösning, den väger ca 1,3 kg/litern, med glykol blir det under 1kg/litern
se Mannfolk - Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405136
Ferguson system skrev:Et annet alternativ til salt er frostvæske. Det er også lurt å få lagt i nye slanger og ventiler hvis du skal fylle de med væske.

Det är inte att rekommendera vid punktering, det räcker med slick för ett djur så dör det en plågsam död, det är salt som gäller och inget annat

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405144
bengt.a skrev:
Ferguson system skrev:Et annet alternativ til salt er frostvæske. Det er også lurt å få lagt i nye slanger og ventiler hvis du skal fylle de med væske.

Det är inte att rekommendera vid punktering, det räcker med slick för ett djur så dör det en plågsam död, det är salt som gäller och inget annat

Etylenglykol är som du säger giftig. I detta fallet borde det vara lämpligare med propylenglykol om man verkligen inte vill ha saltlösning. Propylenglykolen är inte giftig utan bara berusande, dessutom bryts den ned snabbare om den kommer ut i mark.

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

Ferguson system  
#405164 Det var dumt, det var ikke meninga at det skulle tolkes som vanlig glykol. Jeg burde kanskje ha spesifisert propylenglykol blandet med 50-70% vann.

Användarvisningsbild

Re: Fylla däck på skogsvagnen

Mossebo  
#408059 Hur blir resultatet när ni fyller i vätska? Gör det stor skillnad eller ej?
Jag har en Kesla 9HD och sedan en 203T kran på den. Har byggt kranfot m.m själv så saknar stödben.
Självklart är det ju vältesjukt. Men frågan är om jag blir nöjd med enbart vätska i hjulen eller om jag skall bygga på riktiga stödben redan ifrån början?
I nuläget klarar jag hålla gripen rakt ut med fullt utskjut ute. Utan att välta. (ca 6,7m) Men jag kan inte lyfta nått i detta läget.
Självklart funkar det ju att vrida över ramstyrning m.m För att få på de första stockarna.
Men hur blir skillnaden med vätska i?
Gör det stor skillnad? Vad extra vikten gör är inte svårt att räkna ut. Men rent praktiskt??
Svårt att svara på men ge mig gärna en åsikt :-)

Användarvisningsbild

Re: Fylla däck på skogsvagnen

halvproffs  
#408070 Finns en tråd på forumet om vätskefyllda hjul på en Vreten 1000 som dom även gjort trippelram på. Hittar dock ej tråden. Är dålig på att hitta.

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

husqvarna_med_sthil  
#408132 Om detta skulle ge resultat vore det väldigt intressant. Ofta när man ska av från vägen är man ju tom att köra fram till virket i terrängen, det gäller att hålla tungan rätt i mun att balansera sig fram. Borde det inte fungera med hjulvikter likväl ? Kanske inte ger lika mycket vikt ?

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

Hema  
#408151 Skulle man kunna anta att man får i mellan 100-150L per hjul om vi snackar 500 och större? Det skulle isf bli en motvikt på 400-600kg. Jag räknar 2x100kg x2m bred vagn = 400Kg Fast iom att kranen sitter centrerat så är det inte hela sanningen men åt det hållet. Men att köra en traktorvagn utan stödben kan nog vara lite vanskligt. Seriösa skotare låser midjan, så jag hade nog satsat på stödben.

Avatar Fallback

Re: Fylla däck på skogsvagnen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408155 Trelleborg har tabeller för vätskefyllning på hemsidan. Men tvekar på att det går i så mycket som 100 liter. Ett större bakdäck typ 540/65 -34 rymmer runt 300 liter och mängden minskar fort med mindre hjuldimension.

Användarvisningsbild

Re: Fylla däck på skogsvagnen

Mossebo  
#408209 100kg per hjul skall det nog landa på ungefär.
Lutar nog åt att man får spänna fast en stock eller nått på utsidan utav stakarna å se rent praktiskt hur stor skillnad det gör :-)
Fördel med vätska i hjulen borde även vara mer stabilitet när man använder ramstyrningen utan lass...
Men samtidigt är det en del pengar för lite förtjänst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).