lör 27 aug 2016, 21:37#404999
jörgent skrev:I mopedåldern på slutet av 60-talet var det eviga problem med moppen, tändstift kolade igen, avgasporten sotade igen mm - iofs inget problem då jag tyckte att det var kul att meka
Numer är det ju en hel annan kvalitet på både bensin och olja, - och jag kan inte minnas när ett tändstift på barnens mopeder sotade igen och inte plockar jag ut tändstiftet på sågar/röjsågar i onödan o när jag plockar ut dom är det för att de har blivit sletna och elektrodavståndet är för stort, rena o fina är de!!!
Jag har en gång i tiden testat aspen men tycker att det lukter så in i norden vedervärdigt och jag förstår inte vitsen med det , minns än hur illa jag mådde på kvällen efter en heldag i skogen..
Några säger att aspen är bättre för motorer - men jag har inge problem med mina...
Några hävdar att aspen är bättre för miljön, - men mängden bensin som går genom sågen är liten i förhållande till den volym som går genom fyrhjulingen - 3-4 l/mil vid tungt jobb...
Så jag kommer även i fortsättningen att ftanka med egenblandad handelsbensin ändå till den dagen kommer där någon - mot förmodan - i ett experiment (där han inte vet vilket bränsle han kör på) kan visa att aspen är överlägset.
Min tro är att aspen har varit jävligt duktiga på att marknadsföra sig och skapa en "hälsoimage" ...
Så är det inte.
Halten av bensen i blodet är mätbar efter en dag i skogen med mackbensin!
Sedan kan man undra varför bensen i blodet skulle vara ett problem, men jag gav upp min motsträvighet efter att ha läst på om cancerogena ämnen.
Sedan får inte alla som utsätter sig för cancerogener problem, man förhöjer bara risken.
Någon tank emellanåt kör jag på mackbensin så jag är ingen renlärig alkylatbrukare. Dock tycker jag att alkylaten är betydligt trevligare vad gäller doft, speciellt i en röjsåg där man har avgassystemet bakom skallen.
Min uppfattning är att sågen går något sämre på alkylaten, men det får jag acceptera och fila bättre i stället!