Skogshistoria

Åldersbestämning av trä

31 inlägg 52138 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

DenimDude  
#404769
Vardon skrev:Var i dalarna?


Mellersta, bygder som varit hårt brukade i många sekel... Därav min misstänksamhet till att en sån kapital tall som ändå står hyfsat nära byn och på marker som är lättåtkomliga skulle ha klarat sig från att huggas ned... Den borde rimligen ha fallit redan innan man började bruka skogarna häromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Skogsforskare  
#404782 Kol14 fungerar bara om trädet är väldigt gammalt, dvs om det legat i vattnet uppåt 1000 år. Men om det är en helt vanlig sjö så är det tveksamt om ett träd klarar sig så länge utan att det börjar brytas ner av mikroorganismer i sjön.
Dendrokronologi kan fungera, säger en del, medan andra kallar det humbug. Rent generellt gäller att det är en säkrare metod nära trädgränsen på våra breddgrader än mitt i skogslandet. Det är alldeles för mycket som påverkar årsringsbredd på enskilda träd.

Ett första steg vore hur som helst att borra eller rent av kapa för att ta en trissa, för att artbestämma och få en bild av vad det är för sorts träd.

Nej, SLU ålderbestämmer inte träd vad jag vet, men jag har för mig att det finns ett forskargäng på Stockholms universitet som håller med dendrokronologi.

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Håkan A  
#404822 Mer om dendrokronologi finns att hitta här: http://www.geol.lu.se/dendro/

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404868 Kanske kan höra med länsmuseet, de borde veta vart du skall vända dig. Det finns kompletta serier av årsringar av Ek och Tall åtminstone 1000 år tillbaks men det kan vara lite knepigt för landet är långt och växtbetingelserna har varierat.

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Göt  
#404871 Dalarnas museum har ju arkeologer kanske de kan hjälpa till

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Ängagärdet  
#404894 Liten fundering, det är ok att asa upp en såndär som legat i kanske 1000år, men jag får inte flytta på ett sketet stenröse som finns 1000-tals av på bara minlilla skogsplätt... Heja Sverige!

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik  
#414239 Hej, skogsmuseet i Lycksele ska nu försöka åldersbestämma ett träd som grävts fram och kan vara 9500 år.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6544006

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Brorsan  
#486070
DenimDude skrev:Kanske felplacerad, men borde höra till historia på ett sätt eller annat

Dök nyligen i en sjö i Dalarna efter sjunktimmer, och hittade bara några stammar längs sjölandet som tippat i genom åren. I övrigt var det tomt på botten - sånär som på en jättelik stam som låg mitt i sjön! Troligen en tall, ej fälld (inga såg- eller huggmärken). Denna best låg som sagt mitt i sjön, som inte har några strömmar, så den har troligen inte drivit dit.
Vi lyckades efter mycket slit och många förlängningar av vajern vinscha in den till land

Grovleken, platsen och skicket säger mig att den är ruskigt gammal. Sjön är dessutom en källsjö så det som ramlar i bevaras väl.

Min fundering är vart man vänder sig för att få ett prov analyserat? (Kol-14 eller liknande).
Kan betala för det om det krävs

Kom du fram till någon ålder- åldersbestämning?

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik Reuter  
#531980 Hej,
Hur gick det @denimdude, fick ni fram någon ålder?

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

DenimDude  
#532100 Hej,
Nej tyvärr har jag inte kommit mig för att få iväg en bit för åldersbestämning... Men ska nog ta tag i det nu när ni är så vänliga och påminner mig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

JensSkoog  
#532150 Någon har gjort bordskiva av trä som är 7000 år gamla :-o

https://www.nrk.no/buskerud/spisebord-a ... 1.14255099

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Johannes E  
#544543 Hej!
Låter spännande. Det finns många långa tallkronologier (en del 6-7000-år långa) som ditt prov eventuellt kan dateras mot. Jag har tillgång till både dendrokronologiskt dateringslabb och 14C-labb. Jag kan dock inte ge några uppgifter om priser etc. här utan det får vi ta utanför offentlig forum.

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik Reuter  
#544546 Vad kul med expertis i en tråd som vi diskuterat länge.
Skriv gärna igen om ni kommer fram till något! 👍

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

anersimyra  
#544588 Jag ska för övrigt se om jag har någon lämplig bit svartek liggande, Johannes.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Blivande snickare  
#567820 Hur gick det sen @DenimDude ?
Har du kapat i stammen?
Bilder? 🤓

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).