Skogshistoria

Åldersbestämning av trä

31 inlägg 52142 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åldersbestämning av trä

DenimDude  
#404743 Kanske felplacerad, men borde höra till historia på ett sätt eller annat

Dök nyligen i en sjö i Dalarna efter sjunktimmer, och hittade bara några stammar längs sjölandet som tippat i genom åren. I övrigt var det tomt på botten - sånär som på en jättelik stam som låg mitt i sjön! Troligen en tall, ej fälld (inga såg- eller huggmärken). Denna best låg som sagt mitt i sjön, som inte har några strömmar, så den har troligen inte drivit dit.
Vi lyckades efter mycket slit och många förlängningar av vajern vinscha in den till land

Grovleken, platsen och skicket säger mig att den är ruskigt gammal. Sjön är dessutom en källsjö så det som ramlar i bevaras väl.

Min fundering är vart man vänder sig för att få ett prov analyserat? (Kol-14 eller liknande).
Kan betala för det om det krävs



   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik Reuter  
#404745 Hej,
Det duger inte med ett vanligt tillväxtsborr då?
Om det gör det borde du kunna låna ett i din närhet om du inte har själv. Går du bet kan du kolla med Skogsstyrelsen eller något virkesköpande bolag lokalt.
I och för sig lite känsliga grejer som innehavaren brukar vara lite rädd om.

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik Reuter  
#404746 Bild på tillväxtborr, scrolla ner lite: Ståndortsindex

Ex på tillverkare med mer info: http://www.haglofcg.com/index.php/se/pr ... t-borers-2

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

DenimDude  
#404747 Det har jag två stycken själv, men det jag var intresserad av var hur länge den legat på botten. Misstänker att den inte ramlat i under de senaste århundradena nämligen... Med en tillväxtborr kan man bara se hur gammal den var när den föll omkull.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Vardon  
#404749
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det duger inte med ett vanligt tillväxtsborr då?
Om det gör det borde du kunna låna ett i din närhet om du inte har själv. Går du bet kan du kolla med Skogsstyrelsen eller något virkesköpande bolag lokalt.
I och för sig lite känsliga grejer som innehavaren brukar vara lite rädd om.


Jag tolkar det som att det inte är stockens ålder (alltså årsringar) utan mer hur många år den har legat i vattnet. Alltså vilket år i kalendern den kan tänkas vara en ungtall

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik Reuter  
#404752 Ah, felläst av mig - sorry!
Då vet inte jag, men det känns som att Kol 14 inte direkt är gratis?
Kanske @skogsforskare vet mer, gör SLU detta?

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Blivande snickare  
#404753 Bild på besten skulle va kul! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Vardon  
#404755 Ja bild vore trevligt jag får inte riktigt ihop det. Du säger stock men inga såg eller hugg märken. Borde det inte vara mer ett träd eller har resten ruttnat bort? Då borde man ju kunna göra en gissning genom att lägga ner den i vattnet och se hur mycket den minskar på ett par år :) Lite långsam metod men kanske billigare...

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Ferguson system  
#404756 Det er mulig å finne ut både hvor gammelt treet ble, men også ca. årstall som treet er i fra ved å se på årringene. Årringene kan si en hel del om både sykdommer og vekstsesonger. ut ifra det kan man bestemme ca. når i historien treet er fra.

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

DenimDude  
#404760 Dök efter sjunktimmer, men hittade en hel stam.
Detta är mittensektionen av stammen, då vinschen inte orkade dra upp den längre än så! Den blev tydligen ganska tung när den kom upp ur vattnet :lol: Rotänden är som ni förstår aningens grövre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Fredrik Reuter  
#404761 Det kan inte vara en asp?

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

DenimDude  
#404762 Högg lite i den med en yxa, och det är tydliga årsringar och kärnved, så nog är det en tall...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

Vardon  
#404765 Var i dalarna?

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämning av trä

Tosca  
#404766 Det finns ju årsringsserier för åldersbestämning, dem borde du ju kunna få hjälp av?

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämning av trä

halvproffs  
#404768 Dendrokronologi. Sök på det ordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).