SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Video)

13 inlägg 15229 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#404584


Skogsforum gjorde ett besök i gallringsskogen för att titta lite närmare på Sampos nya beståndsgående gallringsskördare HR 46 X-Power. Sampo är en av utställarna på Gallringsdagarna och där kommer den nya skördaren att visas upp. Kanske även Sampos skotare.

Vi hamnade i skogarna runt Fellingsbro nordost om Örebro där Janne Pettersson med företaget Jannes Skogsentreprenad i Nora körde förstagallring med sin nya Samposkördare, på en gammal mossodling. Den smala skördaren hugger först upp stickvägen där skotaren ska köra. Stickvägen anpassas efter skotarens bredd. Därefter går skördaren in på ett stråk (sekundärväg eller ”smygväg”) som löper parallellt med stickvägen, ungefär en kranlängd in från virkeszonen. Där slingrar den sig fram på en så smal väg som möjligt och gallrar i beståndet mellan skotarens stickvägar. Virket matas ut mot stickvägen så att skotaren kan nå det därifrån. Med den här typen av beståndsgående skördare går det att köra en eller två mellanzonsstråk mellan stickvägarna. Janne kör mestadels ett stråk och får då 22-24 meters avstånd mellan stickvägarna mätt från vägkant till vägkant.

På just det här objektet blev det lite missvisande då stickvägarna lades i direkt anslutning till de gamla tegdikena. Markägaren ska rensa dikena som därför höggs upp vilket gjorde att det blev rejäla gator till stickvägar mot vad som egentligen hade krävts. Nog om detta och åter till maskinen:

Den nya Samposkördaren levererades i juni (den var först med på KWF-mässan i Tyskland) och när Janne tittar i skördardatorn så har det hittills huggits drygt 2 200 m3fub med den nya maskinen. Det här är Jannes tredje Samposkördare så han kan direkt jämföra hur maskinen har utvecklats i det nya HR46 X-powerutförandet. Utöver att maskinen har mera kraft är aggregatet den största skillnaden säger Janne.
-Det nya Kesla 18-aggregatet är avsevärt bättre än det Kesla 16 som satt på förra maskinen, säger Janne. Den undre kvistkniven var efterlängtad! Han har även haft ett Logmax 928 på en tidigare maskin men K18 beskriver han som ett helprofessionellt aggregat med hög prestanda.

Jannes Skogsentreprenad kör på helårsuppdrag åt Holmen, ca 13 000 m3fub per år, och han jobbar tillsammans med en annan entreprenör som skotar ut virket (med en JD 810). Eftersom skotarentreprenören planerar att lägga av funderar Janne på att även skaffa en skotare. Eventuellt en Samposkotare.
-Sampo-maskinerna har varit väldigt tillförlitliga och driftsäkra. Om skotaren är lika bra kan det vara ett intressant alternativ då den har en passande storlek, resonerar Janne.

Genomsnittlig medelstam är 0,08 över året och det är även medelstammen i den gallring vi besökte. Arbetet började dagen innan och på de 11 timmar skördaren har gått på mossodlingen har den avverkat 73 m3fub, 6,6 m3fub/timme. Bränsleförbrukningen har så här långt legat kring 8-9 liter per timme vilket ger en dryg liter per kubikmeter vid den här medelstammen.

Numera kör Janne överlappande tvåskift med sin anställde förare Pontus Lönnström. Han tycker att det fungerar bra.
-Först testade vi tvåskift som inte överlappade men vi tycker att det fungerar bättre så här. Det ger tid för både planering och underhåll och det ger mer omväxling och högre produktivitet den tid vi sitter i maskinen säger Janne.

Lite maskinfakta om Sampo HR46 X-Power (enligt sampo-rosenlew.fi):

Vikt: 8000-9500 kg beroende på aggregat och utrustning
Längd: 4 900 mm
Bredd: 2100-2400 mm beroende på hjul/däck
Frigång: 670 mm

Motor: Agco Power 44 CTA, 84 Kw
Hydraulik (pump): Rexroth A10V0 135 cc, 297 l/min, 230 bar

Kran: Kesla 671 H
Räckvidd: 7,1 meter
Lyftmoment, brutto: 55 kNm

Aggregat: Kesla 18 RH II (går även att få med Keto eller Nisulaaggregat)
Max kvistdiameter: 320 mm
Dator: Motomit


Här nedan kommer lite bilder från besöket:


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:11, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

bgl  
#404596 Jag är knappt vaken än men Janne heter väl Pettersson?

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

Torbjörn Johnsen  
#404599 Gomorron och tack @bgl! Nu är efternamnet uppdaterat och korrekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

hakans  
#404603 ser ut som en mycket bra maskin :)

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

Torbjörn Johnsen  
#404604 Finsk och bra :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

totte  
#404656
Torbjörn Johnsen skrev:Gomorron och tack @bgl! Nu är efternamnet uppdaterat och korrekt.


Och nu heter han Pettersson i bilden också :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

FMJ  
#404672 Nu kommer den smarta huvudet frän Ketonen, ny trekniva 51 LD3. Väl lämpad för Sampo...i FinnMetko 2016 är det första tid tillgänglig.

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

Ratelle  
#404724 takspån takspån

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

bgl  
#404729 Janne Petterssons kollega och nästan granne Spjuths entreprenad har varit hos oss med sin nya Sampo och kört en förstagallring på planterad åkermark. Visar några bilder från gårdens gamla potatisland som planterades för drygt 30 år sen. Jag skotar på egen hand.
1472193317_20160824_104054.jpg
[attachment=1]1472193295_20160824_103953.jpg

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

Fredrik Reuter  
#404731 Snyggt bgl!
Kör du med en Rottne F9?

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

dunderbacken  
#421976 tekniska informationen är från en HR46 maskinen som Janne har är en HR46x.
Dvs motor : agco Power 49AVF 124kw
Pump : 140cc

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

slatteryd  
#563656 Råkade halka in här efter några år, tror mig veta att Janne bytt ut sin HR46x mot en RottneH8. Hade varit intressant att veta varför ?

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare Sampo HR 46 med Kesla 18 RH (Vid

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563785
slatteryd skrev:Råkade halka in här efter några år, tror mig veta att Janne bytt ut sin HR46x mot en RottneH8. Hade varit intressant att veta varför ?


Klas Kjellman från grannkommun var och gallrade hos mig med Sampo i höstas, de pratade om att en H8 var på väg ut som demo.
Jag tyckte iaf att Sampon inte verkade helt idealisk på brant mark, där borde väl H8 funka bättre?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).