Uppvärmning

Mitt pannrumbygge.

48 inlägg 17687 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#404496 Jag är ju van förugnen, å då vare typ 50 grader i pannrummet. Men varmare än 25 i pannrummet är lite onödigt. Bra dock när man ska tork stövlen :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt pannrumbygge.

Göt  
#404525 Jag köpte färdig rörisolering och det var fascinerande och se vilken skillnad det gjorde på hur länge värmen räckte och hur mycket mindre ved det gick åt. Jag har en hel del oisolerat än. returledningarna från elementen fungerar som element. funderar dock på att fortsätta att isolera.

Avatar Fallback

Re: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#404529 Jo jag har tittat lite på något som heter armaflex, förlimmad rörisolering. Sen får man väl klä rören med grå plastplåt.
Jag har dock tänkt att vänta med detta så jag ser att allt fungerar som det ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt pannrumbygge.

rokon  
#404618 Viktigt med pannrummet är att logistiken för veden fungerar. Mitt pannrum ligger i källaren och med en utbyggnad med luckor där flera kubik med meterved kan tömmas ned.

Avatar Fallback

Re: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#404623 Jag har nu proveldat å laddningen av tankarna fungerar men jag har problem med att få över värmen från från 750l tankarna till 500l tekniktanken brevid. Jag har en insticksshunt modell esbe tm20. Det är en 4vägs shunt där returen går ner i tanken. Jag tänkte att i och med att kallt vatten går ner i botten på första tanken skulle hett vatten pressas över. Men detta verkar inte funka. Visst borde en rimlig lösning vara att sätta ett t-rör på radiatorreturen å dra till sista tanken? Då får jag visserligen 2 returställen men det borde inte spela någon roll. Den returen blir ju bara cirkulation på när shunten kallar på värme. Någon som har någon liknande shuntlösning eller andra idéer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt pannrumbygge.

Hema  
#404634
rokon skrev:Viktigt med pannrummet är att logistiken för veden fungerar. Mitt pannrum ligger i källaren och med en utbyggnad med luckor där flera kubik med meterved kan tömmas ned.

Låter vettigt, men hur är luckorna? Är de så stora att du kan köra fram med traktor/hjullastare och tömma skopan på ved?

Användarvisningsbild

Re: Mitt pannrumbygge.

Göt  
#404643
Olov Jonsson skrev:Jag har nu proveldat å laddningen av tankarna fungerar men jag har problem med att få över värmen från från 750l tankarna till 500l tekniktanken brevid. Jag har en insticksshunt modell esbe tm20. Det är en 4vägs shunt där returen går ner i tanken. Jag tänkte att i och med att kallt vatten går ner i botten på första tanken skulle hett vatten pressas över. Men detta verkar inte funka. Visst borde en rimlig lösning vara att sätta ett t-rör på radiatorreturen å dra till sista tanken? Då får jag visserligen 2 returställen men det borde inte spela någon roll. Den returen blir ju bara cirkulation på när shunten kallar på värme. Någon som har någon liknande shuntlösning eller andra idéer?


Jag har bara 2st 750 liters tankar men jag har tekniktanken först med värmeslinga elpatron och shunt. vad jag förstår så har du 2 x 750 liter + 1x500 l tank och det tar en bra stund att elda upp dom mot skillnad på en 500 liters tank egentligen börjar inte pannan att ladda tankarna förrän du har 70-80 grader på termometrarna både uppe och nere på tankarna och det tar en stund speciellt om tankarna är kalla

Avatar Fallback

Re: Sv: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#404645 Problemet är inte vid laddning, det funkar bra! Problemet är vid urladdning då jag inte får någon retur i botten på den bortre tanken å värmen förblir kvar i dom tankarna.
Senast redigerad av Olov Jonsson tor 25 aug 2016, 17:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#404647

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt pannrumbygge.

Göt  
#404650 men du har shunten i tekniktanken och där går radiatorreturen väl också in för så är det kopplat hos mig fast tvärt om då jag har tekniktanken först.

Avatar Fallback

Re: Mitt pannrumbygge.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404658 Jag har en 50kw pannan med 2st 750 och 3st 500 liters tankar, dom drogs samman med 1 1/2" rör i toppen o botten och ca 30% från toppen, 3vägsshunten ligger inlagd på mitten röret och släpper returen från elementen i bottenröret.
Värmen fördelar sig bra mellan tankarna vid eldning med fördröjning till sista tanken och uttaget av värme fördelar sig jämnt från alla tankarna.
Rörkrökarn ansåg att de ska vara grova rör mellan tankarna så att värmen kan utjämna sig lättare mellan tankarna

Avatar Fallback

Re: Sv: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#404661
Göt skrev:men du har shunten i tekniktanken och där går radiatorreturen väl också in för så är det kopplat hos mig fast tvärt om då jag har tekniktanken först.

Jag har oxå till tekniktanken först. Men shunten är en instiksshunt där röret går ner till mitten inuti tanken. Så cirkulationen verkar bara ske i den tanken. Om man tittar på andra vedanläggningar så har dom oftast kopplat radiatorreturen i botten på tankarna. Om man har seriekopplade tankar ska returen in i botten på sista tanken. Skillnaden blir för mig att jag får två returrör. Ett som går från shunten ner i tanken och ett som går till botten av sista tanken. Jag tänkte även sätta en injusteringsventil på röret innan shunten så jag kan tvinga vattnet genom den andra returen som går till botten sista tanken. Frågan är bara om detta kommer lösa problemet..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt pannrumbygge.

rokon  
#405978
Hema skrev:
rokon skrev:Viktigt med pannrummet är att logistiken för veden fungerar. Mitt pannrum ligger i källaren och med en utbyggnad med luckor där flera kubik med meterved kan tömmas ned.

Låter vettigt, men hur är luckorna? Är de så stora att du kan köra fram med traktor/hjullastare och tömma skopan på ved?

Passar till 1,5 meters bredd på skopan vedutrymmet vid nedkastet är ca 9m3 men fylls ej helt.

Avatar Fallback

Re: Sv: Mitt pannrumbygge.

Olov Jonsson  
#406505 Golvet målat.
1473262350840.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt pannrumbygge.

Göt  
#406506 fick du värmen att fungera. Kan vara en luftblåsa någonstans som gör att det blir stopp.

Ser ut att bli ett snyggt pannrum

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).