Gallring

Bra / Dålig Gallring?

30 inlägg 11237 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra / Dålig Gallring?

Brytjärn  
#404347 För en tid sedan var jag ute på svamp jakt och sprang i en något märklig gallring (ej min skog).
Så jag tog några bilder och tänkte se vad panelen gör för bedömning utifrån dessa bilder.

I genomsnitt är det 4m mellan träden och ljuset man kan se i bakgrunden är från en elgata så min bedömning är att allt kommer ligga efter vinterns oväder...

Finns det någon regel för hur stora markskadorna får vara i en gallring, jag menar de jag ser som en skada är enligt någon annan ingen skada alls.
Men finns det något värde eller en refferens som definerar markskada i skogen?
Har skogsbolagen olika definitioner på markskada?
1471940443_img_2581.jpg

1471940388_img_2580.jpg




   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Fredrik Reuter  
#404349 Hej,
Markskador är ett litet luddigt begrepp. Tar man konkret intill vägar gjorda av skogsmaskiner finns oftast egna policys och riktlinjer inom olika skogsbolag. Södra har (tror jag) kvar sin markskoningsgaranti som säger att de bekostar reparation om basväg fått djupare spår än 25 cm på sträcka om minst 50m. 1m djupa spår i sänka på 10m torde då ex inte beröras av denna garanti.

Holmen tror jag definierar körskada (generella) som minst 30 cm djupa i en ihållande längd om minst 10 m.

Sedan har de flesta skogsbolag tillsammans med Skogforsk skrivit under på en mer allmän policy mot körskador, men det tar inte upp ex spårdjup och längd utan stipulerar mer allmänt och vart och vilken skog/mark som är extra känslig för körskador.

http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... korskador/

Bilderna ovan är tyvärr ingen ovanlig syn i gallringsskogen idag. Det finns policys och riktlinjer men jag skulle vilja framhäva att mycket styrs i kontraktet mellan skogsägaren och köparen. Det är viktigt att skogsägare lyfter fram vilka krav man har på ex körskador och även gallringsuttag. Har man inte gjort det så är det svårt att klaga i efterhand.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

jannee  
#404353 Är väl ett typiskt skräckexempel på hur det INTE ska bli eller få se ut.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

isteskog  
#404365 Gallringen i sig är väl Ok, tall och björk kräver rejält med utrymme för att svara på en gallring. Svårt att se, men det kanske är gallrat till en kommande skärm?
Körskadorna är inte acceptabla tycker jag ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

saekb  
#404369 Speciellt i de blöta partierna kommer nog mycket att blåsa ned. Försök köra på fast mark och gallra mer försiktigt i de blöta partierna. Dåligt med grenar nertill på stammarna tror jag indikerar dåliga rotsystem.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

jannee  
#404370 625 stammar kavar/ha när skogen inte är grövre, är det normalt i Norrland :?:

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

isteskog  
#404372 Det är svårt att ställa diagnos på ett foto ..... :wink:
Timmerställning av tall häruppe (Södra Norrland, Jannee!) innebär ca 5m mellan stammarna.
Och som sagt, det är svårt att bilda sig en uppfattning när man inte vet mer än en bild! :wink:

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413973 Själva gallringen ser fin ut men markskadorna är inte acceptabla. Kanske ser det värre ut än det är när det är vatten i spåren.

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

paan14  
#413984 Nygallrade bestånd ser ju alltid värre ut än de kan vara. Vänta 3 år så ser det nog bättre ut. Svårt att veta vad markägaren har för plan för beståndet. Det kanske inte borde ha gallrats alls, men en del behöver pengar o då gallrar de medvetet hårt. Körskadorna ser inte så farliga ut. Jag hade dock inte gallrat ett sådant blött bestånd, mer än att det fanns tjäle i marken. Att vara skogsägare är ändå att bedriva näringsverksamhet inte bara skogsvård. Förhoppningsvis gör alla så gott man kan med de medel man har.

Om det blåser ner mycket eller inte beror nog mycket på hur beståndet såg ut innan gallringen. Det ser dock oroväckande blött ut, efter denna torra sommar.

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Älgfoderodlare  
#659665 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

machonisti  
#659679 Personligen blir jag alltid upprörd av vrak. Har ändå konstant vrak. Men en procent på 40???
Är det flera sammanträffande tillfälligheter eller???
Tänk att få ett dylikt mätbesked!

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

alias  
#659713
Älgfoderodlare skrev:Efter att jag letat runt lite bland trådarna i kat. "Gallring", utan att hitta någon lämplig. Så föll ändå valet på denna ( om än lite OT i tråden) just via frågeställningen: " Bra / Dålig Gallring ?" Historien kan nog tangera flera olika ämnen, med frågetecken riktade på vart i uppdraget det blev fel o varför !
En nära vän till mig kör timmerbil o hade i uppgift att hämta o lev. gallringsvirke till ett sågverk. Då han inte har någon erfarenhet / utb. i skogsbruk o allt med det, utan är bara kör dessa uppdrag så får väl man anta att det rörde sig om första gallringsvirke. Han tyckte ju själv att det såg klent ut det han lastade på plats men skulle enligt uppgift vara klensågvirke för lev. Men väl framme vid inmätningen fick han en överraskning. Avlastning o omlastning o 40 % fick han med sig i retur som vrak ! ? Frågan blir ju då lite undrande ang. skogsägarens eko. utfall av detta. Om 40 % av en fullastad bil går från sågvirke till vrak, hur det påverkar gallringsnettot ? Frågan " Bra / Dålig Gallring " bör ju riktas till entrepenören. Var han för "lojal" till markägaren o tog i lite i " underkant " för att söka ökat nettot ? Var man helt opartisk vid inmätningen ? Kompisen ( bilföraren ) vart ju själv lite undrande över hur det kunde bli så här. Sägas ska dock att ingen av oss har ju någon erfarenhet av vare sig skördar arb. eller inmätning så historien är bara återberättad som han beskrev den som förare. Men jag skulle nog inte vilja vara den markägare som blev drabbad, men av VAD o VARFÖR ?


Tycker att det hela låter mycket märkligt. Har aldrig hört talas om att någon åkare fått ta med sig vraket från industrin, däremot att ett virkesparti kan mätningsvägras om det bedömts vara för mycket vrak i partiet vid mottagningskontroll.

Han hade inte försökte bli av med både klentimmer och massaved på sågen? 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659774 Låter faktiskt som om föraren klantat sig riktigt och ryckt med både timmer och massaved. På sågen försöker de hjälpa skogsägaren genom att beordra föraren att köra tillbaka massaveden. Det går inte att ha folk med noll koll på skogsbruk i en virkesbil.

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Älgfoderodlare  
#659778 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659779 Ska det vara jättenoga så ska sortimentskoden stå på vältlappen. Men oftast bryr man sig inte för man tycker att en virkesåkare ska väl se skillnad på timmer och massaved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).