Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 90 Vedprocessor

14 inlägg 15054 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek 90 Vedprocessor

Rasken  
#345892 Hej!

Funderar på en liten stegmatare att montera i trepunktsfäste på traktorn. Den skall fungera till första gallrings skog och röjnings objekt för ved huggning.

Har tittat på Vimek 90, men funderar, om den kanske är lite väl liten.

Är det någon som har en liknande, eller har erfareneheter av denna vill jag gärna höra mer om denna.
Någon som vet om den går att använda som stegmatare att producera 3 meter längder?

Kanske det är någon som vill sälja en?

Rasken



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Vimekaren  
#345911 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Rasken  
#345915 Har du kört denna något?

Hur tycker du att de är rent allmänt?

Funktionen, kvistningen, tillförlitlig ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Rasken  
#346023 Finns det ingen som har någon erfarenhet av Vimek 90 ?

Är de så ovanliga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Vimekaren  
#346243 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Rasken  
#346419 Verkar inte vara så vanliga då. Är det ingen som har uppgifter på denna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

rocpeer  
#404333 Har en Vimek 90 som fungerar alldeles utmärkt

Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

svenssons  
#404341 Jag har två. Men ingen av dem fungerar. Brorsan min har tänkt bygga en dator på en av dem och testa så vi slipper reläena. Tiden har bara inte räckt till ännu... De verkar ha gjort två generationer. En som bara kan klippa kortare ved och en lite nyare som går att vrida 90 grader så det går att kvista långved (på tvären mot traktorns trepunktslyft)

Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

ord bind  
#404511 Min svåger har en som vi funderar på att konvertera till plc och eget hydrualsystem med
pump,växellåda+tank. ev även eget el system för att köra med 24v industri standard plc.
Traktorn har likströmsgenerator=dålig laddning på låga varv,och tanken med eget hydsyst
var lägre varv på motorn(hög tomgång ungefär)tänkte vi.

Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Hema  
#404548
ord bind skrev:Min svåger har en som vi funderar på att konvertera till plc och eget hydrualsystem med
pump,växellåda+tank. ev även eget el system för att köra med 24v industri standard plc.
Traktorn har likströmsgenerator=dålig laddning på låga varv,och tanken med eget hydsyst
var lägre varv på motorn(hög tomgång ungefär)tänkte vi.

Det är väl inget att fundera på? Tryck på knappen Starta ny tråd och börja ert projekt och flera av oss kommer följa med stort intresse. :) Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

ulfgustav  
#404564 Jag köper gärna en sådan om den är i någorlunda brukbart skick

Användarvisningsbild

Re: Vimek 90 Vedprocessor

Fredrik Reuter  
#467732 Lägger in videon på Vimek 90 även här.


Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

rocpeer  
#702886
svenssons skrev:Jag har två. Men ingen av dem fungerar. Brorsan min har tänkt bygga en dator på en av dem och testa så vi slipper reläena. Tiden har bara inte räckt till ännu... De verkar ha gjort två generationer. En som bara kan klippa kortare ved och en lite nyare som går att vrida 90 grader så det går att kvista långved (på tvären mot traktorns trepunktslyft)

Om ni har en kontakt till vimek och sälja vore jag överlycklig

Avatar Fallback

Re: Vimek 90 Vedprocessor

rocpeer  
#702887
Hema skrev:
ord bind skrev:Min svåger har en som vi funderar på att konvertera till plc och eget hydrualsystem med
pump,växellåda+tank. ev även eget el system för att köra med 24v industri standard plc.
Traktorn har likströmsgenerator=dålig laddning på låga varv,och tanken med eget hydsyst
var lägre varv på motorn(hög tomgång ungefär)tänkte vi.

Det är väl inget att fundera på? Tryck på knappen Starta ny tråd och börja ert projekt och flera av oss kommer följa med stort intresse. :) Lycka till!

Om ni har en kontakt till vimek och sälja vore jag överlycklig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).