Motorsåg och handhållet

Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

60 inlägg 49787 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Fredrik Reuter  
#404233 Att slipa en motorsågskedja är inte det lättaste. Dessutom finns det nästan lika många sätt att slipa på som det finns skogshuggare. Vi pratar oftast filtillverkare, diametrar på rundfilar, stigning, mall eller inte osv men ibland också mer udda filning som ex Atop racing cut 3/8 square ground..

Sedan finns lite mer udda och brutalare metoder som Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin! men det tror jag är metoder vi flesta förpassat till papperskorgen.

Nu kommer ytterligare en metod - Torbjörns metod.
Han visade denna för mig när vi tog motorsågskörkort och vi tyckte nog båda att metoden

borde förevigas i en egen tråd och film.

Så, här har ni filmen. Vad tror ni om detta, är det bara för Torbjörn? Om inte, när kan denna metod passa bäst?





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404240 Äventyras inte tändernas härdning av denna metod? Det borde ju i alla fall bli en hel del friktionsvärme med denna metod, jämfört med en traditionell handslipning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Fredrik Reuter  
#404241 Hej,
Nej, då får man skava nåt evinnerligt, tror inte det är tillräcklig hastighet i en skruvdragare. Men Torbjörn ansluter nog snart och kan berätta mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404242 Visserligen blir det ju 5-10 gånger högre varvhastighet med en Dremel än med en borrskruvdragare, men tandeggen ska ju vara väldigt tunn och då blir det ju inte mycket material att fördela friktionsvärme på, anser jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

totte  
#404260 Det blir inte mycket högre hastighet än vid handfilning. Säg 800 rpm = ca 13 rps x 15 mm (ca omkrets på fil) = 195 mm/s.

Ungefär som ett normalt fildrag alltså. Knappast nån risk för överhettning.

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404261 De flesta borrskruvdragare brukar väl rotera klart snabbare än 800 varv/minut. Säg 1500 varv/minut på låg växel och ca 3000 varv/minut på hög växel är väl mer realistiskt, eller?

Dock bra med räkneexempel!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

tallen100  
#404263 Du har väl steglös hastighet på en modern skruvdragare..
Skall mycket till om det ska bli för varmt.

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404267 Så kan man ju inte göra, så har vi aldrig gjort. [emoji41]

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

johan eriksson  
#404269 Samma problem kvarstår oavsett metod, vet du inte hur det ska se ut när det är färdigt och vasst så kan du aldrig få det bra. Sen är inte en vanlig kedjefils tänder för att skära med rotation, jämför med hur en roterande fil till J21an ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

johan eriksson  
#404270 En bild säger mer än tusen ord.

1471885093_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404275 Det är väl bara göra en film där vi får se Torbjörn kapa en trissa med vanlig filning respektive skruvdragarfilning. För trovärdighetens skull får väl Fredrik eller någon stå för någon förslöande åtgärd mellan varianterna, typ såga i gräsmattan eller så.
Tycker det ser ut som något jag vill ska fungera i varje fall! :smile:

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

tallen100  
#404277
johan eriksson skrev: Sen är inte en vanlig kedjefils tänder för att skära med rotation,

Just precis, men dom flesta har väl en sticksåg :D

Ska prova iaf :smile: (med skruvdragare :mrgreen: )

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404282
Uvskogen skrev:Det är väl bara göra en film där vi får se Torbjörn kapa en trissa med vanlig filning respektive skruvdragarfilning. För trovärdighetens skull får väl Fredrik eller någon stå för någon förslöande åtgärd mellan varianterna, typ såga i gräsmattan eller så.
Tycker det ser ut som något jag vill ska fungera i varje fall! :smile:


Tycker jag låter intressant.
Som referens punkt kan man ha en ny opåverkad kedja. De är ju inte svåra o förbättra.

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Fredrik Reuter  
#404283
Uvskogen skrev:Det är väl bara göra en film där vi får se Torbjörn kapa en trissa med vanlig filning respektive skruvdragarfilning. För trovärdighetens skull får väl Fredrik eller någon stå för någon förslöande åtgärd mellan varianterna, typ såga i gräsmattan eller så.
Tycker det ser ut som något jag vill ska fungera i varje fall! :smile:


Jag tror vi kan ha en deal!
Vi kommer arbeta med motorsåg en del inför Gallringsdagarna, då kanske det funkar att få till något!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

axwell  
#404287 Niking tänker kanske på en värre skruvdragare än den vi ser i klippet.
Max rpm för den här 12 Volt maskinen är nog inte över 1500, jag har 18 V av samma fabrikat.
På nätanslutna är det vanligare med 3000 rpm.

Visst går det men förberedelserna är väl inte dom bästa i det här fallet.

Fokus måste ligga på att se vad man gör, skitsvårt med sågen "i knä´t".
Mera träning och bättre arbetsplats så kommer nog resultatet. :mrgreen:

Dremeln roterar 33000 rpm så det blir nog till att fortsätta med diamantstiften som håller så gott som rätt diameter tills dom är utslitna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).