Motorsåg och handhållet

Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

10 inlägg 17823 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

traktorz  
#390809 En gammal trotjänare, från 2000-talets början, som motormässigt fortfarande går mycket bra, behöver dock emellanåt litet översyn.

T.ex. klämman på riggröret, 4123-791-7400, som fästes i bärselens krok var rejält sliten. Litet pyssel med att förstärka denna, brände först hål på resterande material, lagades därefter med stål från två avklippta spikar - först på fel sida, så klämman inte kunde gå ihop. Men med lite smärgling och lägre ström inställd på MAG-svetsen, så blev resultatet användbart till slut, se bilden.

Märker att bränsleläckaget tilltagit sen förra säsongen, så jag kikade litet närmare på tänkbara orsaker. Hårda bränsleslangar är intet att undra över, så det kan vara hög tid för ett byte, samt genomföringen. Undrar dessutom om andras erfarenheter med läckande slangar och tankgenomföringar på FS200 och liknande mellanstora röjsågar, samt om slangbyten fixade problemen?

Kod: Markera allt4128 358 0800  Bränsleslang FS200
0000 930 2802  Bränsleslang metervara øi=2.2 Øy=5.4 L=1000 mm
               Bränsleslang primer øi=2.2 Øy=5.4 L=68 mm
4134 358 7600  Bränsleslang tank øi=2.2 Øy=5.4 L=225 mm
0000 989 0516  Genomföring för Øy=5.4 slangen
1125 084 8900  Gummibussningar till tankupphängning 4 st


1462654802_klammer.jpg


P.S.
FS200
Slagvolym: 36,3 cm3
Cylinderdiameter: 38 mm
Slaglängd: 32 mm
Effekt enligt ISO 8893: 1,6 kW (2,2 hk) vid 9000 v/min

Vikt (otankad, utan skärverktyg och skydd): 6.3 kg
Totallängd (utan skärverktyg): 1765 mm

Trimmerhuvuden
♦ STIHL AutoCut 25-2 (2.4 mm tråddiam.)

Skärverktyg av metall
♦ Slyklinga 250-3
♦ Sågklinga 200 (mejseltand)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

JensSkoog  
#390982 Bra jobb med kroken för en gammal trotjänare :-BD

Märkligt att slangen fortfarande holler efter så många år, men den är nog sprucken och dårlig, så jag skulle bytt strax. Alltid svårt med tät tankgenomförning, isär om man har fått jobba med att få bort den gamla och användt skruvmejsel eller annat.
Annars skulle jag kollat noga tanklock och packning där. Skulle väl mena att hälften av dom sågar och röjsågar jag skruvar på har läckage där om dom är mera än tio år gamla :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

traktorz  
#391127 Tanklocket är OK. Även när röjsågen hänger upprätt på vägg med full tank, så läcker det. Därför alldeles säker på att det är i genomföringarna, så förhoppnings skall slangbytet förbättra situationen. Jag ska kolla slangarna efter sprickor, men de verkar snarast vara hårda istället för spruckna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

traktorz  
#397387 Vår Stihl FS200 inhandlade vi för 3200 kr i juli 1999, så den är snart 17 år gammal.
Bytte nyligen ut bränsleslangarna samt blåste rent tanklodet (bränslefiltret), men sågen blev svår att få igång efter detta ingrepp. Kanske berodde det på att jag samtidigt öppnade förgasaren på bränslepumpsidan och inte såg till att det var rent runtomkring, när jag sedan skruvade tillbaka. (Varför följer jag inte den kända principen, kan man ju undra?? "-Don't fix it, if it ain't broken!")

Gjorde därför slag i saken och plockade nu bort förgasaren på röjsågen. Samtidigt kunde jag inspektera kolven på insug-sidan, vilken såg ut som ny. Tändstiftet, ett NGK BPMR7A, visade den mest perfekta färg, jag sett hos en tvåtaktare. Man kan ju därför fråga sig, om man över huvud taget behöver en såg med M-Tronic elektroniskt återkopplad förgasare, när denna förgasare ZAMA C1Q-S36E B50A, som endast har en justerskruv - den för tomgången, ändå har fungerat oklanderligt i hela sjutton år! Visserligen är inte motorn hos FS200 någon modern friskluftsmotor, men ändå är effektuttaget hos den relativt högt.

Nåväl, kröp till korset och plockade isär de två sidorna på membranförgasaren, dels pump-sidan, dels "the metering side". (Kommer inte på någon lämplig svensk benämning i skrivande stund, doserings-sidan kanske?). Bränslepumpsidans innanmäte ser ut som ny, förmodligen beroende på att vi huvudsakligen kört röjsågen med Aspen! Nångång på egenblandat, när vi inte haft alkylatblandning hemma. Fanns däremot något skräp i doseringskammaren, som jag blåste rent och skruvade tillbaka. Skruvade även ur tomgångsjusterskruven (vänstergäng), blåste rent och öppnade ca 3 varv om jag minns rätt.

Väl ihopskruvad, så startade FS200 sågen lätt, samt hade en stabil tomgång. Definitivt bättre än efter mitt förra mekande med sågen. Var då litet misslynt med dess uppträdande och började kika på ersättare. Stihls motsvarighet idag, försedd med friskluftsmotor som tyvärr blir litet tyngre, heter FS240C-E, medan Husqvarna faktiskt har en något lättare 535RXT liknande modell.

Nu är röjsågen redo för behövligt jobb i dessa växtgynnsamma tider, så på med den tvåskäriga slyklingan!

Ref:
http://www.skogsverktyg.se/Reservdelar- ... 4_631.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397395 Hör av dig om du ska sälja den. Behöver en FS 200 eller 240 till ett projekt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

JensSkoog  
#397398 Bra jobbat, @traktorz :-BD
Och ingen ska väl säga annat än att FS200 är hollbar kvalitet :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

totte  
#397446 Instämmer, bra jobbat! Troligast har du fått skräp i kanalerna och/eller munstyckena, behövs inte många korn förrän det blir fel,

Doseringsmembran/sida, som du sa, bör vara den korrekta svenska termen. När jag kollade på tyda.se så blev t ex "metering chamber" "doseringskammare".

Användarvisningsbild

Saw Blade Reducing rings (Ø 25.4mm - 20.0mm)

traktorz  
#404007 Jag har en röjsågklinga med diametern Ø225mm, vilken är för stor till vår röjsåg FS200, för stor även för FS240. Är klingan större än Ø200mm i ytterdiameter, så tar den nämligen i klingskyddet.

Vi har även en dedikerad röjsåg, Jonsered RS44, som tar större klingor, såsom den aktuella Ø225mm. Men Jonsered har en mindre håldiameter, Ø20mm! Därför behöver jag en reduceringsbricka från Ø25.4mm ner till Ø20.0mm, Var får jag lämpligtvis tag på en sådan? Jag vill alltså köra med en Stihl röjsågklinga på en Jonsered maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

johan eriksson  
#404012 Har för mig att det låg med i förpackningen på Oregons klingor. Kolla hos din handlare, dom borde ha någon liggande.

Användarvisningsbild

reduction-ring adapter for trimmers (Ø 25.4MM - 20.0MM)

traktorz  
#404065 Tack Johan!
Jag hade ju själv reduceringsringar, vilket jag hade glömt, både i plast och stål som passar precis. Olika adapterbrickor samt reduceringsringar följde nämligen med Oregons trimmerhuvud!

Ref:
Oregon Jet-Fit™ Trimmer Heads
https://www.oregonproducts.com/pro/products/oep/TrimmerHeads_JetFit.htm

1471725292_p8200770v1024.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).