Föryngring

Granplantering med röta

8 inlägg 4397 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granplantering med röta

JonnyiBullaren  
#403730 Jag har en mindre granplantering där rötan slagit till. Planteringen är ca 50 år och i stora luckor har det blivit röta och eller torrträd? Kan man plantera in något och i så fall vad? Planen med det är såklart att få lite försprång innan slutavverkning. Hur länge är det röta kvar i marken som hotar en nyplantering om jag skulle välja att avverka allt?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Granplantering med röta

jannee  
#403734 De kloka föreslår att man ska köra en generation löv om man har mycket röta, i alla fall blanda in mycket löv.
Troligtvis finns rötan kvar i åtminstone 20 år men f*n trot.
Är på gång med residenta plantor, men det kan ta flera år till innan dessa finns att köpa.
Många för att inta säga alla skogsägare planterar med nya plantor trots röta och hoppas......
Jag förslår att du ser tiden an ifall avgången fortsätter med röta och torrträd. Är avgången större än tillväxten finns bara ett alternativ - slutavverka. Därefter planterar du glest och satsar på blandskog.
I luckorna kan du plantera med stora barrotsplantor - men till vilken nytta?

Avatar Fallback

Re: Granplantering med röta

saekb  
#403735 Jag har planterat tall efter slutavverkning på G28. Tallbeståndet är nu 20 år. Jag tycker det ser hyfsat bra ut.

Avatar Fallback

Re: Granplantering med röta

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404683 Jag har fått lära mig att rötan finns kvar i marken i 40 år. Låter mycket, men eftersom det handlar om sporer är det inte omöjligt. Biodlingens gissel yngelröta, där har man hittat livaktiga sporer efter 120 år!

Avatar Fallback

Re: Granplantering med röta

Martin_G  
#407495 Som ovan sagt - växer rötan lika snabbt som totalvolymen ska det avverkas annars är det kapitalförstörning.
Hur snabbt växer det nu? är det över 10 m3sk per år kanske det kan stå kvar....

Om det ska ner tror jag man bör ändra något (läs: inte plantera gran igen). Rötan tror jag inte försvinner bara man avverkar.....Frågan är vad? Här finns inga enkla svar eller färdiga mallar, tyvärr. Byte av trädslag eller trädslagsfördelning tror jag, personligen, är rätt väg att gå. Vi är i en liknande situation och har bestämt oss för en satsning på naturlig föryngring med målet gran/tall (50/50) och björk varhelst det dyker upp. I detta sammanhang lär man få hålla lite koll på skogsvårdslagen och göra frekventa återväxtkontroller, ev. stödplantering. Hos oss verkar det vara goda förutsättningar för naturlig föryngring enligt egen erfarenhet från närliggande hyggen och stormfällen. Delvis grundas detta också på studier där de påvisat mindre rotröteangrepp på gran när de står i blandbestånd med tall i södra sverige (se exempelvis http://www.silvafennica.fi/article/519/related/519).

Detta är vad vi kom fram till, i stort baserat på lokala förhållanden... Det är helt säkert inte lika för alla, men kanske kan ge lite ideer. Vi kommer påbörja detta arbete inom de närmsta åren, så hur det blev vet vi ännu inte. Kanske faller det platt, kanske behövs 3 röjningar, kanske måste det stödplanteras... Det är mycket som kan gå fel, men att göra exakt likadant leder högst troligt fel. Ingen stor skillnad, kan tyckas, men värt en chansning tänker jag.

Avatar Fallback

Re: Granplantering med röta

bgl  
#407496 Vi slutavverkade för 5 år sen en åkerplantering från 1947( lika gammal som jag men hörde då inte till gården).
Nästan varannan stam hade röta, men så kort del av stammen att det räckte med att aptera en 3meters.
Vi hann bryta stubbarna just innan stubbrytnngen upphörde och fick på så vis en kraftig markberedning.
Jag anmälde till Skogsstyrelsen den kraftiga rötförekomsten och att jag därför hoppades på att omgivningens kraftiga björkuppslag på tidigare hyggen även skulle "drabba" detta hygge.
Ingen protest och nu verkar det som om förhoppningen uppfylls.
Ingen kostnad för markberedning och plantering gör förmodligen ett självsått björkbestånd lika ekonomiskt över tid som en granplantering.

Avatar Fallback

Re: Granplantering med röta

Martin_G  
#407504 Låter prima det, bgl!

Användarvisningsbild

Re: Granplantering med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407555 Det beror lite på vad som ger rötan hur man ska göra. Är det rotrötesvamp är råden i tråden helt rätt. S formen, spruse, gran klarar man med 25-30 års vila. P pinus, formen tall några år till. Är det honungsskivling vilket lite av beskrivningen talar om är det inget att gör då de svamparna går på alla trädslag och sprider sig lite som de vill.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).