ons 17 aug 2016, 08:58#403691
molnia skrev:När jag skrev släp nr 2menade jag släp nr 2 i första inlägget. Och håller med om att flaket bör vara minst 250cm långt. Inte ovanligt med skivor som är 244cm långa. Ett släp som är nästan 3 m är ännu bättre om man kör långa reglar och vill undvika negativ kulvikt.
Jag har helt gått över till att använda överbyggt släp. Beror ju givetvis vad man använder det till, men att fälla sidorna och kunna lasta med traktor/truck spar mycket tid. Kör Böckmann boggie med hydraulisk tipp (manuell) sedan 8-10 år. Sneglar nu på ersättare och det lutar åt Humbauer Htk 2600 eller 3000. Har kört Humbauer hästtransport sedan ett år och är grymt nöjd.
Priset är dock häftigare än de släp ni diskuterat men släpet rullar minst 2-3 ggr i veckan så det behövs ett gediget ett. Jag och far delar, så räknar man in det i kalkylen då ser det bättre ut
Jag upplever inte de överbyggda som ostabila, nere på kontinenten är de godkända för 100km/h. Däremot ökar ju bränsleförbrukningen med ett större släp och i synnerhet boggie. Men jag har provat ett axelbrott i 80 km/h men en Grålle på en hyrd biltransportkärra, så för min del är det boggie som gäller när det är tyngre lass.