Skördare

14st Xenonlampor efterlyses.

60 inlägg 18319 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40261 japp! helt klart att det finns kompetens i mölndal .. men dessa blir väl ännu mer stöldbegärliga :wink: , har ju funnits mkt fina LED belysnings -lösningar länge till lastbilar, men problemet anser jag av egen erfarenhet ligger i att få fram ström till dessa LED -belysningar .. åtminstånde på ett timmersläp som hoppar omkring på dåliga vägar ,och ständigt är indränkt i salt .. d.v.s att belysnings utvecklingen ligger snäppet före det som finns att köpa i t.e.x anslutningsväg / kopplingsdosor osv .. kablar finns redan :wink: men jag har inte hört talas om att det är någon som har typ "robotkabel" /ölflex till arbetsbelysningar ännu :roll:

sedan ska man nog avvakta med att köpa denna belysning .. det blir oftast billigare och mer utvecklat :D

Användarvisningsbild
totte  
#40263 Håller med Spindeln, LED-tekniken för belysning är i barnskorna ännu, men utvecklingen går fort där. Det är ju en avsevärt billigare teknik i sig än Xenon och andra gasurladdningslampor, och med möjlighet att vara ytterst strömsnål, så om nåt år eller ett par så skulle man kunna tro att det börjar finnas fullvuxna lösningar.

Kan dom sen också göra såna lampor för vanlig inomhusbelysning så är det ett stort steg framåt. Dagens lågenergilampor är inte nån bra lösning, innehåller kvicksilver och annat jox, dålig hållbarhet i förhållande till pris och funkar illa utomhus i kallväder.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40306 japp totte! , min första lågenergi lampa som jag satte utomhus ..var en katastrof vid -20´ :wink: ... man hade nog hunnit renovera en Gilson innan den började "tända till" :lol: :lol:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40342 Jo ledtekniken är nog på G,vi ska testa ett nu from dec. så jag återkommer med mera info o kanske nån ljusbild.Som jag förstod så var värmen största problemet så hur kan dom dra lite ström om dom blir varma?
Jaja vi får väl se,tekniken är väl främst menad åt såna grejer som absolut inte får gå sönder,typ en gruvmaskin som fordrar en massa tillstånd osv. för att en montör ska få tillträde till gruvan,andra ställen är tex inom försvaret.
Som jag förstod så är nog ljuset sämre än ksenonen ännu :D

Användarvisningsbild
totte  
#40351
Simba skrev:Jo ledtekniken är nog på G,vi ska testa ett nu from dec. så jag återkommer med mera info o kanske nån ljusbild.Som jag förstod så var värmen största problemet så hur kan dom dra lite ström om dom blir varma?
Jaja vi får väl se,tekniken är väl främst menad åt såna grejer som absolut inte får gå sönder,typ en gruvmaskin som fordrar en massa tillstånd osv. för att en montör ska få tillträde till gruvan,andra ställen är tex inom försvaret.
Som jag förstod så är nog ljuset sämre än ksenonen ännu :D


Värmen här handlar om att en mycket liten kiselplatta, själva dioden, blir rejält uppvärmd av bara någon futtig liten watt och den tål inte så värst hög värme, till skillnad från en glödtråd av wolfram t ex som tål tusentals grader. Så även om du har den diod som drar säg 3 watt och även om verkningsgraden är bra mycket högre än glödlampan så är det ändå minst ett par watt som ger värme till en liten punkt nån millimeter eller två i fykant och tunn som ett löv.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40356 🧠 :D :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#40756 Nu har det hänt igen :shock:
Inte mig dock, men en Södra entrepenör jag känner.
Han blev av med 10st på sin Ponsse.
lite osäker på var han var då han har rätt stort fångområde med slutavverkning.
Min lampstöld var i tidningeng idag, samt Correns TV-kanal igår, bra det uppmärksammas. Var lite annat som förvann i samma veva, ett par paddor från Ncc mm

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40770 ganska fantastiskt :wink: , ... och som jag sagt tidigare så landar det oftast i en FÅNIG tidningsspalt , (om dessa förövare gripits??? )
t.e.x : ..dessa personer är kända av polisen för liknande brott sedan tidigare

...men släpptes efter förhör ... ?? .. vilket land vi lever i :lol: :lol:

det är ju så osmidigt att traila hem maskinen till sängen varenda dag + att det redan är UPPTAGET där av "tösen" :lol: :lol:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40775 Man skulle parkera maskin synligt i ett område där det vart stölder innan dra ner solgardinerna på maskin och ställa undan bilen. Sen sitta i maskinen sitta där o vänta ut dom.
Sen ta med sig lite fika o kaffe o sen sitta där. Sen ta med sig sina största polare man har förhoppningsvis kommer tjuvarna då. :lol:

Skicka sms till polarna om man ser dom närma sig och de börjar riva på maskin.
Men då får man ha tålamod. :lol:

Fan så snopna de borde bli när det springer fram 5 killar o lägger ner dem på backen. När de väl skulle vara på backen undra hur man skulle göra för att tygla sig själv. Från att spöa skiten ur dem. :oops:

Hade väl fått tänka på polisen :lol:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40781
valmet901 skrev:Man skulle parkera maskin synligt i ett område där det vart stölder innan dra ner solgardinerna på maskin och ställa undan bilen. Sen sitta i maskinen sitta där o vänta ut dom.
Sen ta med sig lite fika o kaffe o sen sitta där. Sen ta med sig sina största polare man har förhoppningsvis kommer tjuvarna då. :lol:

Skicka sms till polarna om man ser dom närma sig och de börjar riva på maskin.
Men då får man ha tålamod. :lol:

Fan så snopna de borde bli när det springer fram 5 killar o lägger ner dem på backen. När de väl skulle vara på backen undra hur man skulle göra för att tygla sig själv. Från att spöa skiten ur dem. :oops:

Hade väl fått tänka på polisen :lol:


har precis samma tankar och tänker likadant .. men både du och jag vet säkert att om vi skulle ta denna sk. "gärningsman" och prygla denne stackars FJOLLA .. och ev. därmed kunna klämma ur samma FJOLLA t.e.x vilken som ska ha / köpa det stulna godset ..

så kan du ge dig FAN PÅ att det kommer ett brev på posten om en polisanmälan , och den j-veln inehåller allt från allmännt våld / frihetsberövande / misshandel --sånt skit 😡 😡

skitskönt att bli anmäld av EN JÄVLA PUNDARE :lol: :lol:

så nåt måste vara JÄVLIGT FEL! .. men så fungerar rättsväsendet idag :?:

kort sagt så är det så IDAG ..att i princip kan du själv som ägare av privat egendom få stå helt hjälplös och invänta POLIS som i princip inte heller får bruka våld ?? och ständigt blir annmälda även dessa :wink:

och kontentan av allt detta gör ju att ett alltmer aggresivt sammhälle byggs på i snabb takt

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40783 Ah jo :lol:
Fantasin flöt på bra där.

Verkar ju inte vara så mycket man kan göra för att stoppa en tjuv. :cry:

Sen var det nog inte en så bra ide heller för gud vet fan vilka kontakter dessa killar har. 😈

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#40785 Det sägs att vi bör vänta ett halvår med att satsa på LED-arbetsbelysning.
Det finns idag armaturer LED för inomhus-bruk.
Flux.se har ett alternativ. De sägs komma med en variant för utomhusbruk snart.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40790
valmet901 skrev:Ah jo :lol:
Fantasin flöt på bra där.

Verkar ju inte vara så mycket man kan göra för att stoppa en tjuv. :cry:

Sen var det nog inte en så bra ide heller för gud vet fan vilka kontakter dessa killar har. 😈


känns just nu som att vi är på väg att närma oss USA vad det gäller vapen ,

som sagt har jag aldrig hållit i ett vapen förutom granatgevärssoldat med AK -5 an och granatgeväret "carlgustav 80" på ryggen så kändes det som att
lumpen , hehe! vilken jävla lekstuga :lol: :lol:

det jag menar är ju att kliva upp 05 00 och bädda sängen och ta på sig kläderna för att sedan gå och göra nån "nytta " ... det hade man varit med om låångt innan mönstringen :lol:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40840
"spindeln" skrev:
valmet901 skrev:Ah jo :lol:
Fantasin flöt på bra där.

Verkar ju inte vara så mycket man kan göra för att stoppa en tjuv. :cry:

Sen var det nog inte en så bra ide heller för gud vet fan vilka kontakter dessa killar har. 😈


känns just nu som att vi är på väg att närma oss USA vad det gäller vapen ,

som sagt har jag aldrig hållit i ett vapen förutom granatgevärssoldat med AK -5 an och granatgeväret "carlgustav 80" på ryggen så kändes det som att
lumpen , hehe! vilken jävla lekstuga :lol: :lol:

det jag menar är ju att kliva upp 05 00 och bädda sängen och ta på sig kläderna för att sedan gå och göra nån "nytta " ... det hade man varit med om låångt innan mönstringen :lol:


Jo men många av de som var med vid mönstringen o framåt kanske aldrig gått upp o gjort nån nytta :lol:
Måste ju få leka av sig nånstans :wink:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40872
valmet901 skrev:
"spindeln" skrev:
valmet901 skrev:Ah jo :lol:
Fantasin flöt på bra där.

Verkar ju inte vara så mycket man kan göra för att stoppa en tjuv. :cry:

Sen var det nog inte en så bra ide heller för gud vet fan vilka kontakter dessa killar har. 😈


känns just nu som att vi är på väg att närma oss USA vad det gäller vapen ,

som sagt har jag aldrig hållit i ett vapen förutom granatgevärssoldat med AK -5 an och granatgeväret "carlgustav 80" på ryggen så kändes det som att
lumpen , hehe! vilken jävla lekstuga :lol: :lol:

det jag menar är ju att kliva upp 05 00 och bädda sängen och ta på sig kläderna för att sedan gå och göra nån "nytta " ... det hade man varit med om låångt innan mönstringen :lol:


Jo men många av de som var med vid mönstringen o framåt kanske aldrig gått upp o gjort nån nytta :lol:
Måste ju få leka av sig nånstans :wink:


jajjamen!! :lol: jag instämmer helt :wink: .. men att leka av sig kan man ju även göra på en ful belysningstjyv :lol: :lol: ... stryk ska dom fan ha! men det sura är ju att det i värsta fall kan bli "reprissalier" med skadegörelse på maskiner o.s.v .. men som samhället ser ut idag , ger det nog mest allt tydligare signaler om att du är helt utlämnad ... och det gör ju att man pressas alltmer att "ta lagen i egna händer" :lol: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).