Motorsåg och handhållet

Slyklinga

8 inlägg 8572 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slyklinga

Bockholt  
#403380 Jag köpte nyss en ny röjsåg Jonsered CC2235. Men när jag skulle montera medföljande slyklingan så upptäckte jag att den inte är vass. Är det meningen att man ska slipa den själv, eller ska den se ut så?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slyklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403384 Trekantsklingor brukar inte vara vassa, utan gräset/slyet slås av. Strands motsvarighet är dock vassare, men också klart dyrare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Slyklinga

Hema  
#403428 Jag tycker inte att det kan skada att slipa lite försiktigt med vinkelslipen på insidorna av slykniven. tänk dock på att du inte sågar med denna utan den funkar typ som om du hade en lie i händerna. Glöm inte att ha "pucken" påskruvad under, så att du kommer upp lite från marken. Men allt det där står väl instruktionsboken.

Användarvisningsbild

Re: Slyklinga

JensSkoog  
#403940 Hej @Bockholt
Stihl har en slipmal för slyklingor som kan användas för att ge dom riktig profil när
dom har blivit slitna, Viktigt att dom inte kommer i obalans.

1471587715_p8180383.jpg


Nu använder jag Strand Total hela tiden, men när jag körde Stihl, slipade
jag dom vassa eftersom dom gick bättre i tjockt gräs och sly då.
Körde dom på bandslipen som ger bäst kontrol på slipningen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slyklinga

Bockholt  
#403955 Ok! Tack för tipset! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slyklinga

Göt  
#403961 Var försiktig om du kör med vinkelslipen det är lätt att det blir för varmt, numera filar jag med en flatfil

Avatar Fallback

Re: Slyklinga

jannee  
#403964 Tag fram den gamla hederliga slipstenen, fungerar ypperligt till slyklingor - och vasst blir det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Slyklinga

Göt  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).