Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

39 inlägg 26698 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403286 Har inte sett om TS har satt en budget, men farmas T9 4WD kärra borde väl bli ett fint ekipage, troligen krävs en extra pump, allt till en kostnad kring 200 000 + m
Sen har TS en bra vagn även den dagen han skall byta ut traktorn mot något lite större 4hjulsdrivet...

FTG
Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403295 Har varit med mycket och kört med 430 i skogen, många här har haft 430 och kört i skogen hela vintrarna, park.broms är inget stort bekymmer, inte hört iallafall

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#403299 Min blev tillbockad när jag körde över en för hög stubbe. Spärrmekanismen sticker ut undertill. När den böjs till fungerar inte handbromsen och ekipaget kan rulla iväg. Jag tycker den sitter riktigt illa till. Kanske bara att acceptera och vara mer försiktig.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403304
Zixten skrev:Har inte sett om TS har satt en budget, men farmas T9 4WD kärra borde väl bli ett fint ekipage, troligen krävs en extra pump, allt till en kostnad kring 200 000 + m
Sen har TS en bra vagn även den dagen han skall byta ut traktorn mot något lite större 4hjulsdrivet...

Vill även tipsa om att Weimer har en 8 tonsvagn man kan monter drift på. Listpriser finns på deras hemsida. Tror till och med man kan sätta drift på 6 ton om man vill men det ska inte behövas till en 430.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403310 Jag hade originalpumpen o det funkade bra Har man inget att Jämföra med så vet man inte bättre[emoji41]. Men det klart att det är ganska stor skillnad nu med NH tl90.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403343
saekb skrev:Min blev tillbockad när jag körde över en för hög stubbe. Spärrmekanismen sticker ut undertill. När den böjs till fungerar inte handbromsen och ekipaget kan rulla iväg. Jag tycker den sitter riktigt illa till. Kanske bara att acceptera och vara mer försiktig.

Jo, det kan ju stuka till den så, men med griplastare så är man även mer och kör ute bland stubbarna, lägre stubbar och hjulen på stubbarna vid passage

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

ÅsaNisse  
#403360 Det ska ju vara låga stubbar, för det är ju där värdet i trädet sitter. Synd att lämna det i skogen.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#403362 Det kan ha varit en sten eller en tallstubbe från en skördare. Minns inte riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Torbjörn Johnsen  
#442237 Film på kranmanvagn på Volvo BM 430:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).